هشتمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته زمانی کلید میخورد که بنا به آمارهای رسمی ورود گردشگر به ایران در یکی دو سال اخیر بیسابقه بوده و 200 درصد رشد داشته است. این تعداد که بنا بر پیشبینیها در سالجاری باید به چهار میلیون گردشگر میرسید از این پیشبینی عبور کرده و برآوردهای جدید از افزایش این رقم به بیش از پنج میلیون گردشگر تا پایان امسال حکایت دارد. آماری که کشور ما تا پایان چشمانداز 20 ساله وقت دارد آن را به 20 میلیون نفر برساند. به نظر میرسد، گردشگری اگرچه راه کوتاهی تا صنعت شدن ندارد اما زمان برای پیمودن این راه تنگ است؛ هم به لحاظ آمادگی برای ورود گردشگر و هم برنامهای که سند 1404 پیشروی این صنعت نهاده است.
شاید به همین دلیل نمایشگاه هشتم تا آنجا اهمیت پیدا کرد که دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) هم در روز گشایش نمایشگاه حضور پیدا کرد و از توجه و برنامهریزی جدی این سازمان برای توسعه صنعت گردشگری در ایران خبر داد. طالب ریفاعی آگاهی و اطلاعات دیگر کشورها را از جاذبههای گردشگری ایران اندک عنوان کرده و گفته است حضورش در ایران بدان معناست که سازمان جهانی گردشگری در نظر دارد صنعت گردشگری در ایران رونق بگیرد و در این مسیر حاضر است از تمام ظرفیتهای خود برای معرفی ایران به مردم جهان استفاده کند. در حالی این سفیر جهانگردی با برنامهای هدفمند در نمایشگاهی بینالمللی حضور پیدا میکند که به گفته برخی فعالان این حوزه تقریبا در سطح شهر اطلاعرسانی برای عموم درخصوص برگزاری این نمایشگاه وجود ندارد و برگزارکنندگان آنطور که باید نسبت به تبلیغات و اطلاعرسانی داخلی و خارجی اقدام نکردهاند. اما در هشتمین نمایشگاه بینالمللی چه میگذرد؟
رییس جامعه تورگردانان که از تمام بخشهای نمایشگاه دیدن کرده است با بیان اینکه ترجیح میدهد از ایراد و انتقاد از نمایشگاه چشمپوشی کرده و از تاثیرات مثبت آن حرف بزند به «فرصت امروز» میگوید: حضور مردم و پیگیری آنها برای انتخاب جاذبههای دیدنی ایران و چگونه سفر کردن به نظر من یکی از بهترین اتفاقات این نمایشگاه است. وی معتقد است ما باید در حال حاضر که ورود گردشگران را داریم بیشتر به فکر هر چه بهتر کردن این نمایشگاهها در دورههای بعدی باشیم و اگر انتقاد یا ایرادی هست فقط در جهت بهتر شدن، آن را به کار بندیم. ابراهیم پورفرج حضور طالب ریفاعی را نشان از اهمیت توسعه گردشگری ایران برای جهان عنوان کرده و ادامه میدهد: با توجهی که سازمان جهانی جهانگردی به گردشگری ایران دارد، لازم است ما نیز از این فرصت بهترین استفاده را کرده و در زمینه برگزاری حرفهای نمایشگاه، غرفهسازی، آموزش پرسنل متخصص، اطلاعرسانی و. . . مشکلاتمان را هرچه زودتر برطرف کنیم.
حملونقل زمینی، انتخاب گردشگران در ایران
اما رییس جامعه تورگردانان در گفتوگویش با «فرصت امروز» از جای خالی یکی از پایههای اصولی توسعه گردشگری در نمایشگاه حرف میزند که قابل چشمپوشی نیست. پورفرج میگوید: صنعت گردشگری یک مجموعه است و اگر پیشخوان آن آژانسها و شرکتهای فروش محصول گردشگری است، پیشانی آن هتلها و حملونقل است، درحالیکه حملونقل در این نمایشگاه خیلی ضعیف بود یا بهتر است بگویم غایب بود و این در حالی است که حملونقل یکی از رکنهای اصلی گردشگری است.
به گفته پورفرج درصد بالایی از سفرها در ایران از طریق زمینی انجام میشود و گردشگری کمتر از طریق خطوط هوایی انجام میشود. این متخصص میافزاید: شرکتهایی که اختصاصا کار حملونقل را در صنعت گردشگری عهدهدار باشند متاسفانه در کشور ما وجود ندارد و این کار توسط شرکتهای ترمینالی انجام میشود درصورتیکه در تمام کشورها که بهطور جدی برای صنعت گردشگری برنامهریزی میکنند، شرکتهایی ایجاد شده که کاملا در اختیار صنعت گردشگری است. مسئله دیگری که رییس جامعه تورگردانان به آن انتقاد دارد ساعات کوتاه بازدید نمایشگاه است که ساعت چهار بعد از ظهر پایان مییابد.
معاون اول ریاستجمهوری نیز از افتتاحکنندگان و مهمانان ویژه روز گشایش بود. به گفته یک متخصص گردشگری که بیش از دو دهه در این حوزه فعال و در روز افتتاحیه پای صحبت سخنرانان نشسته است، اسحاق جهانگیری بیش از همه به مسئلهها و دردهای این حوزه آگاه بود و به چالشهای اصلی گردشگری اشاره داشت که میتواند گرهگشای مشکلات صنعت گردشگری در کشور باشد. هوشنگ غفارپور در ارزیابی نمایشگاه به «فرصت امروز» میگوید: به نظر من هر کاری هر چند کوچک در حوزه گردشگری انجام شود به توسعه این صنعت در ایران کمک میکند. ما تا به حال دائما از سوی مسئولان با شعار مواجه بودیم اما حرفهای جهانگیری نشاندهنده آگاه بودن دولت از چالشهای صنعت گردشگری است.
زمان کوتاه تا چشمانداز و صنعت نوپای گردشگری
این متخصص صنعت گردشگری با بیان اینکه ایران تا پایان چشمانداز زمان زیادی ندارد، ادامه میدهد: 20 میلیون گردشگر با ایجاد 30 میلیارد دلار، پیشبینی سند چشمانداز است درحالیکه یک دهه زمانداریم ولی فاصلهمان با این ضریبها خیلی زیاد است. جای خالی حملونقل در نمایشگاه انتقاد غفارپور نیز است. وی به بودجههای مورد نیاز برای شبکه حملونقلی کشور اشاره کرده و توضیح میدهد: کمرنگ بودن حملونقل در کنار دیگر زمینههای اصلی و مورد نیاز برای گردشگری خیلی عجیب نیست، چون ما در این زمینه کاستیهای فراوانی داریم.
این متخصص میافزاید: ما باید در راهها 100 هزار میلیارد تومان، راهآهن 51 میلیارد و خطوط هوایی و فرودگاهها 25 میلیارد دلار هزینه کنیم تا به شرایط مطلوب برسیم. برای این کار حتما نیاز به ایجاد شرکت و تشکلهاییداریم تا این زیرساخت مهم برای گردشگری ایجاد شود. هوشنگ غفارپور افتتاحیه نمایشگاه را در حد یک نمایشگاه بینالمللی نمیداند و ادامه میدهد: کشورهای شرکتکننده در نمایشگاه بسیار اندک بودند درحالیکه در نمایشگاههای پتروشیمی و نفت و گاز که به اعتقاد من خیلی پیچیدهتر از جهانگردی نیست، کشورهای بسیاری شرکت میکنند. صنعت گردشگری ما برای توسعه نیاز به دادوستد با کشورهای بسیاری دارد. بهگزارش خبرگزاری دولت، نمایشگاه بینالمللی تخصصی گردشگری و صنایع وابسته نخستین بار در سال 1386 در تهران برگزار شد. از نخستین دوره نمایشگاه تاکنون نزدیک به دو هزار شرکت مختلف داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور یافتهاند.
به گزارش «فرصت امروز» هشتمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته از 23 بهمن با همکاری شرکتهای بینالمللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران با نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران با شرکت کشورهای خارجی از جمله تایلند، ونزوئلا، مالزی و ویتنام در سالن خلیجفارس نمایشگاه بینالمللی تهران در حال برگزاری است و تا 26 بهمن (امروز) ادامه خواهد داشت. ارتباط بخش خصوصی با دولتی در این حوزه، ارتباط با تورگردانان داخلی و خارجی، معرفی بستههای سفر و امکانات، فعالیتها و ظرفیتهای گردشگری از بخشهای مختلف این نمایشگاه است. همچنین بازدیدکنندگان با جاذبههای فرهنگی و بومی نقاط مختلف کشور از نزدیک آشنا خواهند شد.