تقلب بزرگ فولکس واگن این روزها در صدر خبرهای خودرو در جهان است؛ تقلبی که میکائیل هورن، مدیرعامل این شرکت بزرگ خودروسازی از آن به عنوان «افتضاح» یاد میکند. داستان از آنجا شروع شد که دادههای چندین مؤسسه تحقیقاتی و چند سازمان غیر دولتی نشان داد که فولکس واگن یک تقلب بزرگ در زمینه میزان آلایندگی خودروهای خود انجام داده است. برخی خودروهای این شرکت تا ۱۵ برابر بیشتر از سطح استاندارد آلایندگی در آمریکا اکسیدنیتروژن تولید میکردند، حال آنکه مهندسان فولکس واگن خودرو را طوری طراحی کرده بودند که در زمان تست آلودگی میزان آلودگی خودرو در حد استاندارد باشد.
لو رفتن و رسانهای شدن این اتفاق باعث شد سهام این شرکت به شدت سقوط و فولکس واگن بازاریابی خود را در آمریکا متوقف کند. این واقعه قطعاً ضربه سختی به فولکس واگن وارد میکند. اما آنچه میتواند این شرکت را با تمام شرکتهای زیرمجموعهاش از این بحران نجات دهد بخش «تحقیق و توسعه» است.
بخش تحقیق و توسعه چیست؟
به فعالیتهای تحقیقی که یک کسب و کار با هدف رسیدن به کشفهای تازه میکند تحقیق و توسعه میگویند. این کشفها میتواند منجر به ایجاد و توسعه محصولات تازه یا بهبود محصولات موجود شوند تحقیق و توسعه امکان رشد بیشتر را برای کسب و کارها فراهم میکند. این بخش همچنین میتواند در مواقع بحرانی و زمانی که به هر دلیل سهام یک شرکت دچار مشکل میشود به داد کسب و کار برسد. بخش تحقیق و توسعه را میتوان برگ برنده شرکتهای بزرگ و کسب و کارهای در و پیکردار دانست.
چرا تحقیق و توسعه؟
سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه برای شرکتها و کسب و کارهای امروزی یک ضرورت است. چون این بخش وظیفه تولید محصولات تازه و اضافه کردن امکانات تازه به محصولات قدیمی را دارد. این بخش همچنین میتواند در مواقع بحرانی به کمک یک شرکت بیاید و اعتبار از دست رفته آن را بازگرداند. تحقیق و توسعه همچنین میتواند بخشهای مختلف استراتژی یک شرکت از جمله بازاریابی و کاهش قیمت را به هم مرتبط سازد. شرکتها و کسب و کارهای گوناگون به ویژه برای حضور پررنگتر در بازار، بهرهمندی از مزایای مدیریت هزینه، پیشرفت در توانمندیهای مربوط به بازاریابی و هماهنگسازی روندها با شرایط باید در بخش تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کنند.
هماهنگسازی در روندها به معنای این است که این بخش میتواند در شرایط مختلف به کمک یک شرکت بیاید. یکی از این شرایط، وضعیت بحرانی است. به این شکل که اگر بحرانی دامنگیر یک کسب و کار شود، این بخش وارد عمل شده با رو کردن یک محصول تازه که پیش از این روی آن کاملاً مطالعه و تحقیق شده، ورق را برمیگرداند. همچنین حضور در بازار به معنای توانایی شرکت در جذب مشتریان تازه، علاقهمند کردن مشتری و افزایش سهم شرکت از بازار است. بخش تحقیق و توسعه به شرکت این امکان را میدهد که محصولات ابتکاری جدید تولید کرده و چیزی را به بازار عرضه کنند که تاکنون ارائه نشده است. طبعا این بهترین راه برای مواقع بحرانی است.
تجربه خوب کوکاکولا از تحقیق و توسعه
در سالهای نخست دهه 2000 بود که مؤسسه نشنالجئوگرافی عکسی دردسرآفرین برای کوکاکولا منتشر کرد. در این عکس یک کارمند شرکت کوکاکولا دیده میشد که به کامیونی متعلق به این شرکت تکیه داده و در حال نوشیدن پپسی است! با انتشار این عکس، سهام شرکت کوکاکولا به شدت سقوط کرد. راهکار کوکا برای عبور از این بحران اما به لطف حضور بخش تحقیق و توسعه ستودنی بود. این شرکت نوشابه «زیرو» یا صفر را با شعار «ما به فکر سلامتی شما هستیم» وارد بازار کرد.
تحقیق و توسعه در کدام کشورها پرطرفدارتر است؟
شاید تعجب کنید اما از نظر درصد تولید ناخالص ملی (GDP) کرهجنوبی مقام نخست را از نظر سرمایهگذاری و هزینه کردن در بخش تحقیق و توسعه دارد. اما از نظر میزان پول سرمایهگذاری شده، همچنان آمریکا بزرگترین سرمایهگذار در بخش تحقیق و توسعه است. پس از آمریکا نیز کشورهای چین و ژاپن در رتبههای دوم و سوم هستند. این سه کشور از نظر قدرت اقتصادی نیز سه کشور برتر دنیا شناخته میشوند. به صورت دقیق کرهجنوبی 36/4 درصد تولید ناخالص ملی خود را به سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده است. در آسیا علاوه بر کرهجنوبی، ژاپن و چین، تایوان نیز از جمله قدرتمندترین کشورها در این حوزه است.
و نتیجه اینکه
سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه در بسیاری از کشورها و شرکتها به خوبی جواب داده است. همانطور که در اوایل قرن حاضر کوکاکولا به مدد بخش تحقیق و توسعه و رو کردن یک محصول جدید توانست از آن بحران ویرانکننده جان سالم به در ببرد، فولکس واگن هم به زودی خواهد توانست با ارائه محصولی تازه، سهام کماعتبارشدهاش را دوباره جان ببخشد.