زمانی را تجسم کنید که وارد فرآیند طراحی لوگو شده و هزینههای مربوط به آن را متقبل شدهاید. شیوه نگارشی مورد نظرتان مشخص شده و پیامتان در شیوه نگارشی لوگوی انتخابی شما جلوه میکند. ممکن است شما حتی در رابطه با رایحه محیط کسبوکارتان تصمیمگیری کرده باشید، اما فراموش نکنید که باید در رابطه با مرجع رنگهای مورد نظرتان تصمیمگیری کرده و تمامی ارکان سازمان باید از آنها به بهترین شکل ممکن و در جای صحیح خود استفاده کنند.
ایده
این روزها مردم بیش از پیش از خلاقیت خود بهره میبرند، آنها همواره مایلند تا تاثیرگذار بوده و تفسیر خود از مسائل گوناگون را داشته باشند. آنچه که در این میان به آن توجهی نمیشود آن است که هربار این افراد ارزشها و هویت برند شما را تغییر میدهند، سبب ناشناخته ماندن آن در میان مخاطبان میشوند.
چنانچه شما در رابطه با هویت و ارزشهای برندتان دستورالعمل مشخصی برای کارمندان خود داشته باشید، آنان باتوجه به ابزاری که در دست دارند عمل کرده و از اعمال نظر و سلیقه شخصی خود پرهیز میکنند. استفاده از دستورالعمل موجود سبب میشود که کارکنانتان بایکدیگر همکاری نزدیکی داشته و همگی در جهت اعتلای برند شما فعالیت کنند، نه اینکه با اعمال تفسیر و برداشتهای شخصیشان ارزشها و هویت برندتان را نادیده بگیرند.
یک برند مشهور که در حوزه تکنولوژی ارتباطات فعالیت میکند دستورالعمل مورد نظر خود را بهصورت یک کتاب منتشر کرده و آن را در اختیار مشتریان و مخاطبان خود قرار میدهد که اقدامی بسیار جالب و موثر است. هنگامی که شما دستورالعمل خود را بهصورت کتاب منتشر میکنید، این به معنای آن است که صفحاتی را برای توضیح ارزشهای برند خود و نحوه محافظت از آنها در اختیار دارید. این قبیل کتابها باید با لحنی بسیار دوستانه و عامیانه نوشته شود و درک آن برای انسان آسان باشد.
این دست کتابها اگرچه شامل مثالهایی قبل و بعد از انتشار دستورالعمل مورد نظر برند هستند اما مهارتهای نگارشی مورد نیاز را به کارکنان منتقل نکرده و آنان نمیتوانند شیوه نگارش خود را با استفاده از آن تغییر دهند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• شما باید پاسخ سوالهایی را که در رابطه با چگونگی انجام برخی امور مطرح میشوند بدانید و به کارمندانتان نحوه استفاده صحیح از دستورالعملهای مورد نظرتان را بیاموزید.
• از فرمتها و چارچوبهای استاندارد موجود جهت بهبود وضعیت نگارشی استفاده کنید. فرمتهای مذکور را در دسترس کارکنان خود قرار دهید. حتی میتوانید با در نظر گرفتن دورههای آموزشی مهارتهای لازم را در میان کارکنان خود افزایش دهید.
• موضوعاتی را که نباید انجام شود مشخص کنید، در صورت تاخیر یک نفر حتما سراغ این موضوعات خواهد رفت.