راه اندازی کسب و کارهای شبکه ای، در بسیاری از کشورهای جهان باب شده و در حال افزایش است. با این حال برخی سوء تفاهمات در خصوص کارکرد این نوع از کسب و کارها باعث می شود گاهی این شیوه از تجارت مورد استقبال دولت ها قرار نگیرد. برخی از افراد، کسب و کارهای مبتنی بر نتورک را با کسب و کارهای هرمی یا روش های کلاهبردارانه مشتبه دانسته و به تجارت نتورکی اتهاماتی وارد می کنند.
با این حال توسعه تجارت نتورکی نشان می دهد بین این روش تجارت و روش های کلاهبردارانه تفاوت هایی آشکار وجود دارد. بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای پیشگیری از مشکلات ذکر شده، قوانینی تعیین کرده اند تا میزان ریسک تجارت را به حداقل برسانند.
برای مثال به موجب قانون مصوبه در کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا در سال 2005، هرگونه تجارت هرمی که بر مبنای شیوه های غیرقانونی، کلاهبردارانه و سوء استفاده از حقوق مصرف کنندگان شکل گیرد، ممنوع اعلام شده و مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. بر این اساس شرکت های تجارت نتورکی معتبر، اغلب با نام و نشان مشخص و به شکل قانونی فعالیت می کنند.
کشورهای آسیایی
فیلیپین یکی از کشورهای حوزه آسیاست که طی سال های اخیر رشدی فوق العاده در خصوص کسب و کارهای نتورکی تجربه کرده است. با این حال این رشد روزافزون مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. برای مثال، بسیاری از شرکت های فیلیپینی که در تجارت نتورکی فعالیت می کنند، مراحل ثبت رسمی را طی نکرده و به شکل زیرزمینی کار می کنند. با این وجود، کثرت و تنوع بالای شرکت های نتورکی مطرح در فیلیپین باعث شده، برای انتخاب یک گزینه فعالیت، محدودیت چندانی وجود نداشته باشد.
شرکت هربالایف، یکی از شناخته شده و معتبرترین شرکت های نتورکی فعال آمریکایی در فیلیپین است که به شکل چندسطحی بازاریابی می کند. این شرکت فراتر از بازاریابی معمول فعالیت می کند و کمیسیون استخدام و فروش را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
بازاریابی چندسطحی این شرکت نه به شکل هرمی و غیرقانونی، بلکه به شکل قانونی و مطابق با اصول و قوانین کشور اداره می شود. مایکل جانسون، مدیر اجرایی این شرکت معتقد است بیش از 90 درصد از موفقیت فروش محصولات شرکت در فیلیپین، مدیون نحوه فعالیت بازاریابی آن است.
به نظر می رسد یکی از علل موفقیت نتورک مارکتینگ در کشورهای آسیایی، نوظهور بودن این نوع تجارت و حضور کشورهای در حال توسعه پرشمار در منطقه است. دولت مالزی نیز از دیگر کشورهای آسیایی است که با تعیین قوانین دقیق و نظامدار و البته حمایت از فضای تجاری سالم در خصوص نتورک مارکتینگ، جنبش محسوسی در بازار خریدوفروش خود به راه انداخته و نه تنها در حوزه تجارت شهری، بلکه در بخش تجارت روستایی نیز موفق ظاهر شده است.
یکی از شیوه های موفقیت در تجارت نتورکی، توجه به اصول انعطاف پذیری و ایجاد فضای مبتنی بر فرصت دهی به کارکنان است. این شیوه افزون بر افزایش نرخ کارآفرینی، به افزایش سود تجاری کمک می کند. سنگاپور از جمله کشورهایی است که با رعایت این اصل به موفقیتی چشمگیر رسیده است.
با وجود همه این نمونه های مثبت، گاهی تجارت نتورکی در برخی کشورهای آسیایی چندان موفق عمل نمی کند. تری وایت، کارشناس بازاریابی و مشاور برخی شرکت های معتبر آسیایی معتقد است، تجارت نتورکی در کشوری همچون ژاپن بسیار دشوار است.
ژاپن سخت ترین موانع محدود کننده قانونی در جهان را داراست. همچنین اکوسیستم کسب و کار در این کشور تا حد زیادی متاثر از فرهنگ غالب است و راهیابی به این سیستم بسته، زمانبر خواهد بود. معضل بزرگ تر، مصرف کنندگان ژاپنی هستند، خریداران در ژاپن بیش از هر نقطه از جهان به جزییات توجه دارند و بیش از آنکه بر فرمول های بازاریابی توجه کنند، تحت تاثیر مواردی چون مواد مصرفی، نحوه تولید و خدمات و. . . قرار می گیرند. شاید بر همین اساس باشد که مشتری های ژاپنی جزو وفادارترین خریداران در جهان هستند.
اتحادیه اروپا و غرب
قوانین تعیین شده در اتحادیه اروپا برای فعالیت های نتورکی کمی گمراه کننده به نظر می رسند. درواقع اگرچه مشروعیت شرکت های نتورکی و تجارت آنها مسئله ای حل شده است اما قوانین سخت گیرانه در خصوص تجارت عادلانه، حفظ حقوق مصرف کنندگان و مشتریان و مسائلی مشابه نشان می دهند اهمیت برقراری تعادل تجاری برای اعضای اتحادیه تا چه حد مهم است.
از سال های ابتدایی دهه 90 میلادی و سقوط دیوار تجارت بین شرق و غرب اروپا تاکنون، بازارهای تجاری شرق و مرکز اروپا رشدی قابل توجه داشته اند. فعالیت متفاوت شرکت هایی چون شرکت سوئدی اوریف لیم، برای جذب بازارهای هرچه بیشتر تجاری تصویری متنوع از تجارت اروپا، پیش روی مراجعان قرار می دهد.
رشد فروش محصولات آرایشی و بهداشتی با روش های جدید بازاریابی و به ویژه شیوه های تجارت نتورکی از مهم ترین پیامدهای تغییرات اروپا در دهه های گذشته است. تجارت نتورکی در کشورهای توسعه یافته ای چون ایالات متحده، استرالیا و انگلستان به مرحله ای از تکامل رسیده که برخی از معتبرترین سهام های بازار تجاری در این کشورها به بخش تجارت شبکه ای تعلق دارد.