پرسش: مشاور یکی از سازمانهای ایرانی هستم که بودجه زیادی را در راستای تحقیقات بازار تخصیص داده است؛ همین موضوع باعث شده حجم گستردهای از اطلاعات بازار هر روزه در اختیار مدیر قرار گیرد اما جدای از مزیتهای در اختیار داشتن این اطلاعات، این موضوع قدرت تصمیمگیری مدیر را با چالش جدی مواجه کرده است. مدیر سازمان برای یک تصمیمگیری ساده مدیریتی، مدت زمان زیادی را باید صرف تحلیل آن کند و همین موضوع فرصتهای بسیار زیادی را از سازمان میگیرد؛ از نظر شما در راستای رفع این چالش چه اقداماتی باید انجام داد؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی تحقیقات بازار یکی از اولویتهای هر سازمانی است و این تحقیقات قطعا هزینه زیادی را برای سازمان به همراه دارد اما در زمینه اطلاعات باید دستهبندی یک انجام شود؛ چون در واقع برخی از اطلاعات برای مدیر مناسب نیست و بررسی آن صرفا زمان مدیر را میگیرد؛ به همین دلیل پیشنهاد میشود این تحقیقات بازار دستهبندی شود و آن اطلاعاتی که در راستای وظیفه اصلی مدیر، یعنی تصمیمگیری مناسب است به او ارائه شود.
از طرفی مشاورانی که سازمان دارند باید به این اطلاعات احاطه کامل داشته باشند و هنگامی که ابهامی در موضوعی پیش آمد با استفاده از تحقیقاتی که انجام شده راهحلی را به مدیر سازمان ارائه دهند که مدیر در فرآیند تصمیمگیری به سرعت بتواند تصمیماتی اتخاذ کند.
از طرفی این دستهبندی اطلاعات باعث میشود در راستای اطلاعاتی که واقعا سازمان شما به آن نیازی ندارد، تحقیقاتی انجام ندهد و همین موضوع هزینههای شما را در تحقیقات بازار بهشدت کاهش میدهد.برخی از سازمانهای معتبر در راستای مدیریت اطلاعات و درجه دادن به اهمیت اطلاعات بهدستآمده فردی را استخدام میکنند که آن فرد صرفا تجزیه و تحلیل اطلاعات و مدیریت آن بپردازد.