شروع یک سرمایهگذاری همواره یکی از بزرگترین چالشهای هر فرد به شمار میآید، چالشی که غالبا دو نتیجه را در بهترین و بدترین حالت به دنبال دارد؛ در حالت اول شما با بررسی فاکتورهای لازم وارد بازار شده و بازار هم روی خوشش را به شما نشان میدهد و اینگونه تجارت شما جهانی میشود و مادامالعمر به کار و تلاش خود میافزایید و از تصمیمی که گرفتهاید همواره رضایت دارید.
اما در حالت دوم نتیجه کار فقط پشیمانی است، حالتی که شما بیگدار به آب بزنید و بعد از آن با توجیه و بهانه بدشناسی همه کائنات را به بیدقتی و بیتوجهی خود وصل کنید و از کاری به کار دیگر رو بیاورید و در نهایت بعد از سالها در نقطه شروع همچنان گرد خود بچرخید! اینجاست که باید به شروط لازمه بازار واقف باشید و خود را برای هرگونه اتفاقی حاضر کرده باشید. پس شما هم اگر قصد شروع یک کارآفرینی یا سرمایهگذاری تازه را دارید از همین نقطه شروع کرده و به خود صراحتا پاسخ دهید.
قبل از هر چیزی با بررسی تجربیات سرمایهگذاران و کارآفرینان غالبا به چند نکته و ویژگی مشترک در بین آنان پی میبرید، این نکات بهصورت چکیده اینگونه بیان میشود:
کارآفرین خواهان تغییر دنیا و ایجاد یک روند جدید است...
دقت زیادی در انتخاب بازار، شناخت نیاز مشتری، تولید و رفع نیاز مشتری دارد.
سرمایه خود را تا سه ناحیه بحرانی افزایش میدهد.
تلاش بسیاری برای جمع کردن یک تیم موفق کاری در سریعترین زمان ممکن میکند.
ارزش افزوده مناسبی برای محصولاتی که مشتری خواهان آن است ایجاد میکند.
حال این نکات را در خود بررسی کنید و ببینید آیا این ویژگیها در شما بهعنوان فردی که بالقوه سرمایهگذار یا کارآفرین است وجود دارد؟ در مرحله بعد لازم است به شش بخش زیر توجه کنید و سوالات در هر بخش را با بلی یا خیر پاسخ دهید. نه با خودتان و نه کسبوکارتان بازی نکنید و پاسخ سوالات را با دقت و صداقت بدهید؛ اگر به تمام سوالها پاسخ بله بدهید، شما یک کارآفرین بالفطره هستید!
1- تعیین هدف
– آیا دلیل قانعکنندهای برای ریسک کردن و شروع کسبوکار و گرفتن کارمند دارید؟
– آیا صبر کافی دارید تا حدودا 80 ساعت در هفته برای اهدافتان کار کنید بدون بهدست آوردن هیچ پولی یا حداقل پول ناچیزی؟
2- بازار هدف
– آیا شما ایدهای از محصولی دارید تا با تولید آن نیاز مشتری را برطرف کنید طوری که از کالای رقیب بهتر باشید؟
– آیا روند بازاری که میخواهید وارد آن بشوید، رو به رشد بوده است؟
3- افزایش سرمایه
– آیا آمادگی این را دارید تا تمام سرمایهتان را در صورت نیاز به خطر بیندازید و ریسک کنید تا کسبوکارتان رشد کند؟
– آیا دید پیروزمندانه برای بازارتان دارید که میخواهید وارد آن شوید و کسب درآمد
کنید؟
4- ساخت تیم
– آیا میتوانید یک تیم از متخصصان حوزههای بازاریابی، فروش، تکنسین و تخصصهای مربوط به کارتان را به سرعت جمعآوری و شروع به کار کنید؟
– آیا میتوانید یک فرهنگ قوی در تیمتان بسازید تا روحیه حل مسئله بهجای مقصر یابی را در آنها نهادینه کنید؟
5- سهامدار شدن
– آیا میتوانید مشتریانی با نیاز مشترک پیدا کنید؟
– آیا میتوانید یک محصول اولیه و نمونه از محصول نهایی را به سرعت بسازید، آن را نزد مشتری ببرید، بازخورد بگیرید و مجددا آنرا بازسازی کنید و این چرخه را تا تایید محصول از طرف مشتری ادامه دهید؟
6- تغییرپذیری
– آیا میتوانید یک گوش شنوا داشته باشید تا با تغییرات لحظه به لحظه بازار خودتان را وفق دهید؟
– آیا میتوانید استراتژی مخاطرهآمیزتان را طوری تغییر دهید تا فرصتهای بیشتری نسبت به تهدیدها داشته باشید؟
شما باید جواب تمام سوالهای بالا را از خودتان بخواهید. این سوالها شما را کارآفرین نمیکند اما دیدی به شما میدهد تا بتوانید با کمک آنها در نقاطی که احساس ضعف میکنید، راه تقویت را پیش بگیرید.