قوانین اعطای جوایز صادراتی قبل از احیا، اصلاح شود. رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران با بیان این مطلب و با اشاره به مزایای این برنامه میگوید: از آنجایی که این کار تاثیرات قابلتوجهی نهتنها برصادرکننده که بر تولید داخلی دارد، قوانین آن نیاز به بازنگری دارند.
اکبر کریمی اصفهانی اعطای جایزه در سالهای پیدرپی به یک صادرکننده را یکی از اشکالات این برنامه عنوان کرد و افزود: اگرچه این جایزه برای صادرکنندگان ایجاد رقابت میکند و حق هر صادرکننده نمونهای است که جایزه دریافت کند، اما با تدابیر جدیدی باید به این فکر کنیم که هر صادرکننده نمونهای امید این را داشته باشد که به این جایزه دست یابد.
وی ادامه داد: صادرکننده باید بتواند در بازار رقابتی در خارج از ایران حضور داشته باشد و برنده میدان شود و این میتواند یک ملاک باشد که ما را از واردات بیرویه و بیکیفیت بینیاز کند. این فعال اقتصادی اهمیت به تولید داخلی را بستر صادرات موفق عنوان کرده و میافزاید: هرچند که برخی تولیدکنندگان ما صادرکننده هم هستند، اما باید پیش از هر چیز از تولید حمایت و پشتیبانی لازم را داشته باشیم زیرا تولید با کیفیت بهتر و بالاتر به صادرات موفق ختم خواهد شد.
اکبر کریمی اصفهانی درباره نوع جایزه توضیح داد: شاید دادن جایزه 100میلیون تومانی برای یک صادرکننده چیز زیادی به نظر نرسد، اما دریافت یک لوح تقدیر یا نشان خدمت میتواند در احساس انگیزه و تشویق او به ادامه خدمتش به مردم تاثیرگذار باشد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش ادامه داد: صادرکننده موفق پس از جایزه باید احساس کند چه جایگاهی دارد و چه نقش یا سهمی در اقتصاد کشورش داشته و این احساس الزاما با جایزه نقدی به دست نمیآید. وی فضایی را که این جایزه در میان صادرکنندگان و در درجهای پراهمیتتر در میان تولیدکننده داخلی ایجاد میکند مهمترین تاثیر جایزه عنوان کرد.
جایزه صادراتی و کیفیت تولید
اما تاثیرات این جایزه چیست و احیای آن از سوی دولت چه بهرهای میتواند داشته باشد؟ رییس اتحادیه لوازم و تجهیزات پزشکی احیای مجدد جوایز صادراتی را گامی مثبت ارزیابی میکند و میگوید: از آنجایی که صادرات برای کشور ارزآوری دارد، این کار نهتنها برای صادرکنندگان که برای دولت نیز سودمند است.
قاسم نوده فراهانی با بیان اینکه اهدای جوایز به صادرکنندگان به کیفیت تولید نیز کمک خواهد کرد افزود: این جوایز اگرچه در بخش صادرات است، باید بتواند به تولید داخلی کمک کند و در این صورت، توصیه مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی نیز محقق خواهد شد.
این فعال اقتصادی در مورد شکل جایزه صادراتی توضیح داد: جایزه باید در جهتی باشد که صادرکننده توانایی رقابت و ارزآوری داشته باشد. فراهانی ادامه داد: به نظر من بهترین جایزه هم از لحاظ اشتغال و هم ارزآوری حمایت از تولیدکننده است که میتواند صادرکننده را در بازارهای خارجی و در رقابت با دیگر کشورها سربلند کند.
بهگزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان توسعه تجارت ایران، رییس کل این سازمان در ماههای اخیر از احیای مجدد جوایز صادراتی خبر داده است. به گفته ولیاللهافخمیراد، شورایعالی صادرات با پرداخت 100میلیارد تومان مشوق صادراتی موافقت کرده است. افخمی همچنین از پیشبینی اعتبار لازم در بودجه سال 94 برای اعطای جوایز صادراتی، معادل شش درصد ارزش صادرات خدمات فنی ـ مهندسی و چهاردرصد ارزش صدور مصنوعات صنعتی خبر داده است. این مقام مسئول حمایتهای غیرنقدی را در کاهش هزینهها بهتر از جایزه نقدی دانسته و معتقد است احیای جوایز صادراتی منوط به اصلاح لازم در قوانین و ضوابط مربوطه است.
جوایز صادراتی که بهصورت نقدی به صادرکنندگان نمونه پرداخت میشد، در سال 1389 متوقف ماند و در سال 1390 لغو شد. به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان توسعه تجارت ایران، صادرکنندگان نمونه در قالب 67 گروه و زیرگروه براساس چهار معیار «درآمد ارزی حاصل از صادرات»، «حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیتهای بازاریابی»، «مهارت فنی و تخصصی شركت در امر صادرات» و «عضویت در تشكلهای تخصصی صادراتی ملی و استانی» ارزیابی میشود.