هر چند قرار بود در سال جاری ایرلاینهای جدیدی وارد صنعت هوانوردی شوند اما هنوز هیچیک از متقاضیان تاسیس ایرلاین، مجوز ورود به این صنعت را نتوانستهاند دریافت کنند و علت آن هم وضع قوانین جدید برای جلوگیری از فعالیت شرکتهای هواپیمایی ناتوان در صنعت است.
در صنعت هوایی کشورمان در حال حاضر ایرلاینهایی فعال هستند که عملیات پرواز را تنها با سه الی چهار هواپیما آن هم با میانگین سنی بیش از 20 سال انجام میدهند. از سوی دیگر سالهاست که شرکتهای هواپیمایی در برابر پیشنهاد ادغام مقاومت میکنند و حاضر به شراکت با سایر ایرلاینها نیستند.
حال اینکه وزیر راه و شهرسازی از سال گذشته بحث کفایت سرمایه را مطرح کرده است تا از این طریق بتواند میزان سرمایه صنعت هوانوردی را افزایش دهد. طبق دستور آخوندی، حداقل کفایت سرمایه ایرلاینها باید 350 میلیارد تومان باشد و در صورتی که سرمایه و دارایی ایرلاینها کمتر از این مبلغ باشد، اجازه فعالیت نخواهند داشت و البته وزارت راهوشهرسازی مهلتی را هم برای رسیدن به این کف سرمایه به ایرلاینها اعلام کرده بود.
حال در کنار آن، موضوع منع خرید هواپیماهای بالای 15 سال سن هم مطرح است و ایرلاینهای جدیدالتاسیساجازه ورود و استفاده از هواپیماهای بالای 15 سال را ندارند. هفته گذشته وزیر راهوشهرسازی با صدور مجوز فعالیت برای شرکت هواپیمایی سپهران ایر به دلیل در اختیار داشتن هواپیمای بالای 15 سال مخالفت کرد و این ایرلاین جدید از ورود به صنعت هوایی بازماند.
سختگیری وزارت راه به نفع بخش خصوصی است
هر چند عدهای منتقد این سیاست وزارت راهوشهرسازی هستند و مدعیاند راه ورود سرمایهها به صنعت گرفته میشود اما فعالان این حوزه این سیاست را به نفع بخش هوانوردی کشور میدانند و معتقدند این دست از قوانین و مقررات منجر به افزایش ارتقای عملکرد ایرلاینها میشود.
چنانچه دیدیم که شرکت هواپیماساز ایرباس به این دلیل با تمام ایرلاینها به مذاکره مستقیم نپرداخت که میزان سرمایه ایرلاینهای کشورمان برای آنها قابل قبول نبود. بنابراین آخوندی پیشنهاد تاسیس شرکت ملی فروش هواپیما را داد مبنی بر اینکه یک شرکت که توان مالی بالایی دارد مسئول خرید هواپیما از شرکتهایی هواپیماساز قدر باشد و داخل کشور بین ایرلاینهای متقاضی، ناوگان جدید را توزیع کند.
محمدعـلی ایلخانی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی تازهتاسیس تهرانایر در گفتوگو با «فرصت امروز» درباره تعیین حداقل کفایت سرمایه ایرلاینها گفت: گفته میشود تاکنون چیزی بیش از 50 درخواست تاسیس ایرلاین به سازمان هواپیمایی ارسال شده است که به طور قطع تمام این درخواستها گزینه قابل قبول برای ورود به این صنعت نیستند.
وی افزود: معتقدم سیاستهایی از جمله تعیین حداقل کفایت سرمایه برای شرکتهای هواپیمایی چه شرکتهای فعلی و چه شرکتهای در حال تاسیس به نفع صنعت است، چراکه در این صورت در عین حال که از ورود شرکتهای کوچک به صنعت جلوگیری میشود شرکتهای فعلی هم مجبور به توانمند کردن ساختار مجموعهشان میشوند.
ایلخانی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات بسیار جدی صنعت هوانوردی کشورمان فعالیت ایرلاینهای بسیار خرد است که حاضر به ادغام هم نیستند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی تازهتاسیس تهرانایر با بیان اینکه پیش از این هیچ چارچوبی برای ورود بخش خصوصی به صنعت نبود و متاسفانه شاهد حضور بخشهای غیرمتخصص در این حوزه بودهایم، ادامه داد: در هیچ جای دنیا به شرکتی تنها با در اختیار داشتن یک هواپیما اجازه فعالیت نمیدهند اما تا چند سال گذشته در بین ایرلاینهای کشورمان شرکتهایی با یک یا دو هواپیما فعال بودند.
علت مخالفت آخوندی با فعالیت سپهرانایر
هفته گذشته در سومین جلسه شورایعالی هواپیمایی کشوری درخواست صدور پروانه بهرهبرداری شرکت جدیدالتاسیس سپهران ایر رد شد که دلیل رد پروانه بهرهبرداری این ایرلاین جدید سن هواپیماهای این ایرلاین بوده است. در کنار بحث حداقل کفایت سرمایه ایرلاینها که تاکنون برخی شرکتهای هواپیمایی خود را به این حداقل 350 میلیارد تومانی رساندهاند موضوع تاکید روی خرید هواپیماهای جوان هم مطرح است و تاکنون وزیر راه و شهرسازی به برخی ایرلاینها این تذکر را داده است و اخیرا هم ماهانایر دو هواپیمای بیش از 17 سال را وارد کرده بود که هر دوی این هواپیماها موفق به اخذ اجازه پرواز از وزارت راه نشدند. حالا هم ایرلاین جدید سپهرانایر به همین دلیل نتوانست مجوز فعالیت دریافت کند.
حمید نجف، کارشناس صنعت هوانوردی در گفتوگو با «فرصت امروز» با بیان اینکه ارزش ناوگان بیشتر شرکتهای هواپیمایی ایران معادل خرید دو یا سه هواپیمای جدید هم نمیشود، گفت: موضوع میزان سرمایه ایرلاین بسیار مهم است و فاصله آن با حداقلها به مسئله بحرانساز در صنعت هوانوردی تبدیل شده است. وی ادامه داد: ایرلاینهای کوچک و ضعیف راه دیگری جز گسترش یا ادغام ندارند و از آنجایی که ایرلاینها ادغام را نمیپذیرند باید دارایی خود را افزایش دهند تا بتوانند وارد بازار جهانی شوند وگرنه در این شرایط اقتصادی شرکتهای هواپیماساز وارد معامله با این شرکتها نمیشوند.
ارتباط با نویسنده : nazila.mahdiani@gmail.com