ست کردن لوازم منزل از نظر رنگ و هارمونی با یکدیگر برای بسیاری از خانم های خانه دار و دختران دم بختی که به دنبال تکمیل جهیزیه خود هستند، نیاز به زمان، دقت و حوصله دارد. چینی زرین بر همین اساس سعی کرده با پیشنهادی خاص در این مورد، مخاطبان را به خرید از این مجموعه تشویق کند.
بدین ترتیب زرین پیشنهاد داده است که براساس دکور خانه مشتریان به آنها سرویس چینی می دهد و این اطلاع رسانی را از چند کانال از جمله روبات تلگرام، اینستاگرام و سایت اصلی خودش به گوش مخاطبان رسانده است.
شاید این پیشنهاد برای بسیاری از مخاطبانی که زمان کافی برای جست وجو و هماهنگ کردن ظروف چینی خود با لوازم آشپزخانه و خانه شان را ندارند، پیشنهادی اغواکننده باشد. به همین منظور و برای بررسی بیشتر فعالیت های دیجیتال مارکتینگ این برند در فضای مجازی با حمید فدایی، مدرس دیجیتال مارکتینگ و گیمیفیکیشن گفت وگویی ترتیب دادیم و از زوایای مختلف به این کمپین نگریستیم.
تعامل مناسب با کاربر
حمید فدایی، مدرس دیجیتال مارکتینگ و گیمیفیکیشن در مورد کلیت فعالیت چینی زرین در حوزه دیجیتال می گوید: مهم ترین قسمت در یک برنامه دیجیتال مارکتینگ، وب سایت است. این برند از یک جهت خوب و از جهت دیگر ضعیف عمل کرده است. نکات مثبت آن این است که از جمله فروشگاه هایی است که تعامل مناسبی با کاربر دارد و در جایگاه مناسبی با مشتریان قرار دارد.
سایت مناسب، دسته بندی خاص و کاربردی و ظاهر خوبی دارد و کاربر تجربه خوبی از کار با آن خواهد داشت. کاربر در سایت حس خوبی دارد. سایت برند زرین شخصیت فروشندگی ندارد و در خرید به کاربر مشاوره می دهد. این خود سبب افزایش فروش و اطلاعات درباره محصول و بالطبع جذب مشتری و خرید می شود. ظاهر سایت نیز از نظر UI و UX کاربر پسند است.
معمولا یک سایت را از نظر بصری از دو طریق بررسی می کنیم: 1- ظاهر و چیزی که کاربر می بیند و به نوعی رابط کاربری (UI) 2- سهولت و کاربر پسند بودن یا تجربه کاربری (UX). اما نقطه ضعف آن این است که دو سایت و دو آدرس و ظاهر مجزا دارد. دلیل آن هرچه باشد از نظر فنی اشتباه است.
به نظر می رسد این سایت ها توسط دو تیم طراحی شده اند. Zariniran. com از نظر موتورهای جست وجو قوی تر است، اما کمپین ها در بستر Zarinhome. ir انجام می گیرد. گویا دو تیم آی تی و فنی کار این وب سایت ها را انجام می دهند و کاملا مستقل از یکدیگر کار می کنند.
انتخاب درست رسانه اجتماعی
این کارشناس در خصوص ارزیابی خود از استراتژی این برند در محیط های مجازی می گوید: یکی از جذابیت های انتخاب درست رسانه اینستاگرام این است که چینی زرین به دلیل اینکه محصولاتش بصری و زیبایی اش مهم تر از کاربردش است، این رسانه را انتخاب کرده است، چرا که دیدن ظاهر این محصولات و زیبایی آنها سبب ماندگاری در ذهن مشتری می شود. ارزش این محصول ظاهرش است و انتخاب درست رسانه اجتماعی اینستاگرام یک مزیت است چون هشتگ محور و تصویری است و برای مخاطب جذابیت دارد. ورود به این حوزه مثبت ارزیابی می شود و زرین ورود خوبی داشته است.
اما با وجود آنکه190kفالوئــــر دارد، نرخ تعامل در کامنت و لایک پایین است. در واقع پست گذاری خیلی خوب است و همه اطلاعات مفید در پست وجود دارد؛ قیمت، توضیحات مناسب، پوشش ایونت های مختلف و تعامل مناسب با کاربر. درست است که تعداد لایک ها کم است، اما کامنت ها نشان از تعامل خوب با مخاطبان (که اکثرا خانم هستند) دارد. آنها با این کار محتوایی برای هر پست و محصول تولید می کنند که 60درصد کاربر و 40درصد زرین در آن دخیل است.
طبقه بندی محصولات متناسب با نیاز کاربر
فدایی درمورد مزیت رقابتی این کمپین ادامه می دهد: استفاده مناسب از فعالیت کاربر برای رسیدن به فروش بیشتر، فالوئر بیشتر، بازدید بیشتر و ارائه هویت برند بهتر. پاسخگویی با حوصله به مخاطبان در اینستاگرام یک مزیت است. زبان آن می تواند رسمی نبوده و سبک صمیمانه در پیش گیرد. رعایت زبان مناسب تعامل با کاربر و راهنمایی درست در مورد قیمت و رنگ ها و... و ارجاع مشتری به سایت یکی دیگر از نکات خوبی است که سبب می شود مخاطب با سایت آشنا شده و با آن تعامل پیدا کند.
یکی از بزرگ ترین هدف شبکه های اجتماعی نیز همین موضوع است که کاربر را به سایت وصل کنند. از جمله دیگر مزیت های رقابتی این است که صفحات برند زرین راه های مناسبی برای سفارش کالا دارند. این صفحات آدرس سایت، نمایندگی ها، ارسال کد کالا به یک سامانه پیامک را برای مخاطب توضیح داده اند.
همچنین استفاده از ابزاری درست برای راحتی کاربر و یک زبان مشترک به نام کد کالا، در راحتی کاربرد و سفارش و تولید محتوا، جست وجوی مناسب، خرید و... خودش یک جنبه جذاب ماجراست. این کد مختصر یک زبان مشترک با مخاطب است و از این نظر اقدام مناسب و خوبی است. دسته بندی مناسب محصولات سایت و طبقه بندی متناسب با نیاز کاربر نیز از دیگر مزیت های این وب سایت است.
کمپین زرین من
او می افزاید: یکی از کمپین هایی که زرین اجرا کرده و از دید من زیاد موفق نبود کمپینی به نام Myzarin یا زرین من بود که با اطلاع رسانی دیجیتال و حضور فیزیکی در نمایشگاه تهران همراه بود. کانسپت مسابقه این بود که کاربر با محصولات زرین در نمایشگاه عکس بگیرد. اشتباهی که انجام شد این بود که خود پیج زرین پست ها را منتشر می کرد و 273 پست به این هشتگ اختصاص داده شده بود که بیش از 50درصد آن متعلق به پیج زرین بود.
در واقع پست هایی را که کاربران ارسال کرده بودند مجدد بازنشر کرده بود. هدف آنها فقط اهدای هدیه به شرکت کنندگان نبود، بلکه می خواستند نرخ مشارکت را بالا ببرند اما راه این کار بازنشر پست نیست و پست باید در پروفایل شرکت کننده بوده و تعداد لایک ها را در پیج خود شرکت کننده بررسی کنند.
نقطه ضعف دیگر آن هم اختصاص دو هشتگ فارسی و انگلیسی به این کمپین بود، به طوری که 273 پست به هشتگ فارسی زرین من و سه پست به هشتگ انگلیسی اختصاص داشت، چراکه بیشتر مخاطبان خانم بوده اند و با توجه به تیپ شخصیتی شان زبان فارسی را انتخاب کرده بودند. شایان ذکر است زرین در بیشتر کمپین هایش خانم های خانه دار و زوج های جوان را مورد هدف قرار می دهد.
پیشنهاد ست هماهنگ با دکوراسیون منزل
او در انتها در مورد مزیت رقابتی کمپین اخیر زرین که پیشنهاد چینی هماهنگ با دکوراسیون خانه کاربر است، می گوید: یکی از مزیت هایی که در این طرح اعمال شده، روبات تلگرام است.
نخستین هدف و بهترین هدف، تطبیق پذیری نقاط تعامل است و سبب افزایش نرخ تعامل می شود و تطبیق پذیری مخاطب نیز آنالیز می شود. این برند ادعا کرده که ست همسان با میز و دکور خانه را برای مشتری می فرستد. به این ترتیب آنها آنالیز کلیک کردن و آنالیز رفتار مخاطب را دارند و این داده ها را به سایت می فرستند. آنها با این آنالیز موجب انتقال ترافیک به سایت و افزایش بازدیدها می شوند.
بعد از آن، مدل های چینی که توسط کاربران انتخاب شده را مورد بررسی قرار می دهند تا بدانند که بیشتر روی چه محصولی باید مانور دهند یا چه مدلی برای چه لوکیشن و دکوری از نظر ظاهری مناسب است، چراکه کاربران به طور دقیق با دکور خود محصول مورد را نظر را پیشنهاد می دهند. در مورد میزان استقبال هم نمی توان پیش بینی کرد که چه میزان بوده و نمی توان تشخیص داد که چقدر استقبال شده است اما چون دسترس پذیری خوب است و نرخ تعامل در شبکه های اجتماعی بالاست، پیش بینی من از استقبال مثبت است و کمپین به خوبی اجرا شده است.
ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com