اگر معنای لغت «فرصت» را در فرهنگستانهای گوناگون جستوجو کنید به نتایج جالبی دست خواهید یافت. اما جامعترین معنای این واژه را میتوان در فرهنگ لغت وبستر(Webster)یافت که فرصت را «شرایط و موقعیتهایی که میتواند به پیشرفت و توسعه منجر شود» معرفی میکند. از قدیم الایام نیز مصطلح است که فرصت تنها یک بار سراغ هر فرد میآید و در صورتیکه از آن غافل شده و توجهی به آن نشود، به سرعت دور شده و به سراغ فرد دیگری که قدر آن را بیشتر بداند میرود. بهطورکلی تفاوت بین یک فرد معمولی و یک کارآفرین موفق، استفاده خلاقانه از فرصتها برای تبدیل یک ایده به محصول است. اما سوالی که مطرح میشود این است که این فرصتها چگونه خلق شده و از چه طریق اطلاعرسانی میشود؟
جالب است بدانید که اغلب فرصتها بهصورت کاملاً اتفاقی و در نتیجه ایجاد یک فرصت مشابه دیگر به وجود میآیند. بهعنوان مثال، اینترنت زمانی پا به عرصه وجود نهاد که کامپیوترها ایجاد شده بودند یا همهگیر شدن اینترنت این فرصت را برای کارآفرینان ایجاد کرد تا محصولات خود را در فضای مجازی به فروش برسانند و در این راستا شرکتهای ارائهدهنده وبسایتهای فروش اینترنتی رونق گرفتند. در بازار غیرآنلاین نیز میتوان مثالهای متعددی را یادآور شد. بهعنوان مثال، در سال 1985 نخستین فروشگاه زنجیرهای افتتاح شد که علت ایجاد آن، عدم توانایی در پاسخ دهی مناسب به نیازهای متنوع مشتریان بود. این، فرصتی عالی را برای کارآفرینان در آن زمان ایجاد کرد.
پس از مدتی، حجم فروش بالای این فروشگاهها باعث شد فرصتی دیگر خلق شود و آن استفاده از کارتهای بانکی برای خرید به جای پول نقد بود که فرصتی را در اختیار شرکتهایی قرار داد که چنین سیستمی را در فروشگاهها پیادهسازی کنند. اما همانطور که پیشتر گفته شد، سوال دیگری که مطرح است این است که کارآفرینان چگونه از فرصتهای ایجاد شده مطلع میشوند؟ شاید تا دو دهه گذشته، به دلیل پایین بودن حجم تعداد فرصتهای کسبوکار موجود در بازار، شناسایی فرصتها کار سخت و پیچیدهای نبود و در اصطلاح تنها نیاز به گوش به زنگ بودن و کمی زیرکی بود.
نتایج تحقیقات نشان میدهد که اکثر کارآفرینان بزرگ که فعالیت خود را بین سالهای 1970 تا 2000 آغاز کردهاند و جزو بنیانگذاران برندهای مطرح دنیا نیز هستند، رمز موفقیت خود را در توجه بیش از اندازه به تغییر و تحولات دنیای پیرامون خود دانستهاند و خاطرنشان کردهاند دلیل اکثر شکستهایی که در طول مدت زمان فعالیت شرکت خود در فروش برخی محصولات داشتهاند، کمبود رسانهها و منابع اطلاعاتی قوی بوده که در آن زمان به خوبی نتوانستند شرایط بازار و فرصتهای سرمایهگذاری را به نحوی صحیح پوشش دهند.
امروزه تأثیر رسانهها و منابع اطلاعاتی در رشد و رونق کسبوکار به اثبات رسیده و بهعنوان یکی از اهرمهای موفقیت شرکتهای موفق تلقی میشود.در شرایط کنونی، کسبوکارهایی موفقترند و کمتر با شکست روبهرو میشوند که مدیران و تصمیمگیران آن، روزانه در جریان وقایع و اتفاقات مرتبط با اقتصاد و صنعت پیرامون خود قرار گیرند. تصویب یک مصوبه در دولت میتواند باعث ایجاد یا حذف یک فرصت سودآوری شود. همچنین افزایش یا کاهش نرخ ارز، طلا و قیمت نفت یا تغییراتی که در طول زمان در سطح درآمد و سلایق مشتریان برای خرید برخی از محصولات ایجاد میشود، از دیگر عواملی است که رهبران سازمانها را وادار به رصد کردن بهموقع اخبار و رویدادهای مرتبط میکند.
در آستانه سالگرد یکی از روزنامههای نوپا و موفق در حوزه کسبوکار و اقتصاد ایران هستیم. روزنامهای که به درستی، عنوان «فرصت امروز» را برگزیده و با هدف اطلاعرسانی اخبار و فرصتهای کسبوکار، در مدت یکسالی که از عمر آن میگذرد، جایگاه خود را در میان نشریات تخصصی در حوزه اقتصاد و مدیریت تثبیت کرده و روزبهروز به تعداد خوانندگان آن افزوده میشود. شاید کمی اغراقآمیز به نظر آید اما به واقع، کمتر نشریهای را در ایران میتوان نام برد که مشابه موفقیتی را که روزنامه فرصت امروز در مدت زمانی کوتاه بهدست آورده، کسب کرده باشد.
اما به راستی دلیل این موفقیت چیست؟ بنده بهعنوان یکی از مدرسان و مشاوران کسبوکار که بر حسب علاقهمندی و شرایط کاری، همراه با تیمی مجرب و متشکل از دانشجویان و اساتید مدیریت به تحلیل کسبوکارها میپردازیم، در تحقیقی که به مدت دو ماه به طول انجامید، به بررسی دلایل موفقیت روزنامه فرصت امروز پرداختیم. نتایج تحقیق نشان داد که عواملی نظیر استفاده از اخبار و مطالب به روز و تخصصی، طبقهبندی صحیح مطالب در صفحات مجزا، احترام به خوانندگان از طریق استفاده از کادر نویسندگان خبره و تحصیلکرده برای بخش مقالات و تحلیل فرصتهای کسبوکار و در نهایت قیمت مناسب را میتوان بهعنوان دلایل اصلی موفقیت روزنامه فرصت امروز در این مدت زمان کوتاه بر شمرد.
امیدوارم مدیران و مسئولان این مجموعه در سال جدید فعالیت این نشریه، همچنان با تعهد و پایبندی بر اصول خود که همانا اطلاعرسانی صحیح و شایسته فرصتهای کسبوکار به صاحبان ایده و مدیران و رهبران سازمانهای کوچک و بزرگ است ادامه داده و همانند سال گذشته روزبهروز شاهد روند بهبود مستمر در این مجموعه باشیم.
* کارشناس مدیریت