کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت پژو سیتروئن، روز گذشته در نشست مشترک مدیران ارشد پژو با مدیران ارشد ایران خودرو گفت: در الگوی کسب و کار جدید ما قوای محرکه نیز بومی سازی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار «فرصت امروز»، در حاشیه این همایش که روز گذشته در سالن اصلی شرکت ساپکو برگزار شد، مدیران عام دو شرکت ایران خودرو و پژو سیتروئن که براساس قرارداد منعقد شده در دی ماه سال گذشته، جوینت ونچر ایکاپ را شکل داده اند، به جمع خبرنگاران آمدند.
در این نشست خبری، تاوارس در پاسخ به این پرسش که آیا پژو برنامه ای برای تولید قطعات قوای محرکه در ایران دارد، اظهار کرد: بومی سازی قطعات موتور همگرا با قرارداد ما با ایران خودرو است و موجب می شود که آسیب پذیری کم شود.
قصد ما این است که کیفیت، ایمنی و فناوری مناسب را در اختیار مصرف کنندگان خودرو در ایران بگذاریم. تاوارس در پاسخ به این سوال که چگونه تأمین مالی پروژه با توجه به مشکلات بانکی صورت می گیرد، گفت: ما نگرش خودجوشانه داشتیم و همکاری ما به سرعت پس از تحریم ها آغاز شد و ما نشان دادیم که به فعالیت در ایران علاقه داریم. تأمین مالی شرکت مشترک با ایران خودرو از طریق سهم آورده و دیون خواهد بود، دیون از طریق شرکا و بانک های ایرانی تأمین خواهد شد. تحریم صنعت خودروسازی ایران کاملا حل شده است و می توان کارهای بزرگی در ایران انجام داد.
مدیرعامل شرکت پژو سیتروئن درباره احتمال تولید مستقل پژو در ایران نیز توضیح داد: سهم بازار پژو در ایران بالا بوده و اولویت اول ما این است که برای ارتقای کیفیت خودروهای موجود خود در ایران که حدود 4میلیون دستگاه است، اقدام کنیم. اولویت دوم ما این است که مطمئن شویم در شرکت مشترک با ایران خودرو خودروهای جدید با کیفیت و ایمنی بهتر تولید خواهد شد.
او با بیان اینکه ما به دنبال توانمند سازی قطعه سازان ایرانی هستیم، درباره صادرات محصولات مشترک ایکاپ توضیح داد: در ابتدا ما باید ارزش افزوده ایجاد کنیم و این کار با پایین آوردن هزینه تمام شده صورت خواهد گرفت. در صورت پایین آمدن این هزینه برنامه صادراتی ما محقق خواهد شد.
پژو، قربانی تحریم ها شد
موضوع ترک ایران توسط پژو، از دیگر مباحثی بود که توسط خبرنگاران در این نشست مطرح شد، مدیرعامل پژو در این زمینه تأکید کرد: ما قربانی تحریم ها بودیم و جلوی ادامه همکاری ما با ایران نیز گرفته شد، بنابراین اگر ما از قوانین تبعیت نمی کردیم نتیجه خوبی برای ما در پی نداشت.
او همچنین در پاسخ به موضوعی مبنی بر اینکه پیش از این قائم مقام پژو اعلام کرده بود که اگر دوستان آمریکایی ما بخواهند باز هم ایران را ترک خواهیم کرد، توضیح داد: حضور ما در ایران به معنای این است که تمام حرف ها با دوستان مان در دنیا زده شده و در کنار ایران در اروپا و آمریکا نیز حضور خواهیم داشت. ما تمام گام های لازم برای حضور در ایران از جمله اقدامات قانونی را انجام داده ایم. تاوارس درباره پرداخت غرامت به ایران نیز بیان کرد: جزییات پرداخت غرامت محرمانه است اما طبیعتا ما آن را در قالب تأمین مالی انجام داده ایم.
به گفته او شرکت ایکاپ تولید خودروهای ارزان قیمت را نیز در برنامه خواهد داشت.
حضور 60 قطعه ساز در برنامه ساخت داخل ایکاپ
در ادامه این نشست، هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، در پاسخ به اینکه چرا عمق ساخت داخل محصولات ایکاپ از 40 درصد در شروع به 20 درصد رسید؟ توضیح داد: از همان ابتدا رسیدن به ساخت داخل 40 درصد از سال اول پیش بینی شده بود و تا سه سال دیگر این میزان به 70 درصد خواهد رسید.
او ادامه داد: تاکنون ایکاپ با 60 قطعه ساز جلسه داشته و از همه تأمین کنندگان بزرگ برای مشارکت با ایکاپ دعوت شده است. حالا اینکه شخصی که قطعه سازی هم ندارد در یک برنامه تلویزیونی مدعی می شود که در این نشست ها حضور نداشته، موضوع دیگری است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به اینکه داخلی سازی کمتر از ۲۵درصد روی قطعات خودروهای تولیدی با پژو منجر به عدم پرداخت رویالیتی به این خودروساز خارجی خواهد شد، بیان کرد: ۲۵ درصد عددی است که اگر به آن برسیم، رویالیتی پرداخت نخواهیم کرد و البته این رقم شامل مونتاژ و رنگ نمی شود اما به هر حال داخلی سازی قطعات در سال اول به ۴۰ درصد خواهد رسید.
اجازه نمی دهیم بازار ایران محل جنگ خودروسازان خارجی باشد
یکه زارع همچنین در واکنش به این پرسش که آیا پژو هم مانند رنو به دنبال تولید مستقل در ایران خواهد بود، تأکید کرد: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که ایران محل جنگ خودروسازان خارجی شود.
او ادامه داد: تصمیم گیری در مورد محصولاتی که در گذشته با برند پژو از سوی ایران خودرو تولید می شد، ارتباطی با این خودروساز فرانسوی ندارد و ایران خودرو راجع به آن تصمیم می گیرد. یکه زارع درباره اینکه آیا پژو شریک اصلی ایران خودرو خواهد بود، بیان کرد: در رابطه با رقابت پژو با سایپا، مذاکراتی در حال انجام است که در آینده منجر به قرارداد خواهد شد و همانطور که پژو این حق را برای شراکت با خودروساز دیگری به غیر از ایران خودرو دارد، ما نیز این حق را داریم که شرکای دیگری از سایر کمپانی ها و کشورها داشته باشیم اما رقابت تعیین می کند که شریک اصلی ایران خودرو کدام کمپانی خارجی باشد.
به تناسب شرایطی که خودروسازان خارجی در شراکت با ایران خودرو به لحاظ ساخت داخل، صادرات و کیفیت، پیشنهاد داده و اجرا می کنند، تصمیم خواهیم گرفت که کدام خودروساز شریک اصلی ما باشد.