در این شماره از سری مطالب معرفی شبکههای موفق تبلیغاتی سراغ شرکت معروف و معتبر «جی والتر تامسون»(J.Walter Thompson) یا به اختصار JWTمیروم. شرکتی قدرتمند که در سال 2009 میلادی از سوی نشریه معتبر Adweek بهعنوان آژانس برتر سال برگزیده شد. شاید خالی از لطف نباشد مرور بر موفقیتهای JWT را که در حال حاضر جزو 4 شرکت تراز اول تبلیغاتی جهان است با شرح حال بنیانگذار آن یعنی آقای والتر تامسون آغاز کنیم.
در سال 1864 یعنی زمانی که والتر تامسون جوان تنها 19 سال داشت، فضاهای تبلیغاتی را در مجلات مذهبی بهفروش میرساند. وی که در ابتدای فعالیتش بهعنوان یک حسابدار آغاز به کار کرده بود، زمانی که متوجه شد که فروشندگی بسیار پرمنفعتتر است در یک کمپانی کوچک تبدیل به یک فروشنده زبده شد. در سال 1877 تامسون شرکت تبلیغاتی را که در آن کار میکرد با صرف هزینه 500 دلار، خرید و نام آن را به کمپانی «جی والتر تامسون» تغییر داد. جالب اینکه وی برای اثاثیه و دکوراسیون شرکت حدود 800 دلار هزینه کرد.
زمانی که تامسون متوجه شد میتواند با بهبود محتوای تبلیغات، فضای بیشتری تبلیغ در نشریات بفروشد، یک نویسنده و یک هنرمند را در شرکت استخدام کرد و بدین ترتیب نخستین «اتاق خلاقه» در تاریخ تبلیغات در شرکت JWT ایجاد شد. بسیاری از کارشناسان آقای تامسون را «پدر تبلیغات مدرن در مجلات» میدانند. تاسیس «اتاق فکر و خلاقیت» و تولید آگهی برای رسانههای چاپی تنها بدعت این شرکت در تبلیغات مدرن نبوده است. در سال 1900 شرکت JWT در یک آگهی خانه، به توضیح علامت تجاری پرداخت. این نخستین تلاش شناخته شده، برای آنچه ما آن را با نام «برندسازی» میشناسیم بود.
روحیه یک ملوان شجاع بازمانده از جنگ (آقای تامسون) شرکتش را به سمت جهانی شدن سوق داد. او تقریبا 20سال هر تابستان به خارج از آمریکا سفر میکرد و معمولا پس از هر مسافرت با دست پر (یک مشتری مهم) بازمیگشت. او یک شعار معروف داشت که متاثر از روحیه ستودنیش بود: «هیچ محدودیتی در هیچ نقطه از جهان وجود ندارد، هرجا که کالایی با تبلیغات بهتر فروخته شود، در حصار شرکت تبلیغاتی تامسون است!»
بدین ترتیب شرکت «جیدبلیوتی» به سمت جهانی شدن گام برداشت و امروز نیز بهصورت بسیار قدرتمند به ارائه خدمات تبلیغاتی و بازاریابی در بیش از 90 کشور میپردازد. تلاش 10هزار پرسنل این شرکت توانسته است در 200 دفتر این شبکه عظیم حدود 1200 مشتری را در این مجموعه حفظ کند. مشتریان قابل اتکایی مثل اتومبیلسازی فورد، سونآپ، مجموعه هلدینگ نستله، تشکیلات بزرگ یونیلیور، رولکس، نوکیامایکروسافت موبایل، یوهانسون، اچاسبیسی، کوکاکولا و شل.
تبلیغ منتخب
تبلیغ منتخب این هفته از مجموعه کارهای این آژانس، دستمایه فوتبالی دارد. همیشه هواداران متعصب فوتبال تیم خود را ستایش میکنند و در برخی مواقع از رقیبان متنفرند! بهویژه زمانی که این رقیب تیم همشهریشان باشد و هر سال دستکم چندباری در «شهرآورد» به مصاف یکدیگر بروند. هرچند شهرآورد ریاض مانند سایر دربیهای جهان مطرح نیست اما در کشور عربستان و بهویژه در شهر ریاض بین طرفداران دو تیم النصر و الهلال شور و غوغایی بپا میکند. این دو تیم قدیمی و ریشهدار عربستان همواره رقیب جدی یکدیگر بودهاند و مصاف این دو تیم همیشه همراه با حواشی بوده است. گاهی این حواشی فراتر از یک کریخوانی بین طرفداران بوده است و به درگیری لفظی و بیمهری بین طرفداران دو تیم منجر شده است. این معضل اجتماعی بهانه ساخت تبلیغی برای «کوکاکولا» شده است که همواره در تبلیغات خود سعی در ایجاد فضای صمیمی و شاد داشته است. سازندگان این تبلیغ سعی دارند با تمرکز روی تصویر برند کوکا فضای مطلوبی را بین طرفداران متعصب دو تیم ایجاد کنند و زمینهساز آشتی و وحدت میان قشر جوان شوند. استفاده از چهرههای درخشان سالهای دور دو تیم یعنی «سامی جابر» و «ماجد عبدالله» از نکات جالب توجه این تبلیغ است.
* ارتباط با نویسنده: www.alijah.ir