این روزها رسانه های بین المللی و به خصوص آمریکایی به صورت مداوم از انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک سخن می گویند. این انتقادات زمانی اوج گرفت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حاشیه دیدار خود با صدراعظم آلمان از انتشار اخبار نادرست در فیس بوک و اثرگذاری آن روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتقاد کرد.
در همین راستا مارک زوکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک ضمن رد اثرگذاری گسترده انتشار اخبار نادرست در فیس بوک روی نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان در حال برنامه ریزی و توسعه ابزارهایی است که به واسطه آنها بتواند با انتشار اخبار جعلی و نادرست مقابله کند. با این حال بنیانگذار فیس بوک اظهار داشت که این اقدام نباید به هیچ وجه منجر به سانسور عقاید کاربران بزرگ ترین و محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان شود.
روز گذشته شرکت فیس بوک اعلام کرد که همکاری خود را با شرکت Snopes and PolitiFact به منظور مقابله با انتشار هرزنامه ها و اخبار نادرست آغاز کرده است. اعلام این خبر سبب شد بسیاری از کاربران و ناظران حوزه فناوری اطلاعات با نگرانی و بدبینی نسبت به تلاش های فیس بوک در مقابله با هرزنامه ها نگریسته و اعلام کنند که ممکن است این شبکه اجتماعی در زمینه راستی آزمایی اخبار منتشر شده جانب انصاف را رعایت نکرده و گروه ها و عقاید مختلف را به صورت ناخواسته سرکوب کند.
در همین ارتباط زمانی که یکی از کاربران فیس بوک از آقای زوکربرگ درباره احتمال وجود انگیزه های سیاسی در فرآیند راستی آزمایی اخبار پرسید، مدیر اجرایی محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان پاسخ داد: «ما به دقت این فرآیند را زیرنظر داشته و هرگز اجازه نخواهیم داد فرآیند مقابله با هرزنامه ها و اخبار جعلی به سانسور عقاید و اخبار صحیح منتهی شود.»