وضعیت خدمات دهی شرکتهای گارانتی در بخش دستگاههای دیجیتال چندان مورد رضایت خریداران نیست و مراجعهکنندگان به این شرکتها، خدماتی را که در ابتدای خرید کالا به آنها وعده داده شده بود دریافت نمیکنند. این روزها خریداران محصولات دیجیتالی وقتی به فروشگاههای رایانهای در سراسر کشور مراجعه میکنند شاهد آن هستند که هر دستگاهی دارای چند قیمت مختلف است که هریک از این قیمتها مربوط به شرکت گارانتیکننده دستگاه است.
البته بیشتر محصولات دیجیتالی در بازار با یک قیمت استثنایی و ارزان نیز عرضه میشود که این دستگاهها مشمول هیچ یک از گارانتیهای موجود در بازار نیست که با عنوان بدون گارانتی به مشتریان عرضه میشود که با توجه به آماری که فعالان این صنف اعلام میکنند بدون گارانتیها بیشتر مورد استقبال خریداران قرار میگیرند اما چرا دستگاههای فاقد گارانتی خریداران بیشتری دارد؟
زهره ذوالقدر یکی از مشتریانی که برای خرید یک کنسول پلی استیشن به بازار مراجعه کرده در پاسخ به این سوال به «فرصت امروز» میگوید: قیمت گارانتی شده این دستگاه بالاتر از بدون گارانتی آن است و تجربه به من نشان داده که شرکتهای ارائهدهنده خدمات پس از فروش خدمات را در صورت بروز اشکال دستگاه بر عهده نمیگیرند و هزینه تعمیرات را تمام و کمال دریافت میکنند.
وی افزود: ماه گذشته بود که یک گوشی هوشمند خریده بودم و بعد از دو روز کارکردن با آن دستگاه دیگر روشن نشد و وقتی به شرکت گارانتی آن مراجعه کردم به بهانههای مختلف مشکل ایجاد شده را استفاده نادرست اعلام کردند و نوسان برق را علت خرابی آن دانستند و هزینه تعمیر را تماما دریافت کردند. ذوالقدر اظهار کرد: از آنجا بود که دیگر اعتمادی به اجناس گارانتی شده ندارم و سعی میکنم محصولات بدون گارانتی را خریداری کنم.
صالح ولیزاده یکی از واردکنندگان تجهیزات رایانه در پاسخ به اینکه چرا شرکتهای گارانتی به تعهدات خود پایبند نیستند به «فرصت امروز» گفت: اینکه همه شرکتهای گارانتی به تعهدات خود عمل نمیکنند مسئله نادرستی است چون بیشتر شرکتهای بزرگ ارائهدهنده خدمات پس از فروش در تلاشند برای رقابت هم که شده خدمات خوبی را به مراجعه کنندگان ارائه دهند. وی افزود: در حال حاضر بیشتر شرکتهای فعال دراین زمینه که با عنوان گارانتیهای متفرقه در بازار یاد میشوند مشکلاتی را در ارائه خدمات خود دارند و همین شرکتها هستند که سایر شرکتها را بدنام کردهاند.
این واردکننده اظهار کرد: اغلب این شرکتها تنها نامی بیش نبودند یا این که برای دادن خدمات پس از فروش به خریداران، مشکلات زیادی ایجاد میکردند که باعث میشد خریداران اغلب ترجیح دهند کالای خود را برای تعمیر به تعمیرگاه های معمولی بسپارند. ولیزاده ادامه داد: حتی بسیاری از این شرکتها اصلا وجود خارجی ندارند و مغازهداران برگههایی را خود چاپ میکنند و در داخل جعبه محصولات میگذارند تا بتوانند آن را با نام گارانتیدار با قیمت بالاتر روانه بازار کنند.
این فعال بازار درپاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر روند فعالیت شرکتهای گارانتیدهنده وجود دارد یا خیر؟ گفت: هر از چندگاهی نهادهای مختلف به بازار میآیند و بر روند فعالیت شرکتهای گارانتی نظارتهایی را ارائه میدهند اما بعد از مدتی دوباره شرکتهای تقلبی در بازار پیدا میشوند و فعالیت خود را آغاز میکنند.
فریبرز حاجی رضایی یکی از فروشندگان محصولات دیجیتال در پاسخ به این سوال که چگونه برخی از مغازهداران برگه گارانتیهای نامعتبر را تهیه کرده و آن را به خریداران عرضه میکنند، به «فرصت امروز» گفت: گاهی اوقات کسانی به مغازهها مراجعه میکنند و برگههایی را با عنوان گارانتی با قیمت بسیار ناچیزی به مغازهداران میفروشند. البته بیشتر فروشندگان از خریداری این برگهها خودداری میکنند اما کسانی هم هستند که این گارانتیها را خریداری میکنند تا محصولات خود را گرانتر به مشتریان بفروشند.
وی درباره نظارتها در بازار اظهار کرد: روند نظارتها در این زمینه به هیچوجه مناسب نیست و مشتریانی که محصولات خود را با گارانتیهای نامعتبر خریداری میکنند نمیدانند بعد از اینکه مشکلی برای دستگاهشان ایجاد شد باید به کجا مراجعه کنند. حاجی رضایی در پاسخ به این سوال که میزان خریداران محصولات بدون گارانتی یا گارانتیهای نامعتبر چقدر است؟ گفت: تعداد آنهایی که محصولات بدون گارانتی را خریداری میکنند بسیار بیشتر از خریدارانی است که محصولات گارانتی شده را میخرند اما آنهایی هم که محصولاتی را با گارانتی نامعتبر خریداری میکنند زیاد هستند که متأسفانه ضرر زیادی میکنند