بازار لوازم خانگی کشور در یکی دو سال اخیر دستخوش ناآرامی هایی شد و تولیدکنندگان داخلیف میدان رقابت را تا حدود زیادی به تولیدکنندگان خارجی به ویژه چشم بادامی ها واگذار کردند. حالا با اجرای برجام و احتمال ورود برندهای بزرگ دیگر به این بازار، تولیدکنندگان داخلی هم به تکاپو افتاده اند تا سهم خود را از بازار پرمصرف و پرسود لوازم خانگی بگیرند.
محمدرضا دیانی، مدیر عامل گروه صنعتی انتخاب، در گفت و گو با فرصت امروز، از برنامه هایی که این گروه در دست اجرا دارد سخن گفته است. وی معتقد است صنعت و کیفیت یک شبه به هم نمی رسند و تولیدکنندگان داخلی با افزایش کیفیت و حمایت مردم می توانند سهم بزرگتری از بازار لوازم خانگی کشور داشته باشند.
***
گروه صنعتی انتخاب به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی ایران، چه برنامه ها و اهدافی را برای در دست گرفتن بیشتر بازار داخلی دارد؟ توضیح بفرمایید:
گروه صنعتی انتخاب برنامه جامعی را در زمینه برندینگ تعریف کرده و در دست اجرا دارد. در نخستین گام، خدمات پس از فروش بسیار گسترده و قوی را ایجاد کرده و کالاهایی که تاریخ گارانتی شان گذشته اما شکایتی دارند را نیز زیر پوشش خدمات پس از فروش قرار دادهایم. بر همین اساس شعار «روی ما حساب کنید» را سرلوحه قرار دادیم و برندسازی« اسنوا» را بر این شعار استوار کرده ایم.
گام دیگر در توسعه و ارتقای برندینگ، طرحی است که برای بازرسی محصول فروخته شده، به سراغ مصرف کننده و مشتری می رویم. یکی از آیتم های مهم در جلب اعتماد مردم، موضوع گارانتی، وارانتی و خدمات پس از فروش است که در این زمینه عملکرد خوب و قابل قبولی ارایه می دهیم.
در کشور ما همواره بخش رسیدگی به شکایات مشتریان مغفول می ماند. گروه صنعتی انتخاب، با تقویت و توسعه بخش crm و طراحی نرم افزارهایی سعی کرده با مشتریان ارتباط تنگاتنگی ایجاد کند. سیستم کال سنتری که طراحی کرده ایم در صورت شکایت در دورترین نقطه کشور قابل مدیریت است. در این سیستم، مدیر R&D، کیفیت و تولید ما سریعا متوجه نقص می شوند و می توانند به خوبی کیفیت محصول را نیز در بازار رصد کنند.
در زمینه بازاریابی چه برنامه هایی را دنبال می کنید؟
تلاش کرده ایم در این بخش نیز بر اساس نیاز مشتریان داخلی کالا تولید کنیم. بر همین اساس بازارهای داخل را نیازسنجی کرده و مطابق نیازهای کنونی مردم که یخچال های بزرگتر با سیستم های پیشرفته تر نیاز دارند، اقدام به تولید یخچال سای بای ساید جدید کرده ایم که از نظر تکنولوژی با دانش روز دنیا برابری می کند. در سایر محصولات و لوازم خانگی مانند انواع ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اجاق گاز و غیره نیز به همین صورت و مطابق خواسته مشتریان کالا تولید می کنیم.
در سال های اخیر تولید داخل به دلایل مختلف مورد اقبال کم مصرف کنندگان قرار گرفته است. با این تفاسیر آیا به بازارهای داخلی خوشبین هستید؟
درست است. در سال های اخیر هجمه هایی علیه کالاهای داخلی صورت گرفته و با وجود این مسایل، واقعیت این است که کالاهای تولید داخل به اندازه ای که برخی به نادرست از کیفیت آن ایراد می گیرند، تفاوت چندانی با کالاهای خارجی ندارد و بسیار کمتر از آنچه که می گویند، این تفاوت ها محسوس است.
برای نمونه در صنعت لوازم خانگی بسیاری از کالاهای تولید داخل قابلیت رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارند. این موجی که ایجاد شده مبنی بر اینکه کالای خارجی بهتر است، مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای جامعه درپی داشته است. به طوری که الان کسی که محصول داخلی می خرد یک گرید شخصیتی پایین تر می آید. بنابراین برخی افراد ترجیح می دهند که کالای خارجی بخرند و با آنها افتخار کنند. اینها زرنگی و فرصت طلبی تولیدکنندگان خارجی است که با تهاجم به برندهای داخلی بازار مناسبی برای محصولات شان در کشور ما ایجاد کرده اند.
البته کاهش کیفیت برخی محصولات داخلی هم نقش زیادی در رویگردانی مردم از کالاهای داخل شده است و تولیدکنندگان هم بی تقصیر نیستند. اینگونه نیست؟
شاید در دورانی که وابستگی خارجی مان کمتر شده و یا با تحریم ها مواجه بودیم بحران کیفیت محصول داشته ایم اما امروزه در دهه 90 چنین مشکلی نداریم. برای جلب نظر دوباره مردم نسبت به تولیدات داخل، باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود و از سوی دیگر زمینه های توسعه و ارتقای تولید داخل را هم فراهم کرد.
تولید چیزی نیست که بتوان یک شبه آن را ارتقا داد. باید یک شیبی را تصور کنیم تا به راس و هدف برسیم. اگر شیب را تحمل نکنیم، به قله نمی رسیم. از سوی دیگر بازار هم منتظر ما نمی ماند. مردم باید یک دوران و شیبی را تصور و تحمل کنند تا به کیفیت لازم برسیم. ضمن اینکه تولیدکنندگان هم باید کیفیت را ارتقا دهند. ما از مردم هم می خواهیم که از تولید داخل حمایت کنند تا رشد تولید را داشته باشیم. کاری که مردم چین و کره هم نسبت به تولید داخل انجام دادند و این دو کشور اکنون به بزرگ ترین تولیدکنندگان تبدیل شده اند.
* ارتباط با کارشناس:molood.gholami@yahoo.com