جمعه, ۷ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Fri, 27 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
نگاهی به تکنولوژی اتومبیل‌های آینده

خودروها هم باهوش می‌شوند

9 سال پیش ( 1394/2/8 )
پدیدآورنده : محمد ممتازپور  

دنیای فناوری به حدی در حال گسترش است که رفته‌رفته به دنیای خودرو هم وارد شده و هم‌اکنون خودروسازان معتبری همچون مرسدس، بی‌ام‌دبیلو و نیسان علاقه زیادی به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در محصولات خود دارند. خودروهای هوشمند که تا چند سال پیش در حد فیلم‌های سینمایی بودند، امروز بسیار به واقعیت نزدیک شده‌اند. به‌طوری‌که اخیرا شرکت مرسدس بنز از هوشمند‌ترین خودروی خود یا هوشمندترین خودروی جهان رونمایی کرد. این مدل مفهومی که Luxury in Motion نام دارد به خوبی توانست آینده خودروهای هوشمند را به نمایش بگذارد، به گفته کارشناسان این خودرو می‌تواند با کمی تغییر و تحول به‌زودی به تولید انبوه برسد.

فرید جهان‌آرا، کارشناس فناوری اطلاعات درباره خودرو‌های هوشمند و تاثیر آنها بر جوامع به «فرصت امروز» گفت: امنیت مهم‌ترین موضوعی است که خودروهای آینده را تحت تاثیر خواهد گذاشت و با فناوری (V2V Vehicle-to-Vehicle) که انسان در آن دخالتی ندارد اشتباهات رانندگی به صفر خواهد رسید. وی درباره فناوری V2V گفت: این تکنولوژی قرار است در همه خودروهای آینده به کار گرفته شود و به‌گونه‌ای عمل می‌کند که خودرو‌ها از حضور یکدیگر در خیابان‌ها با خبر می‌شوند و با سیگنال‌های ارتباطی می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و فاصله بین خودشان در خیابان‌ها را محاسبه کنند؛ به گفته محققان، این تکنولوژی می‌تواند تا 81 درصد از سوانح رانندگی کم کند.

جهان‌آرا افزود: در این فناوری، اطلاعات مربوط به‌موقعیت، سرعت و جهت حرکت ماشین‌ها از طریق سیگنال‌های وایرلس برای اتومبیل‌های دیگر دریافت یا از آنها ارسال می‌شود. سپس، خودروها با استفاده از اطلاعات دریافتی خود، فاصله ایمن را از یکدیگر تشخیص می‌دهند تا از بروز تصادف جلوگیری کنند. البته متخصصان هنوز در حال حاضر مشغول کار روی الگوریتم‌های فناوری V2V هستند که در واقع اطلاعات خودروهای دیگر را محاسبه کرده و مشخص می‌کند که در صورت قرار گرفتن اتومبیل دیگر در مسیر آن باید چه اقدامات پیشگیرانه‌ای برای برخورد نکردن با اتومبیل مجاور انجام دهد. این استاد دانشگاه درباره فناوری راننده هوشمند این خودرو‌ها نیز گفت: فناوری که سال‌هاست خودروسازان روی آن کار کرده‌اند خودروهای بدون راننده است که انواع مختلفی دارند و هنوز سیستم یکپارچه‌ای اختراع نشده است که کاملا بدون ایراد باشد اما سیستم خودروی هوشمند گوگل یکی از بی‌نقص‌ترین این سیستم‌هاست و این احتمال وجود دارد که در خودروهای آینده از آن استفاده شود.

وی افزود: یک اتومبیل خودران واقعی قابلیت‌های متعددی دارد و علاوه بر پارک، می‌تواند به‌صورت خودکار نیز حرکت کند و باید بگوییم که ساخته شدن آنها بسیار به واقعیت نزدیک شده است. این اتومبیل‌ها از طریق لیزر، رادار و دوربین‌های مختلف می‌توانند سریع‌تر از انسان اطلاعات مربوط به محیط‌های پیرامون را تحلیل و ارزیابی کنند که این موضوع مطمئنا می‌تواند نقش زیادی در کاهش تصادفات داشته باشد.

انرژی مهم‌ترین مشکل خودروهای آینده

درسال‌های گذشته با کاهش منابع انرژی، طراحان خودرو سعی کرده‌اند تا جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی پیدا کنند که البته تا به امروز جایگزین مناسبی برای آن پیدا نکرده‌اند و هرکدام از یافته‌های آنها مشکل خاص خود را دارد و نمی‌توانند جای بنزین و گازوییل را بگیرند. با این حال محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، نیمی از خودروهای تولیدی شرکت‌ها از نوع هیبریدی خواهند بود. اما یکی از مشکلاتی که در رابطه با این نوع اتومبیل‌ها مطرح می‌شود آن است که باتری‌های آنها فضای زیادی را اشغال می‌کنند و بسیار سنگین هستند. با وجود پیشرفت‌های حاصله در زمینه ساخت باتری‌های لیتیومی- یونی این باتری‌ها باز هم بیش از اندازه سنگین هستند. در اروپا گروهی مشتمل بر ۹ خودروساز مشغول تحقیق و بررسی پنل‌هایی هستند که روی بدنه کار گذاشته می‌شوند و می‌توانند انرژی را ذخیره کرده و سریع‌تر از باتری‌های امروزی شارژ شوند. این صفحات از نوعی فیبر پلیمری و رزین کربنی ساخته شده‌اند و از استحکام کافی برای نصب روی بدنه و انعطاف لازم برای جوش خوردن برخوردارند. گفتنی است که پنل‌های یاد شده می‌توانند وزن یک اتومبیل را تا ۱۵ درصد کاهش دهند. این صفحات انرژی تولید شده از طریق تکنولوژی‌هایی نظیر ترمزهای احیاکننده را دریافت می‌کنند یا زمانی که خودرو به منابع شارژ متصل می‌شود انرژی را در خود ذخیره کرده و در زمان نیاز مورد استفاده قرار می‌دهند.

رضا شیدا، کارشناس الکترونیک در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان امیدوار بود که باتری‌ها بتوانند جای سوخت‌های فسیلی را بگیرند به «فرصت امروز» گفت: هنوز نمی‌توان پاسخ قطعی به این سوال داد اما بیشترین امیدواری تولیدکنندگان خودرو در حال حاضر روی این گزینه است. وی افزود: یکی از مشکلاتی که باتری‌ها دارند احتمال انفجار آنهاست و این مسئله از نقاط ضعف استفاده از باتری برای تامین انرژی خودرو‌های آینده است. این کارشناس الکترونیک گفت: سیستم جی‌پی‌اس پیشرفته از دیگر مزیت‌های خودرو‌های آینده است که دارای نمایشگر روی شیشه مقابل به راننده هستند. اما در آینده نه‌چندان دور، اتومبیل‌ها می‌توانند اشیای خارجی موجود در مسیر را تشخیص داده و اطلاعات مربوط به آنها را روی شیشه جلویی نمایش دهند. شیدا درباره ورود خودروهای هوشمند دربازار ایران نیز گفت: مسلما با ساخت انبوه خودرو‌های هوشمند، کم‌کم به تمام بازار‌های جهان از جمله کشور ما وارد می‌شوند اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که قبل از ورود آنها به ایران برای این خودرو‌ها برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی کرد تا جامعه ما در آینده با مشکلات احتمالی آن مواجه نشود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wGa52moS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه