تاکنون نظریهای مناسب برای کارآفرینی که همه ابعاد آن را دربربگیرد، مطرح نشده است، اما چند دستورالعمل وجود دارد که به کمک آنها افرادی که ایدههای مناسب دارند به کارآفرینانی موفق مبدل میشوند. نکات زیر میتواند به شما کمک کند تا کارآفرینی خود را با سعی و کوشش آغاز کنید و به یک مدیر موفق تبدیل شوید.
1- شور و انگیزه
تنها کلمهای که برای توصیف سرمایهگذاری در کارآفرینی موردنیاز است، عشق است. چه انگیزهای وجود دارد که شما را بدون احساس خستگی وادار میکند بارها و بارها تلاش کنید؟ چه انگیزهای باعث بیدار ماندن شما در آخرین لحظههای شب تا زمان اتمام کار میشود؟ زمانی که چیزی میسازید چه انگیزهای وجود دارد که شما را وامیدارد برای بهبود و پیشرفت دوباره آن تلاش کنید؟ شما از چه چیزی لذت میبرید و بیشتر مایل به انجام چه کاری در زندگی هستید؟ با وجود عشق و ایجاد شور و انگیزه در شما، موفقیت در سرمایهگذاری و کارآفرینی به شکل باورنکردنی افزایش مییابد.
2- ریسکپذیری
کارآفرینان با استقبال از خطرات، آماده غوطهورشدن در عمق آیندهای میشوند که قطعیت آن نامعلوم است، اما استقبال از چه خطراتی کارآفرینان را در محیط کاری خود موفق میکند؟ کارآفرینانی موفق خواهند شد که وقت و پول خود را با استفاده از منابع و برنامههایی که دارند به خطر میاندازند و به استقبال ناشناختهها میروند. هنگام ارزیابی خطر، کارآفرینی موفق خواهد شد که ازخود بپرسد که این خطر ارزش هزینه زندگی حرفهای، وقت و پول من را دارد و اگر این سرمایهگذاری را انجام نمیدادم چه میشد؟
3- خودباوری، سختکوشی و فداکاری پایدار
کارآفرینان لذت میبرند از آنچه که انجام میدهند. آنها خود را باور دارند و اعتماد به نفس خود را با پروژههایی که انجام میدهند بالا میبرند گاهی اوقات آنها با ایمانی که به ایدههای خود دارند بهشدت روی کار خود تمرکز میکنند.
4- سازگاری و انعطافپذیری
پرشور بودن در مورد آنچه انجام میدهید. خوب است، اما عدمانعطافپذیری در برابر مشتری یا نیازهای بازار منجر به شکست خواهد شد. گاهی ممکن است کسبوکاری را به خوبی مدیریت کنید، اما به موفقیت نرسید. زمانی که وارد بازار نامحدود و پویا میشوید باید نیازهایی نظیر تغییر در پدیدههای تکراری را موردنظر داشته باشید. کارآفرینانی موفق خواهند شد که تمام پیشنهادهای خود را برای بهینهسازی یا سفارشیسازی محصول که باعث افزایش عرضه، رضایت مشتری و نیاز بازار است برآورده کند. محصولی که برای بازار طراحی میشود باید نیازهای بازار را تامین کند.
5- دیده شدن محصول یا خدمات شما در بازار
کارآفرینان میدانند که چگونه محصولات خود را در داخل و خارج از کشور ارائه کنند و همچنین میدانند که چه بازارهایی در داخل و خارج پویایی لازم را
دارند.
نباید لحظهای از نیازهای بازار، حرکت رقیبان و سایر عوامل خارجی که محصولات بزرگ را با شکست روبهرو میکند، غافل شد.
6- مدیریت سرمایهگذاری
همیشه زمان رسیدن سوددهی برای سرمایهگذاری در کارآفرینی به طول میانجامد، کارآفرینان موفق با تحقق بخشیدن به این نیاز اجباری، تدابیر خاصی را در برنامهریزی و مدیریت پولی برای تعهدات مالی حال و آینده خود اتخاذ میکنند. بهترین عملیاتی که یک کسبوکار را موفق میکند اطمینـــان از به کارگیری مناسب منابع مالی و بودجه است.
7- برنامهریزی
از ابتدای کارآفرینی در خصوص ساخت یک کسبوکار با منابع محدودی از جمله «زمان، پول و روابط شخصی» روبهرو هستیم. باید تلاش کنیم برنامهریزی بلندمدت و دقیقی را داشته باشیم تا از دقایق اولیه با مشکل روبهرو نشویم. در واقع برنامهریزی برای همه امور و داشتن یک راهحل آماده برای تمام خطرات احتمالی باعث عدمضربه زدن به کسبوکار شما میشود، اما مهمتر از منابع مالی بینش یک مدیر در کسبوکار است.
8- قابلیت ایجاد شبکه
بسیاری از مردم به دنبال کارهای آسان هستند. دوستان، همکاران و همسایگان ممکن است از شما تشکر یا درخصوص تقاضای ضعیف یا رقابت ناعادلانه از شما شکایت کنند که این به بهبود شرایط کاری شما لطمه میزند، اما کارآفرین موفق باید به این موارد بسنده نکرده و به دنبال دریافت توصیههای ارزشمند از سوی مربیان
با تجربه و شبکههای گسترده باشد. داشتن چنین شبکهای از جمله استفاده از مربیان با تجربه از ویژگیهای کلیدی کارآفرینهای موفق است.
9 – قدرت پیشبینی نتایج
هر تلاشی به موفقیت منجر نمیشود و میزان شکست کارآفرینی بسیار بالاست. مسیری که در یک فرآیند کارآفرینی طراحی میشود باید بسیار دقیق وعلمی باشد که به یک خروجی ایدهآل منتهی شود. این امر بسیار موثرتر از هزینههای هنگفت در سرمایهگذاری در یک فرآیند غلط است. لازم به ذکر است بسیاری از کارآفرینان معروف در پروژههای اولیه خود موفق نبودند، اما آنها با آرامش و بصیرتی که داشتند در ادامه فعالیت خود به سمت فعالیتهای مثبت و بهبود یافته گام برداشتند.
10- پرهیز از شک بیمورد
دائما از خودتان نپرسیدکه آیا من یک کارآفرین هستم این سوال ممکن است شما را در شک بیندازد. حتی اگر استعداد استیو جابز را هم داشته باشید، چنانچه به تواناییهای خود شک کنید، نمیتوانید در هیچ کاری فعالیت مثبتی را انجام دهید.