براساس حذف هر تهدیدی که مانع از عملیاتی شدن فعالیتهای کشور در بخشهای مختلف چه بهعنوان فرصت داخلی و چه بهعنوان فرصت خارجی میشود، میتواند به فرصتی جدی برای فعالیت جدیتر و پیشروتر کشور تبدیل شود. تحریمها، یک تهدید در سهم بری ما از بازارهای جهانی و بینالمللی است. یک تهدید برای بهرهگیری از فرصتهایی که میتوان آنها را به داخل کشور آورد و با استفاده از آنها در رشد فرآیندهای فناوری، تولید و حوزه صنعت بهرهگیری کرد. بنابراین، حذف این تهدید میتواند کمک کند که قدرت رقابت و حضور کشور در بازارهای جهانی بیشتر شود و از سوی دیگر، توانایی بهرهگیری از موقعیتها حاصل شود.
البته باید در نظر گرفت، حذف تحریمها به همان اندازه که میتواند فرصت ایجاد کند، تهدید هم به شمار میرود. از آن جهت میگویم تهدید که حذف تحریمها میتواند فرصتهایی را برای حضور سایر تولیدکنندگان بیرونی که تا به امروز نتوانستهاند به دلیل تحریمها در کشور حضور داشته باشند را فراهم کرده و دسترسی به بازار ما را برای عرضاندام این تولیدکنندگان فراهم کند. بنابراین اگر حذف تحریمها، همراه با برنامه جدی و مدیریتی برای فضای بازار داخلی نباشد. میتواند فضای تاختن تولیدها و برندهای معروف جهانی را فراهم کند و همین موضوع موجب میشود تا زیرساختهایی داخلی را که تا به امروز برای بهبود وضعیت تولید داخلی فراهم شده به خظر بیندازد.
ما باید برای جلوگیری از این اتفاق برنامهای از پیش تعیین شده برای مواجهه با سیل بزرگ شرکتهایی که میخواهند در بازار ایران حضور داشته باشند، مقرر کنیم. اگر این مدیریت به سمت افزایش سرمایهگذاری خارجی در داخل کشور برود، برای کشور مفیدتر خواهد بود تا اینکه بازار ایران بهعنوان یک سهم در اختیار محصولات تمام شده تولیدکنندگان خارجی قرار دهیم.
به نتیجه مذاکرات خوشبین هستم. هرچند این مذاکرات امروز به توافق نهایی نرسد، همین موضوع که کشور وارد فضای گفتوگویی شده است که هر دو طرف میخواهند حداکثر منفعت را از نتیجه مذاکرات به دست بیاورند، نشان میدهد که اراده دو طرف برای به توافق رسیدن است. اگر این مذاکرات به تعویق بیفتد میتوان از آن بهعنوان برگ برندهای برای مدت زمانی مشخص استفاده کرد تا در فرصتی دیگر چانهزنیها ادامه پیدا کند.
* نماینده مجلس شورای اسلامی