افرادی که با یکدیگر در ارتباط هستند به مرور زمان برخی عادت ها و ویژگی های شان شبیه به هم می شود. افرادی که در قالب همکار در شرکت کار می کنند مثال خوبی در این رابطه هستند. در دفتری که بعضی از افراد به طور معمول صبح ها دیرتر در محل کار خود حاضر می شوند و از طرف مسئولان مورد بازخواست و تنبیه قرار نمی گیرند، احتمال اینکه سایرین نیز به تبعیت از آنان به این شیوه عمل کرده و این عادت به آنان نیز سرایت کند بسیار بالا خواهد رفت.
البته تاثیرگذاری افراد از یکدیگر تنها منحصر به عادت های بد نمی شود و در رابطه با رفتارهای خوب نیز همین اتفاق ممکن است رخ دهد. بدون شک ترویج عادت های خوب و مثبت برای پیشرفت شرکت، امری ضروری است با این حال سوالی که وجود دارد این است که چگونه می توان عادت های بد کارکنان را کاهش داد و به جای آن اقدام به ترویج رفتار ها و ویژگی های خوب آنان کرد.
ایده
همه افراد عادت های غلط و مخصوص خود را دارند و کمتر کسی پیدا می شود که از این قاعده مستثنی باشد. این رفتارهای منفی، نه تنها افراد را به انسان های دوست داشتنی تبدیل نخواهد کرد، بلکه می تواند روی عملکرد کاری آنها نیز تاثیر بگذارد و در نهایت منجر به از دست رفتن شغلی که دارند شود. البته داشتن یک عادت بد به سرعت باعث اخراج افراد نخواهد شد، به همین خاطر هم است که برخی افراد این عادت را ترک نمی کنند چون دلیلی برای آن نمی بینند.
با این حال عادت به مرور روی عملکرد شما تاثیرات مخربی خواهد داشت. یک عادت بد در مرحله اول فرد را و سپس کل شرکت را از مسیر پیشرفت و ترقی باز می دارد به همین خاطر است که مدیران باید برای رفع آن اقدامی جدی کنند. برای درک بهتر این موضوع به معرفی چند عادت بد و علت مخرب بودن آنان خواهیم پرداخت.
1- منفی گرایی: مسئولان هر شرکتی در تلاش برای ایجاد جوی مثبت در محیط کاری هستند تا به این طریق راندمان کاری کارمندان افزایش یابد. اگر شما از جمله کسانی هستید که مدام مشغول غر زدن و شکایت کردن هستید دیر یا زود با اخراج مواجه خواهید شد.
2- تنبلی: هنگامی که مرتبا دیر به سرکار می رسید یا از زمان های استراحت بیشتر از حد مجاز استفاده می کنید، عملا نشان می دهید که چندان تعهد کاری ای نسبت به وظیفه خود ندارید و اهمیت چندانی برای آن قایل نیستید. این موضوع نه تنها نوعی بی احترامی به همکاران تان محسوب می شود، بلکه برای مدیران نیز به هیچ وجه خوشایند نخواهد بود. به همین جهت اگر نمی خواهید شغل خود را از دست بدهید حتی اگر هم به فکر پیشرفت با انجام کار بیشتر و بهتر نیستید حداقل باید به نحوی عمل کنید که از شما انتظار می رود.
تعداد این موارد بسیار زیاد است و با نگاهی دقیق می توان موارد بیشتری از عادات منفی افراد را در محیط های کاری یافت. در این بین نقش مسئولان در کاهش رفتارهای مضر و گسترش عادت ها نقشی محوری و اساسی است.
یک مدیر موفق موظف است به نحوی شرایط را مدیریت کند تا به فردی که رفتاری بد و نامناسب برای شرکت دارد کمک شود تا بتواند آن را کنار بگذارد البته نقش مدیر و اطرافیان تنها کمک است و اگر نتوانست کنار بگذارد لازم است تا خود کنار گذاشته شود. در مقابل فردی که عادتی شایسته دارد و این امر می تواند به بهتر شدن شرایط شرکت کمک کند، لازم است مورد تشویق قرار گیرد تا راه برای گسترش آن و فراگیر شدن عادت وی هموار شود.
آنچه در عمل باید انجام دهید
کارهای مختلفی برای انجام بهتر موارد ذکر شده موجود است که مدیران به کمک آن بهتر می توانند در این مسیر عمل کنند:
1- سیستمی استاندارد برپا کنید البته انجام این کار نباید به دیکتاتوری شبیه باشد، بلکه تنها باید چارچوبی را مشخص سازد تا براساس آن عمل کرد.
2- گزارش نامه ای جامع تهیه کنید تا بتوانید عملکرد کارکنان را مورد بررسی قرار دهید.
3- به کارمندان خود توضیح دهید که به چه علت باید یک سری رفتارهای خود را جایگزین کنند تا به خوبی قانع شوند و فکر نکنند که این کار عملی تحمیل شده است.
گفتنی است این اقدامات باید به حدی استمرار داشته باشد تا به عادت تبدیل شود.