وبسایتهای اجتماعی بیشماری در اینترنت وجود دارد که مختص گروه خاصی از مخاطبان یا حتی مخاطبان کلی و عام است. بدیهی است تنها اندکی از این وبسایتها وجود دارند که در این عرصه گوی سبقت را از سایرین ربودهاند. این بدان معنی نیست که وبسایتهای دیگر را باید نادیده گرفت.
اکثر کارشناسان بازاریابی به صاحبان کسبوکارها توصیه میکنند که از سایتهای پرمخاطبی مثل فیسبوک و توئیتر برای بازاریابی استفاده کنند، اما سایتهای دیگری هم وجود دارند که فعالیت و حضور در آنها با توجه به نوع مخاطبان شما میتواند برایتان مفیدتر تمام شود.
پیشنهاد میکنم در تصمیمگیری برای اینکه کدامیک از سایتهای اجتماعی برای شما مناسب است، از مشتریان خود کمک بگیرید. اگر به این نتیجه رسیدید که سایتهای اجتماعی دیگر نیز در جهت پیشرفت و ترقی کسبوکار شما موثر و کارآمد است، از آن سایتها نیز استفاده کنید.
به هر حال یکی از نکات اصولی این است که باید در جایی حضور داشت که مشتریان ما حضور دارند. درحالحاضر شانس بزرگی که میتواند در این عرصه به شما بسیار کمک کند این است که مخاطبان شما در فیسبوک حضور دارند و اگر گزینه دیگری وجود داشته باشد، نام سایت توییتر مطرح میشود. در ابتدا میتوانید از این دو سایت شروع کنید.
اگر صاحب کسبوکاری هستید که مختص به منطقه جغرافیایی خاصی است و نیاز به مراجعه مشتریان دارد، تحقیق و بررسی در مورد سایتهای دیگر از قبیل FourSquare.Com سودمند است. همچنین سایت linkedin.com مناسب حرفهایهاست، اما لازم نیست خودتان را به این سایتها محدود کنید و بهتدریج میتوانید دامنه اقدامات خود را در سایر رسانهها گسترش دهید.
در پایان تاکید میکنم که نظر شما بهعنوان صاحب کسبوکار در مورد بازاریابی در رسانههای اجتماعی بسیار مهم است. هرکس خودش بهتر میتواند تشخیص دهد که نوع کارکرد این نوع بازاریابی در کسبوکارش چگونه است و حضور در چه سایتهایی میتواند برایش مفید واقع شود.