هنگامی که زمان بازاریابی کسبوکارها فرامیرسد، سه استراتژی عمومی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد: تمرکز، تفکیک و رهبری هزینه. در حالیکه استراتژی رهبری هزینه میتواند بسیار موفقیتآمیز باشد، اعمال آن نیز میتواند دشوار باشد. این استراتژی شامل بازاریابی محصولات شرکت شما با ارزانترین منبع ممکن برای خدمات و کالاهاست؛ به این معنا که شما به کاهش دادن هزینهها و صرفه جویی نیاز دارید. با نظر به مثالهای شرکتهایی که این استراتژی را به طور موفقیتآمیز به کار گرفتند، شما میتوانید مزایای حاصل از آن را برای بازاریابی کسبوکارتان مستقیما شاهد باشید.
وال مارت
کارخانه وال مارت این استراتژی قیمتهای پایین روزانه را برای جذب مشتریانش با موفقیت اعمال کرد. ایده قیمتهای پایین روزانه برای محصولاتی که پایینتر از مبنای قیمت رقبا بودند، به جای متکی بودن بر فروش بود.
وال مارت توانست به سبب زنجیره تامین کافی و مقیاس بزرگش به این موفقیت دست یابد. آنها محصولات را از تامینکنندگان محلی با قیمت ارزان یا بازارهای خارجی با دستمزد کم میخریدند. این کار به شرکت اجازه میداد که اقلامش را با قیمت پایین بفروشد و در حجم بالا به سود قابلتوجه برسد.
مک دونالد
صنعت رستورانداری به بازده حاشیه سود کم معروف است، حاشیه سودی که میتواند رقابت با استراتژیهای بازاریابی رهبری هزینه را دشوار سازد. مک دونالد با پیشنهاد غذاهای فست فود با قیمت کم توانست در این استراتژی موفق عمل کند. آنها قادر بودند از طریق تقسیم کار قیمتها را پایین نگه دارند. تقسیم کار به آنها اجازه میداد تا افراد بیتجربه را آموزش داده و به جای آشپزهای ماهر که دستمزد بالا طلب میکنند، استخدام کنند.
ایکیا
شرکت IKIA سوئد میتواند الگوی بسیار با ارزشی برای این استراتژی باشد؛ شرکتی که در یک کشور 10 میلیون نفری است. این شرکت با استراتژی رهبری در هزینه و قیمت پایین، توانسته است 296 فروشگاه در 36 کشور جهان دایر کند. ایکیا با پیشنهاد مبلمان ارزان قیمت اما شیک به مشتریان توانست انقلابی در صنعت مبلمان ایجاد کند. ایکیا قادر است با منبعیابی محصولاتش در کشورهای با دستمزد پایین و پیشنهاد سطوح اولیه خدمات قیمتهایش را پایین نگه داشته و در بازاریابی موفق باشد. ایکیا مبلمان را گردآوری یا انتقال نمیداد، مشتریان باید آنها را از انبارها جمعآوری و در خانه خودشان جمع میکردند. در حالیکه این کار نسبت به خردهفروشی سنتی کمتر مناسب بود، اما به ایکیا اجازه میداد که قیمتهای پایین را برای جذب مشتریان پیشنهاد کند.
خطوط هواپیمایی ساوت وست
صنعت هواپیمایی صنعتی است که در آن سود بدون ارائه قیمت بالای بلیت به دست نمیآید. خطوط هواپیمایی سات وست این مفهوم را با بازاریابی خود بهعنوان یک رهبر هزینه به چالش کشید. سات وست در تلاش بود تا قیمت پایینتری نسبت به خطوط هواپیمایی سنتی به مشتریان ارائه دهد. آنها زمانی تاخیر پرواز هواپیماها را کاهش دادند و سودشان را بالا بردند، همچنین مزایای دیگری با قیمت پایین و به صرفه برای مشتریان فراهم کردند.