فضای مجازی یکی از عوامل بسیار موثر در رونق کسبوکار اقتصادی است چرا که امروز اصولا یکی از بردها و تاثیرات رونق اقتصادی، تغییرات فرهنگی و همچنین سالمسازی روحی و روانی فضای مجازی است که این فضای مجازی شامل تلویزیون، رادیو، ماهواره از قدیم وجود داشته و امروزه بهصورت اینترنت ظاهر شده است. یکی از راحتترین و پربینندهترین شبکهها همین فضای مجازی است که مخاطبان زیادی را جذب خود میکند. تولیدکنندگان با عرضه کالایشان در فضای مجازی میتوانند میلیونها نفر را تحت پوشش قرار دهند،
بنابراین یکی از اثرگذارترین بازاریابیها امروزه از طریق فضای مجازی است که در جذب مشتری بسیار موفق عمل کرده است. ما در علم جامعهشناسی یک شاخهای داریم به نام جلب افکار عمومی از طریق رسانه. تبلیغات در طول تاریخ بشر همواره یک وسیله مهم در شناساندن کالا، خدمات و افراد بوده است. امروزه کشورهای توسعهیافته برای تبلیغات میلیاردها دلار هزینه میکنند. چه در زمینه سیاسی و چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه فرهنگی و اجتماعی، بنابراین تبلیغات اساس جامعهشناسی است. ما وقتی صحبت از جامعهشناسی ارتباطات میکنیم، میخواهیم تبلیغات، شیوههای آن و همچنین ابزاری را که میتوانیم بهوسیله آن افکار عمومی را جذب خود کنیم تعریف کنیم. تبلیغات در فضای مجازی بسیار راحتتر از آن است که بیاییم در خیابان بیلبورد بزنیم و برای آن هزینه کنیم.
در کشورهای توسعهیافته سعی میکنند فرهنگ را از طریق همین فضای مجازی به جوانان القا کنند و به سوی خودشان بکشانند و فرار مغزها را حاصل و جوانان مستعد کشورهای دیگر را بدزدند و به کشور خودشان ببرند. آمریکاییها میگویند نیمی از درآمد سود یک کالا باید صرف تبلیغاتش شود، بنابراین از هر جهت نگاه کنیم، میبینیم که فضای مجازی تا چه حد میتواند موثر واقع شود. اما اگر مخالف مبانی اجتماعی و ارزشی آن جامعه باشد اینجا علاوه بر اینکه سودرسان است مضر هم است و باعث میشود جوانان و کودکان ما تحت تأثیر تبلیغات فسادانگیز قرار گیرند و از حال جامعه خود غافل و با جامعه خود بیگانه شوند.
* جامعه شناس