در کشورمان ایران بسیاری از کسب و کارهای بزرگ از کلمه برند فراری هستند، برند را به مانند غولی تصور می کنند که دسترسی به آن برای شان غیر ممکن است. وقتی شرکت های بزرگ این گونه فکر می کنند تکلیف شرکت های کوچک و متوسط کاملا مشخص است، تا با مدیران این سازمان ها از برند صحبت می کنیم آنها می گویند ما کوچک هستیم و نمی توانیم (معمولا یعنی توان مالی اش را نداریم) در این راه قدم بگذاریم.
برند چیست؟ به نظر می رسد مجدد باید برند را تعریف کنیم، هنگامی که یک اسم خاص (نام شخص/ محل/ شرکت) تداعی کننده یک خصیصه است ما آن اسم خاص (نام شخص/ محل/ شرکت) را برند می نامیم. از طرف دیگر هنگامی که توانستید به این مهم دست پیدا کنید با «چسباندن کسب و کارتان به یک خصیصه» می توانید مطمئن باشید که راه موفقیت و بزرگ شدن را به درستی در حال طی کردن هستید.
بسیاری از شرکت ها خصوصا امروزه، از یک ایده و کسب و کاری کوچک شروع کرده اند و به مرور زمان بزرگ شده اند.
بنابراین روی صحبت این مقاله با سازمان های کوچک است، به جای ایجاد شغل، برند خلق کنید و با رعایت دو اصل به موفقیت برسید.
1- از بزرگ شدن نترسید و بزرگ فکر کنید. (بسیار شرکت داخلی متوسط و کوچک در ایران می شناسیم که در همان ابعاد اولیه باقیمانده اند، البته سودده هم هستند به خاطر آنکه صاحب آن کسب و کار هرگز بزرگ فکر نمی کرده)
2- قوانین خلق یک کسب و کار موفق (تمرکز، جایگاه سازی، خلق میخ گفتار، خلق چکش بصری) را رعایت کنید.
به چند نمونه از سازمان های کوچک که بزرگ شده اند توجه کنید:
- دیجی کالا، استارتاپی که توسط دو برادر به علت خرید دوربین و نارضایتی از خریدشان خلق شد و امروزه کسب و کاری با گردش مالی میلیارد دلاری است. البته اقدامات چند سال پیش این برند به نظر می رسد این برند را با چالش بزرگی روبه رو کند.
- دریانی، بقالی های کوچکی در سطح تهران بودند که با تفکر بزرگ شدن توانستند امپراتوری بزرگی در بقالی ها به وجود آورند.
اتفاقا این شرکت ها و کسب و کارهای کوچک می توانند برندهای بسیاری را خلق کنند، برندهای شخصی مانند خانم ماریسا مایر، زنی 37 ساله که بچه اولش را نیز باردار بود قبول می کند تا مدیر عامل شرکت یاهو (با فروشی 5میلیارد دلاری و سودی یک میلیاردی در آن زمان) شود امروزه این خانم خود یکی از برندهای شخصی مطرح در بین بانوان است، اگر ایشان در جنرال الکتریک استخدام می شد، آیا شانس این رشد و قرار گرفتن در لیست 20 زن تاثیرگذار دنیای تجارت را داشت، مطمئنا خیر! خانم مایر کسی است که گوگل را نیز به اوج رساند؛ یا برندهای شرکتی بزرگ مانند گوگل، یاهو و اپل.
بزرگ ترین اشتباه کسب و کارهای کوچک
بسیار فرا گرفته ایم که ببینید نفر اول، شرکت موفق و... چه کرده اند و در راه آنها گام بگذارید، ما این قاعده را برای برند شدن متاسفانه باید بشکنیم، برای موفقیت ببینید که شرکت ها یا افراد موفق چه کرده اند سپس کاری را انجام دهید که آنها انجام نداده اند.
برندینگ با تمایز به وجود می آید و نه با کپی کاری. مثلا اگر رستورانی تلاش می کند تا با هدف قرار دادن کودکان رستورانش را پر کند و غذاهایش را به فروش برساند و شما در همان محل رستوران دارید تمرکزتان را از روی بچه ها بردارید و روی میانسال ها بگذارید.
سخن آخر
نکته و توصیه اصلی ما به شرکت ها و سازمان های کوچک و اشخاص این است که به جای ایجاد شغل، برند خلق کنند تا هم قابلیت رشد داشته باشد و هم امکانات شغلی متعدد را در آینده به وجود آورد.
اگرچه در این هفته قرار بود به بررسی یک صنف بپردازیم اما دانستن این چند نکته را قبل از ورود به تحلیل های مان الزامی دانستم. همین جا از خوانندگان عزیز دعوت می کنم تا با ایمیل زدن به من (بهروز لطفیان) یا دفتر روزنامه اگر می خواهند صنف یا کسب و کارشان تحلیل شود با ما در تماس باشند.
تمام حقوق این نوشته متعلق به نویسنده است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد
تماس با کارشناس: behrooz_lotfian@yahoo.com
مشاور متمرکز