اجلاس هوانوردی 2016 برای نخستین بار امروز در تهران با حضور شرکتهای قدر هواپیماساز ازجمله ایرباس فرانسه، بمباردیر کانادا، امبرائر برزیل، ای تی آر فرانسه-ایتالیا و دهها شرکت اجارهدهنده هواپیمای آمریکایی برگزار میشود و مقامات سازمان هواپیمایی میگویند، در این اجلاس دو روزه، احتمال عقد قرارداد با ایرباس برای خرید تعدادی از 114 هواپیمایی که برای ناوگان ایران ایر تفاهم شده، وجود دارد.در ایــن اجـــلاس 160 شرکــتکـــننده خـــارجـی از 35 کشور دنیا شرکت میکنند که شرکتهای اجارهدهنده هــواپیمـــا، هـــواپیمــاساز، شرکتهای ارائهکننده خدمات فرودگاهی و تعمیرات و نگهداری هواپیما و همچنین فاینانسرهای بزرگ و بانکهای خارجی برای تامین مالی خرید هواپیما از شرکتکنندگان نخستین دوره برگزاری این اجلاس هستند.
پس از لغو تحریمهای هوایی، نخستین مذاکرات رسمی و مستقیم فعالان صنعت هوانوردی کشورمان با کمپانیهای جهانی از فردا کلید میخورد و طبق گفته معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، درهای بازار بکر ایران به روی شرکتهای هواپیماساز و اجارهدهنده هواپیما و فاینانسرهای خارجی باز است و ایرلاینهای ایرانی فرصت نوسازی ناوگان خود را از طریق روشهای مختلف دارند که بهترین و منطقیترین روش نوسازی ناوگان در شرایط امروز، اجاره به شرط تملیک است.
ورود 10 فروند هواپیمای جدید تا پایان سال
از بین غولهای هواپیماساز دنیا، تنها بویینگ در اجلاس هوانوردی 2016 ایران حضور ندارد که طبق گفته معاون دفتر برنامهریزی، راهبردی و همکاریهای بینالمللی شرکت فرودگاههای کشور علت غیبت بویینگ، مشکلات مربوط به صدور و اخذ ویزا بوده است. احمدرضا بیاتی در نشست خبری روز گذشته با بیان اینکه با حضور شرکتهای بزرگ و معتبر تولیدکننده هواپیما در این اجلاس میتوانیم بهصورت مستقیم با آنها وارد مذاکره شویم، گفت: تمام فعالان صنعت هوانوردی از کمپانیهای قدر دنیا در اجلاس دو روزه صنعت هوانوردی امروز و فردا حضور دارند و بستر مذاکرات رسمی برای ورود به بازارهای جهانی برای ایرلاینهای داخلی فراهم است.
وی با اشاره به حضور ایرباس فرانسه، بمباردیر کانادا، امبرائر برزیل و ایتیآر فرانسه-ایتالیا از شرکتهای مطرح هواپیماساز دنیا در این اجلاس اظهار کرد: با توجه به سیاستهای دولت و همچنین کاهش قابل توجه قیمت نفت، تمرکز برای نوسازی ناوگان هوایی کشورمان روی تامین هواپیما از طریق لیزینگ و اجاره به شرط تملیک و استفاده از توان فاینانسرها است.
بیاتی درباره فرصت مذاکره با شرکتهای ارائهدهنده خدمات فرودگاهی و شرکتهای تعمیرات و نگهداری هواپیما گفت: در حوزه خدمات فرودگاهی شرکتهای معتبر دناتا و منزیس در اجلاس هوانوردی 2016 حضور دارند و همچنین قرار است از این پس با لغو تحریمها، مهندسی و تعمیر و نگهداری هواپیما با مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی معتبر انجام شود که یکی از این شرکتهای خارجی لوفت هانزا تکنیک است که این کمپانی هم از شرکتکنندگان اجلاس هوانوردی هستند.
همچنین محمد خداکرمی، معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی در این نشست با بیان اینکه تا پایان سال شاهد ورود 10 هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشورمان خواهیم بود، گفت: احتمال امضای قرارداد برای خرید تعدادی از 114 فروند هواپیماهایی که با ایرباس برای ناوگان ایران ایر به تفاهم رسیدهایم، وجود دارد.
پروازهای ایران و اروپا افزایش مییابد
طبق گفته خداکرمی با توجه به رونق اقتصادی در سال 2016 و لغو تحریمها به طور قطع افزایش تعداد پرواز بین ایران و اروپا و کشورهای آسیایی وجود دارد. از این رو در چند ماه گذشته یادداشت تفاهمنامه افزایش فرکانس و تعداد پرواز با کشورهای پرتغال، آلمان، اتریش، فرانسه، چین و ژاپن به امضا رسید. معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایرلاینهای داخلی هم از افزایش تعداد پروازها منتفع میشوند، گفت: از سوی دیگر، تعداد پروازهای مستقیم به ایران افزایش مییابد و وابستگی به فرودگاه و کشور ثالث کمتر میشود.
وی با اشاره به افزایش 10درصدی پروازهای بینالمللی فرودگاه حضرت امام در یک سال اخیر، اظهار کرد: فرودگاهها از ارکان اصلی صنعت هوانوردی هستند که در شرایط لغو تحریمها نیاز به توسعه دارند و در اجلاس هوانوردی تهران هم سرمایهگذاران این حوزه حضور جدی دارند و میتوان با این شرکتهای مهم جهانی وارد مذاکره جدی شد. خداکرمی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت فرودگاه حضرت امام اشباع شده است، ادامه داد: ظرفیت 6میلیون نفری ترمینال فرودگاه حضرت امام باید افزایش یابد و اجلاس هوانوردی فرصت مناسبی برای مذاکره با سرمایهگذاران در راستای سرمایهگذاری در ترمینال دوم و ترمینال زیارتی است.
معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با بیان اینکه با توجه به لغو تحریمها و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، آینده و چشمانداز صنعت هوانوردی بسیار روشن است، ادامه داد: در حال حاضر درخواستهای زیادی برای تاسیس شرکت هواپیمایی جدید روی میز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است که تا پایان سال مجوز موافقت اصولی دو ایرلاین جدید صادر میشود.
طبق گفته کارشناسان و فعالان و همچنین مقامات صنعت هوانوردی کشورمان با توجه به محدود بودن منابع مالی ایرلاینها و تنگنای مالی دولت، در این شرایط بهترین راهکار ورود هواپیماهای جدید به ناوگان کشورمان روش اجاره به شرط تملیک است. طبق گفته خداکرمی، در حالی که سقف سنی هواپیماهای ملکی 15 سال است این محدودیت سنی در هواپیماهای اجاره به 12 سال میرسد و شرکتهایی هم که 70درصد اجاره هواپیما در بازار جهانی را انجام میدهند، در اجلاس دو روز هوانوردی تهران حضور دارند.
ارتباط با نویسنده: nazila.mahdiani@gmail.com