كسب موفقيت به عنوان يك كارآفرين به كار سخت و مقاومت فراوان نياز دارد، زيرا بدبختانه هيچ نوع پري افسونگري وجود ندارد که با جادوي خود موفقيت را به كسب و كارهاي كوچك و صاحبان آنها ببخشد. بيشتر كارآفرينان و مديران موفق ضمن پيروي از الگوهاي مشابه خصوصيات اصلي يكساني نيز دارند. صدها مقاله آنلاين و كتاب منتشر شده مدعي اطلاع از راز موفقيت كسبوكار هستند، اما در بيشتر زمينهها، فقط به همان نكات اصلي وقوف دارند.
برخورداري از شور، استقامت و يك نگرش و تمايل مثبت، كسبوكارهاي موفق را از بقيه متمايز ميكند. ترويج اين صفات نيازمند وجود يك سري مهارتهاي ذاتي و اطلاع از برخي نكات براي شروع به انجام يك كار است. در ادامه به يك سري آيتمهاي اصلي اشاره ميشود كه در صورت تلاش براي توسعه يك پلتفرم كسبوكار بايد به آنها توجه كرد. تركيب اين عناصر از يك استراتژي هوشمند براي هر نوع كسبوكار جديد حمايت خواهد كرد.
1- عاشق كاري باشيد كه انجامش ميدهيد
شور و اشتياق كليد حفظ روند موفقيت يك استراتژي كسبوكار است. علاقه نصفه و نيمه به كارآفريني در حوزهاي خاص به حركت شما در مسير نيل به موفقيت لطمه خواهد زد. استقامت و پشتكار عنصري است كه پيشرفت هر چيز در گذر زمان، از يك فرد گرفته تا يك شغل يا كل يك شركت را تضمين ميكند. آبراهام لينكلن تا اواخر عمر خود در همه كارهايش شكست خورد اما هرگز تسليم نشد.
2- قدمهاي كوچك برداريد
برداشتن گامهاي بلند به ندرت موفقيت را در پي دارد. داستانهايي از موفقيت افراد را ميتوان خواند كه يك بار در زمينهاي سرمايهگذاري كردند و بعد از شش ماه يا چند سال به نتايج بسيار خوبي دست يافتند اما اين اتفاقها به ندرت رخ ميدهند. مديريت خطر يك عامل اساسي در هر شركت نوپايي به شمار رفته و ايجاد تعادل لازم و ضروري است. با پذيرش ريسكهاي كوچكتر ابتدا شما ميتوانيد ضررها را آسانتر جبران كنيد. اين اتفاقها درسهاي حياتي و پرباري را به شما خواهد داد.
3- از ديگران درس بگيريد
كارآفرينان موفق اغلب اوقات در حوزه انتخابيشان قبل از تمركز روي خود براي ديگران كار ميكنند. گذراندن چند سال كاري در يك صنعت خاص تحت نظر يك معلم عالي يك سكوي پرتاب خوب را به وجود ميآورد. از اشتباهات و فكر بكر و ناگهاني افراد موفق در گذشته براي پيشرفت با استفاده از الگوي آنها درس بگيريد. فردي را پيدا كنيد كه علاقهمند به درس دادن باشد. در ادامه درباره راهاندازي كسبوكار خود در هر جاي ديگر پس از ترك همكاري فكر كنيد.
4 -ياد بگيريد چگونه خود را تبليغ كنيد
اعتمادبهنفس و يك سخنراني بالا برنده خوب ميتواند باعث پيشرفت هر كسي شود. اولين اقدام بازاريابي در هر شركت را موسس همان كمپاني انجام ميدهد. زماني را به يادگيري نحوه بهاشتراكگذاري ديدگاه خود با ديگران اختصاص دهيد. البته بايد طوري اغراق نكنيد كه بيشتر به عنوان فروشنده ايده از شما نام ببرند. از فكر فروش ديدگاه خود نترسيد اما به خاطر داشته باشيد كه مشتري هميشه بايد در كانون توجه شما قرار داشته باشد.
5 - پيوسته عمل كنيد
كارآفرينان، سياستگذار و تحريككنندگاني موثر هستند. آنها نميتوانند همه جزیيات را تجزيه و تحليل كنند يا هرگز به جايي برسند. در يك شركت نوپا هيچ جايي براي به تاخير انداختن يك كار وجود ندارد. در اين كار تعطيلي يا بيماري معنا ندارد و خواستهها همواره در حال افزايش هستند. يك ارزيابي مختصر در هر مرحله انجام بدهيد و با توجه به آن ادامه كار را از سر بگيريد. به غرايز خود اعتماد كنيد.
6- برنامه بريزيد
درباره كسبوكارهاي موفق مطالعه كنيد. از دانش كارآفرينان موفق نظير استيوجابز بهره ببريد. يك برنامه كسبوكار موفق حتما نبايد در قالب يك كتاب خلاصه شود. يك برنامه 10 صفحهاي هنوز آنقدر خوب و مطلوب هست كه بتواند تمام چيزهاي مورد نياز براي راهاندازي يك كسبوكار را در بر گيرد.
7- اعتبار و شهرت به دست آوريد
راهاندازي و حفظ يك وبلاگ در وبسايتي با ميزبان خوب يا ارائه پيشنهاد استفاده داوطلبانه از زمان و مهارتهاي خود به جاي گفتوگو با يك جامعه خاص، در نهايت تخصص و اعتماد ميآفريند.
8- هيچوقت براي شروع كردن دير نيست
بسياري از كارآفرينان موفق مثل جي.كي. رولينگ (نويسنده داستانهاي هري پاتر) و سام والتون (موسسWal-Mart) دير به فكر ساخت يك برند بسيار موفق افتاده اند. تجربهاي كه با گذر عمر به دست ميآيد، ميتواند به شما و كسبوكارتان چشماندازي منحصربهفرد بدهد. تجارب زندگي چنان شناخت عميقي به شما هديه ميدهد كه حتي تحصيلکردهترين جوانان نيز كمتر قادر به پيشبيني آن هستند.
9- تيم A خود را بسازيد
كشف مهارتها و گرايشهایی كه به محافظت از فرهنگ برند مورد نظر شما ميپردازند، ضمن توسعه نوآوري، بر شهرت شما نيز خواهد افزود. تيم A شما شامل افرادي معتمد خارج از شركت ميشود. اين اقدام آغازگر يك واكنش زنجيرهاي رايگان در حوزه بازاريابي است كه ميتواند اعتماد و درآمد را در پي داشته باشد.
10- به فكر نگرش خود باشيد
نگرش و طرز فكر موسس يك كسب و كار، لحن و آهنگ آن را تعيين خواهد كرد. بدبيني، تنبلي، هدر دادن وقت و پول، شهرت و آبروي شما را لكهدار ميكند. موفقيت ارتباط زيادي با ارتكاب اشتباهات و انتقادپذيري حين برداشتن گامهاي بلند دارد. اقرار كردن به اشتباهات و مواجهه با چالشهاي پيش رو از يك فرد صرفا صاحب كسبوكار يك رهبر ميسازد.
شروع يك كسبوكار و مديريت آن حتي ميتواند آتش انتقام را در زندگي شخصي صاحب آن سركوب كند. درحاليكه رعايت همه نكات فوق براي نيل به موفقيت ضروري است، مراقبت ذهني و جسمي از خودتان نيز بايد صورت بگيرد. ورزش، خواب و رژيم غذايي نقشي اساسي در تضمين اجراي اين سياستها از سوي شما ايفا ميكند. همه اين موارد در کنار هم نگرش، انگيزه و روابط شما را هدايت ميكنند. مديرعاملان موفق تمايل به پيگيري يك برنامه روزانه يكپارچه شامل سحرخيزي، انجام حركات ورزشي، خوردن صبحانه براي انرژي گرفتن و تخصيص عصرهاي هفته به كارهاي اجتماعي دارند.
رسيدن به تعادل ممكن است مدت كمي طول بكشد اما حرکت به سمت اجراي آيتمهاي اين ليست در آينده کسب و کار شما تفاوت ايجاد خواهد كرد. نوع احساس يك صاحب كسبوكار درباره روند پيشرفت خود و سرعت ترقي يك شركت در آينده و همچنين تلاش براي كسب و افزايش ميزان سود خالص، ميزان تاثيرپذيري از اين عوامل را به وضوح نشان ميدهد.