وزیر صنعت دستور تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو را با مشارکت کلیه ذینفعان این صنعت داد و معاونت امور صنایع این وزارتخانه را مسئول پیگیری وظایف محوله در این رابطه کرد. به گزارش مهر، ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو با اشاره به برگزاری سیوسومین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور تمامی اعضا به اهم موضوعات مطرح شده در این جلسه پرداخت. وی با اشاره به آمار و وضعیت تولید خودرو در پنجماهه ابتدای سال جاری تصریح کرد: تا پایان مردادماه امسال بالغ بر ۴۴۰هزارو ۵۷۱دستگاه انواع خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸.۷درصدی را نشان میدهد، ضمن اینکه براساس آمار، تولید خودروی سواری دراین مدت ۱۷.۵درصد رشد داشته است.
سخنـــگـــوی شـــورای سیاستگذاری خودرو در ادامه مهمترین محورها و دیدگاههای وزیر صنعت، معدن و تجارت را بیان و بر تاکید نعمتزاده به موضوع صادرات و استفاده از توانمندی مشاوران حرفهای بینالمللی در راستای توسعه صادرات اشاره کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید به نقش وزارتخانه بهعنوان نقش حاکمیتی توجه کرد، افزود: باید به بنگاههای اقتصادی اجازه دهیم خودشان در درون بنگاه براساس چارچوبهای کلی که حاکمیت تعیین میکند تصمیمگیری کنند و این وزارتخانه باید در اداره بنگاهها کمترین دخالت را داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر دوری از سیاسیکاری در مقوله تولید و تجارت تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با برنامهریزی درست بتوانیم در راستای توسعه هر چه بیشتر اقتصاد کشور سهیم باشیم. نعمتزاده در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه بر ضرورت مشتریمداری و جلب رضایت مشتری از نظر تولید محصولات و خودروهای باکیفیت بالا تاکید کرد و گفت: ما حق تحویل خودروی معیوب به مشتری را نداریم و در این رابطه باید پایش کیفیت بهصورت ماهانه صورت بگیرد تا بتوانیم کنترل دقیقی بر محصولات تولیدی داشته باشیم. به گفته وی، باید تولیدکنندگان هزینه خطا و اشتباهات کیفی تولیدات خود را به مشتریان پرداخت کنند و در این میان باید دستورالعملهای موجود به طور کامل رعایت شود، ضمن اینکه در این راستا، پایش و نظارت مستمر ضروری به نظر میرسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: ما نباید عیب خود را مخفی کنیم، چراکه وقتی اشکالات را مطرح و صادقانه با مشتریان برخورد میکنیم قطعا پاسخ درست دریافت خواهیم کرد. وی ادامه داد: در مقابل خطاهایی که خودروسازان مرتکب میشوند باید طبق دستورالعمل و قوانین مصوب هزینه آن را به مشتری پرداخت کنند. نعمتزاده همچنین با بیان اینکه اگر خودرو تولید یا عرضه میکنیم باید خدمات پس از فروش آن را نیز به نحو مطلوب ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: عرضه خودرو بدون خدمات معنی ندارد.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از دلایل عمده نارضایتی مشتریان، خدمات پس از فروش محصولات تولیدی است و در این خصوص باید تعمیرگاههای مجاز خدمات پس از فروش بهصورت مستمر از هر نظر پایش شوند و گزارشهای ماهانه خود را ارائه دهند. نعمتزاده در ادامه این جلسه، بهبود در خدمات پس از فروش را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود در بهرهوری و کیفیت خودرو میتواند ما را در رسیدن به این مهم یاری رساند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به ارتقای رتبه نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش بهعنوان یکی از موضوعات مهم اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شد تمامی نمایندگیهای خدمات پس از فروش که رتبه چهار دارند و از افت رتبه برخوردار هستند، ظرف یکماه نسبت به ارتقای رتبه خود در جهت بهبود ارائه خدمات اقدام و برنامه اجرایی خود ارائه دهند. در این جلسه گزارشی از سوی مدیر صنایع خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارائه شد و با توجه به مسائل مطرح شده در جلسه، مقرر شد معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشبرد اهداف در چارچوب گزارش ارائه شده را پیگیری کند. همچنین در این جلسه آخرین وضعیت کیفی خدمات پس از فروش صنعت خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارائه شد.