دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جذب سرمایه‌ گذاران خارجی

فعالیتی که سازمان یافته نیست

8 سال پیش ( 1395/3/23 )
پدیدآورنده : المیرا اکرمی  

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در کانال تلگرام خود از تمام دلسوزان ایران خواسته با هر ابزاری که در اختیار دارند، به معرفی دوباره اقتصاد ایران به سرمایه‌گذاران خارجی و تشویق آنها به حضور در بازار ایران اقدام و در این راستا از فرصت شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها استفاده کنند.

اما در اینجا این سوال مطرح است که اصولا استفاده از شبکه‌های مجازی به چه میزان می‌تواند در معرفی دوباره اقتصاد ایران و فرصت‌های موجود در آن و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی موثر باشد؟

برخی فعالان اقتصادی معتقدند شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها بدون تاثیر نیستند و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در دنیا هم از فرصت این شبکه‌ها برای معرفی کالاها و خدمات خود استفاده می‌کنند، اما برای استفاده از فرصت شبکه‌های اجتماعی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید یک کار سازمان‌یافته جمعی انجام شود و این موضوع با اقدامات فردی راه به جایی نمی‌برد.

اما برخی دیگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها را فرصت واقعی نمی‌دانند و فرصت واقعی را ظرفیت‌های فراوان موجود در خارج از کشور می‌دانند که می‌توان آنها را با انعقاد قراردادها و توافقات با طرف‌های خارجی به کار گرفت. «فرصت امروز» در این گزارش استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی را بررسی کرده است.

***

محمد مهدی سیادت:

استفاده از شبکه‌های اجتماعی فرصت واقعی نیست

محمد مهدی سیادت، فعال اقتصادی معتقد است استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها فرصت واقعی نیست و فرصت واقعی ظرفیت‌های فراوان موجود در خارج از کشور است که می‌توانیم آنها را با قراردادها و توافقاتی که با طرف‌های خارجی منعقد می‌کنیم، به کار بگیریم.

برخی معتقدند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها فرصت بسیار خوبی است تا فعالان اقتصادی بتوانند ضمن معرفی دوباره اقتصاد ایران، اقدام به تشویق سرمایه‌گذاران خارجی کنند؟

به نظر من استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها فرصت واقعی نیست. فرصت واقعی از دیدگاه من خلأ موجود در بازار ایران است. ما پس از یک دهه تحریم و به نوعی فاصله گرفتن از دنیای صنعتی شاهد وجود ظرفیت‌های فراوانی در خارج از کشور هستیم که می‌توانیم آنها را به کار بگیریم با قراردادهایی که منعقد می‌کنیم و با توافقاتی که با طرف‌های خارجی می‌توانیم داشته باشیم. همچنین بهبودهایی که در زمینه مصرف انرژی و کیفیت محصولات و کالاها می‌توانیم داشته باشیم، فرصت بسیار بزرگی است.

این فرصت‌ها در چه شرایطی می‌تواند بروز و ظهور پیدا کند؟

این فرصت زمانی می‌تواند عینیت، بروز و ظهور پیدا کند که یک سری چارچوب‌هایی را فراهم کنیم. این در حالی است که ما هنوز نمی‌دانیم در کشورمان چه می‌خواهیم و در کشوری که هنوز نمی‌داند چه می‌خواهد، چگونه می‌توان تصور کرد که سرمایه‌گذار خارجی با رغبت و میل اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

سوال این است که ما چه استراتژی‌ای برای توسعه داریم. چارچوب‌های اصلی استراتژی‌های توسعه، موضوعی است که تمام مردم باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند و نباید فقط در دست چند نفر باشد.

یا استراتژی توسعه وجود ندارد یا اگر وجود دارد، جمع غالب کارآفرینان و فعالان اقتصادی از چنین استراتژی‌ای بی‌خبر هستند. قاعدتا در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مجازی بتوان اقدامات موثر و قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی انجام داد.

مشکلات عمده‌ای که مانع از آن می‌شود بتوان از شبکه‌های اجتماعی و مجازی برای معرفی دوباره اقتصاد کشورمان و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کرد، چه مواردی است؟

روابط بانکی ما در حال حاضر دچار مشکل است که البته حتما حل خواهد شد. همچنین نرخ ارز یک مسئله دیگر است، اگر چه امروز فعالان اقتصادی خیلی به مسئله نرخ ارز توجه نمی‌کنند، اما هر فعال اقتصادی خارجی که مقداری آگاهی داشته باشد نخستین سوالش از کشوری که به دنبال جذب سرمایه است، این است که روند نرخ ارز در آن کشور در آینده چگونه خواهد بود و آیا با پرش ناگهانی نرخ ارز مواجه خواهد بود یا خیر.

در واقع ما با سوالات اساسی مواجه هستیم که این سوالات اساسی باید از طرف مجموعه نظام پاسخ داده شود که فعالان بخش خصوصی هم به تبع آن بتوانند در ارتباطاتی که دارند، پاسخ سرمایه‌گذاران خارجی را بدهند.

***

مسعود دانشمند:

نیازمند کار سازمان یافته جمعی هستیم

مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است برای استفاده از فرصت شبکه‌های اجتماعی جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید یک کار سازمان یافته جمعی انجام شود.

به نظر شما با توجه به گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها، این راه‌های ارتباطی چه تاثیراتی می‌توانند در جذب سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشند؟

از تمام کارخانجات و شرکت‌ها بخواهیم و کمک کنیم که برای خود سایت، برنامه‌های آتی و نیازهای سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای را داشته باشند. سازمان سرمایه‌گذاری خارجی هم به همین ترتیب و این حرکت اول است.

حرکت دوم این است که از طریق رایزنان بازرگانی خود در خارج از کشور بگوییم کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، این آدرس سایت‌ها و کارخانجات ما است و اگر می‌خواهید پروژه‌ای را در دست بگیرید، به این آدرس‌ها مراجعه کنید. ما این کار سازمان‌یافته را انجام ندادیم و از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی فقط برای انتشار لطیفه استفاده کرده‌ایم.

ما اگر به تمام شرکت‌ها کمک کنیم که یک سایت داشته باشند و مشخص کنند که حال و آینده شان چیست و چه اقداماتی را می‌خواهند انجام دهند و چه نیازهای تکنولوژیکی، سرمایه‌ای و ماشین‌آلاتی دارند و چه بازارهایی را می‌توانند پوشش دهند، در چنین شرایطی دیگر لازم نیست سرمایه‌گذار خارجی برای یافتن کارخانه‌ای که می‌خواهد در آن سرمایه‌گذاری کند، مدت زمان زیادی را صرف کند.

در حال حاضر بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی تا چه اندازه از امکانات شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها برای تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی در سایر کشورها استفاده می‌کنند؟

ما در مقطعی قرار داریم که باید یک کار سازمان یافته جمعی انجام دهیم، اما این کار را انجام نمی‌دهیم. ممکن است یک فعال اقتصادی به تنهایی اقداماتی را از طریق ارتباط‌گیری با شبکه‌های اجتماعی انجام بدهد و نتیجه هم بگیرد یا نگیرد. بنابراین باید ابتدا کمک کنیم تمام شرکت‌ها و کارخانجات یک سایت داشته باشند و در این سایت برنامه‌های فعلی و آینده آنها درج شود.

رایزنان بازرگانی ما در خارج از کشور اطلاعات این سایت‌ها را داشته باشند و به افرادی که می‌خواهند در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، منتقل کنند و اگر برای آن سرمایه‌گذار خارجی جذابیت لازم وجود داشت، اقدامات لازم را برای سرمایه‌گذاری انجام دهد.

در شرایطی که ما مشکلات بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی داریم، می‌توانیم به واسطه شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها سرمایه‌گذاران خارجی را تشویق کنیم؟

این موضوع شدنی است. ما ابتدا باید به مردم دنیا این موضوع را بگوییم که اگر می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، از طریق استفاده از هشتگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها می‌توانند خود را به اینجا وصل کنند. این رایزنان بازرگانی ما در کشورهای مختلف باید نقش خود را به‌عنوان پل ارتباطی حفظ کنند تا بخشی از مشکلات موجود هم به واسطه این موضوع حل شود.

***

محمد حسین برخوردار:

شبکه‌های اجتماعی بی‌تاثیر نیستند

محمد حسین برخوردار، مدیر عامل دخانیات و فعال اقتصادی معتقد است شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها بدون تاثیر نیستند و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در دنیا، از فرصت این شبکه‌ها برای معرفی کالاها و خدمات خود استفاده می‌کنند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها را چقدر در معرفی دوباره اقتصاد ایران و جذب سرمایه‌گذاران خارجی موثر و مفید ارزیابی می‌کنید؟

برای معرفی کالا، محصول و خدماتی که در کشورمان تولید می‌شود، به شکل بین‌المللی باید امکاناتی که در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی وجود دارد را به طرف‌های خارجی معرفی کرد. به طور مسلم شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها بدون تاثیر نیستند و در حال حاضر علاوه بر راه‌های ارتباطی که از گذشته وجود داشته و دارد، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در دنیا، از فرصت این شبکه‌ها برای معرفی کالاها و خدمات خود استفاده می‌کنند. حتی شبکه‌های تلویزیونی از طریق همین شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها کاری می‌کنند که محصولات تولیدی کشورشان به سایر کشورها معرفی شود.

بنابراین شما معتقدید فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی ما می‌توانند از این فرصت برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کنند؟

بله، همین‌طور است. البته به شرط آنکه در استاندارد خاص خود کار کنیم.

این استاندارد خاص که اشاره می‌کنید، چیست؟

به این معنی که به‌صورت خلاصه و فشرده بتوانند منظور خود را به مخاطب‌شان برسانند. به عبارت دیگر، یک تولیدکننده یا فعال اقتصادی باید در فضای شبکه‌های اجتماعی به طور مختصر و مفید نوع تولیدات یا خدمات خود و کیفیت را مشخص کند.

به نظر شما با توجه به مسئله لغو تحریم‌ها، اقتصاد کشور ما در شرایطی است که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها بتوان آن را به سایر کشورها بازمعرفی کرد یا اینکه ابتدا باید مشکلات و چالش‌های موجود رفع شود؟

به دلیل مسئله تحریم‌ها و همچنین به دلیل دولتی بودن صنایع کشور، تاثیر‌گذار بوده است. تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر اثرات خود را نشان داده است و در عین حال از آنجا که اقتصاد ما دولتی است و مدیران دولتی هستند و پایداری خود را در سیستم بلند‌مدت نمی‌بینند، بنابراین برنامه‌های بلند‌مدت برای تحقیق و توسعه بسیار کم بوده است.

زیربنای هر کاری در کشور ما این است که تحقیقات و توسعه آن ارتقا یابد. حتی بهتر است از افراد بازنشسته‌ای که دارای تجارب زیادی در سایر کشورها هستند و راغب هستند که در مقابل دستمزدی که دریافت می‌کنند تجارب خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهند، استفاده کنیم.

در واقع اگر به جای اینکه قراردادهای اقتصادی منعقد کنیم، از تجارب این افراد استفاده کنیم، حتما می‌تواند گام موثرتری باشد. به هر حال برای استفاده از هر فرصتی از جمله شبکه‌های اجتماعی ابتدا باید زیربنای اقتصاد را به‌خصوص در مباحث تحقیق و توسعه قوی کنیم.

ارتباط با نویسنده: elmira.akrami@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wABSTUR6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه