شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی بهعنوان یک شرکت سهامی در دو بخش خشکی و دریایی ماموریتهای متعددی را برعهده دارد. این شرکت مدیریت، طراحی، تامین كالا، ساخت، نصب و راهاندازی پروژههای نفت، گاز و پتروشیمی در دریا و خشكی را در سابقهاش دارد و در حال حاضر در فازهای 20، 21 و 14 پارس جنوبی و خط لوله ایران و عمان و چند پروژه نفتی مشغول به کار است. با ابوالقاسم رحمانی مدیرعامل این شرکت به گفتوگو نشستیم.
شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی پروژه خط لوله ایران – عمان را برعهده گرفته است؟ مشخصا چه بخشی از این پروژه به شما واگذار شده است؟
خط لوله ایران - عمان حدود 110 کیلومتر است که در محدوده کشورهای ایران، امارات وعمان قراردارد. ما کار نقشهبرداری این خطلوله را با همکاری یک شرکت دیگر برعهده گرفتهایم. در حال حاضر نقشهبرداری خشکی آن را به اتمام رساندهایم و در هفته آتی نقشهبرداری دریایی آن نیز به پایان خواهد رسید. طراحی این پروژه به شرکت تاسیسات دریایی واگذار شده است پس از اینکه کار مهندسی انجام و هزینهها برآورد شد، مناقصه این خط لوله برگزار خواهد شد و ما امیدواریم دراین مناقصه برنده شویم تا علاوه بربخش مهندسی، بخش اجرایی نیز به ما واگذار شود.
با توجه به اینکه مناقصه خط لوله گاز ایران – عمان بینالمللی است، شانس برنده شدن شما چقدر است؟
آنچه در این مناقصه تعیینکننده است حضور شرکتی است که توان سرمایهگذاری مالی در این پروژه را داشته باشد. شرکت تاسیسات دریایی این توان را ندارد از این رو باید با شرکتهای خارجی جوینت شود تا بتواند در این مناقصه شرکت کند و برنده شود. در حال حاضر با چند شرکت برای جوینت شدن مذاکره انجام دادهایم و حتی تفاهمنامههایی نیز نوشته شده است.
با چه شرکتهایی تفاهمنامه منعقد شده است؟
فعلا نمیتوانیم نام این شرکتها را اعلام کنیم، اما بدانید که این شرکتها اروپایی هستند.
در ادامه فعالیت شرکت تاسیسات دریایی، سکوی فاز 21 پارس جنوبی بارگیری شده و بهزودی سکوی فاز 20 نیز بارگیری خواهد شد. با توجه به اتمام ساخت و بارگیری این سکوها روند پرداختی شرکت نفت و گاز پارس (POGC) بهعنوان کارفرما چگونه بوده، آیا این پرداختیها به روز است؟
ما بدهی به پیمانکارانمان نداریم و تقریبا تمام پرداختیها به روز است. شاید کمبودهایی داشته باشیم. اگرچه در شرایط کنونی پیمانکاران از نظر مالی در شرایط مناسبی نیستند و در مضیقه هستند. با POGC مسائلی داریم که باید حل شود. قرارداد ما مربوط به شش سال پیش است که با نرخ معمول آن زمان بوده است اما به دلیل تحریمها این نرخها چند برابر شده است.
برای نمونه در انتقال پولمان هزینههایی را دادهایم، در خرید جنس نیز به دلیل تحریمها هزینهها بیشتر شده است. کار با قیمت پیشبینی شده به پایان نرسیده است. اتمام کار باقی مانده به مبلغ زیادی نیاز دارد. صورت جلسهای نوشته شده و ما نیز ضمانتهایی دادهایم که این کار را تمام کنیم البته همراه با پیشرفت کار پول پرداخت میشود تا بعد مسائل و مشکلات را حل و فصل کنیم.
آیا این مسائل قابل حل است؟
امیدواریم قابل حل باشد، زیرا ما در حال کار کردن هستیم. شرکت تاسیسات دریایی متعلق به شخص نیست و برای صندوق بازنشستگی وزارت نفت و نیروی انتظامی است. ما شرکت عمومی هستیم که برای مردم کار میکنیم و باید حقوق مردم رعایت شود.
هزینه تمام شده ساخت سکوهای گازی برای پارس جنوبی چه میزان است؟
این رقم به طور دقیق مشخص شده است، اما نمیتوانیم این رقم را اعلام کنم زیرا این رقم، رقم ادعاست و باید مسائل حل و فصل شود، بهخصوص اینکه برخی از اقدامات خارج از ضوابط تعیین شده توسط ما انجام شده است و باید این موارد بررسی شود. هنوز این مسائل قطعی نشده است و باید ادعای ما بررسی شود انشاءالله به توافق برسیم. در شرایط کنونی این موارد را افشا نمیکنم تا بعد آقایان بگویند چرا چنین شد. البته وزیر نفت قول مساعدت داده است تا ما به حق واقعیمان برسیم. تلاش میکنیم حق و حقوقمان را از POGC بگیریم تا در برابر سهامداران روسفید باشیم.
آیا امکان این وجود دارد که رقم بدهی POGC را اعلام کنید؟
در حال حاضر نمیتوانم شفاف صحبت کنم. منتظر هستیم تا نتیجه مذاکرات را بدانیم.
عملیات مهندسی، خرید و حفاری 22 حلقه چاه گازی توسط دو دكل دریایی در فاز 14 پارس جنوبی برعهده تاسیسات دریایی است. این پروژه چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟
دستگاههای حفاری در یکی از سکوهای فاز 14 مستقر شده است و بهزودی دکل دوم نیز برای این منظور به این فاز منتقل خواهد شد. باید 16 حلقه چاه دیگر حفر کنیم و هر حلقه چاه حدود 82 روز طول میکشد. در نظر داریم این پروژه 27 ماهه به اتمام برسد.
با توجه به پروژههای متعدد شرکت تأسیسات دریایی در بخش خشکی و دریایی، این شرکت از نظر فنی و مهندسی تحت لیسانس کدام شرکت خارجی است؟ برنامه این شرکت برای همکاری با شرکتهای خارجی چگونه است؟
در مهندسی طراحی ایستگاهها، سکوها و خطوط انتقال از توان اجرایی داخلی استفاده شده است. ممکن است سیستم و روشها را تغییر دهیم تا از تخصصهای جدید استفاده کنیم. یکی از دلایل اینکه تلاش داریم با شرکتهای خارجی جوینت شویم، افزایش توان ظرفیت فنی و مهندسی است تا اقتصادیتر فعالیت کنیم. این جوینت شدن برای توسعه پروژههای نفتی است.
در حال حاضر وزارت نفت برای طرحهای نفتی خود نیازمند سرمایهگذار است، همچنین برای حضور سرمایهگذار نیز شرط جوینت شدن با شرکتهای داخلی را مطرح کرده است. یکی از شرکتهایی که پیشنهاد شده تا شرکتهای خارجی با شرکتهای داخلی جوینت شوند، نیز شرکت تأسیسات دریایی است تا کار مشترکی میان شرکت خارجی و ما طراحی شود. هر شرکت خارجی که تمایل داشته باشد به کشور ایران بیاید باید خوشحال باشد که میتواند از توان داخلیها استفاده کند زیرا توان اجرایی و امکانات خوبی داریم که حتی بالاتر از شرکتهای برزگ اروپایی است. ما ارزان و اقتصادی کار میکنیم و شرکتهای خارجی میتوانند با ما همکاری کنند.
ارتباط با نویسنده : ebrahimi1941@gmail.com