توزیع نامتعادل و ناموزون خدمات عمومی شهری ضمن ایجاد نابرابری و ناعدالتی فضایی، از عوامل مهم در فشار ترافیکی بر بخش مرکزی شهرها است. توجه به این نکته بسیار حایز اهمیت است که با امکان سنجی و نیازسنجی خدمات مورد نیاز در بخش های کم ترافیک از شهر، به مکان یابی بهینه این کاربری ها به منظور تعادل بخشی به توزیع رفاه اجتماعی و کاهش حجم ترافیک و مراجعات شهروندان به بخش های پرتردد با استفاده از قابلیت های سیستم اطلاعات جغرافیایی پرداخته شود.
کاملاً واضح است که در هزاره جدید حرکت از بخش شغل های کاملا تولیدی به طرف شغل های خدمات خواهد بود. تحقیق بازاریابی ارتباطی مؤثر میان مدیریت بازاریابی و یک سازمان کاملاً مبتنی بر مشتری مداری را آشکار می سازد. درنتیجه این تفکر نیاز برای یک سوءگیری مؤثر در بازار پدیدار می شود. این مطلب با هدف ارائه دیدگاه مؤثری جهت مكان یابی مراكز فروش یا خدمات پس از فروش برای کسب و کارها انجام گرفته است.
عوامل مؤثر در این رابطه شامل دو دسته عوامل و محدودیت هستند، دسته اول كه شامل عوامل بازاریابی و مشتری مداری هستند عبارتند از میزان جمعیت منطقه، نزدیكی به شعب بانك، تعداد كسانی كه در هر منطقه خرید كرده اند، متراژ مكان، تقاضای هر منطقه، طبقه همكف بودن، نزدیكی به مرکز، نزدیكی به سرویس های حمل و نقل شهری، دید مكان برای عموم، نمای داخلی و دسته دوم مربوط به عوامل و محدودیت های مالی و سرمایه گذاری و جغرافیایی است.
ارائه و توزیع خدمات در سطح شهرها از اهمیت زیادی برخوردار است. انتخاب مکان های مناسب جهت استقرار مراکز ارائه خدمات در سطح یک شهر هم می تواند کمک بزرگی به شهروندان برای دسترسی راحت و سریع به این خدمات باشد و هم بار ترافیکی ناشی از این گونه سفرها در سطح آن شهر را کاهش دهد.
متأسفانه نبود برنامه ریزی صحیح شهری در گذشته، باعث شده تا ساختار بسیاری از شهرهای جهان، به گونه ای نادرست شکل گرفته و مراکز ارائه خدمات در آنها در مکان های نامناسبی استقرار یابند. از آنجا که بخش عظیمی از این مراکز توسط بخش خصوصی احداث شده و جابه جایی آنها به دلایل مختلف همچون دلایل قانونی مشکل است، نیاز است بخش دولتی با احداث مراکزی جدید در مکان هایی با قابلیت رقابت بالا به جذب مشتریان این مراکز خصوصی بپردازد.
انتخاب مکان هایی جهت احداث مراکز ارائه خدمت جدید از جمله مواردی است که باید هرچه سریع تر درباره آن تصمیم گیری شود. این مکان ها در اغلب موارد به گونه ای انتخاب می شوند که اهدافی خاص همچون دسترسی سریع و آسان متقاضیان دریافت خدمات به آنها فراهم آمده و معضلات ترافیکی ناشی از این گونه سفرها در سطح شهرها کاهش یابد.
می توان گفت جایابی مراکز خدماتی بر آنچه کارمندان فکر می کنند و عمل می کنند نیز تأثیر می گذارد. بنابراین جهت گیری بازار کاری باارزش است زیرا علاوه بر اینکه سازمان را بر جمع آوری اطلاعات درباره نیازهای مشتری های هدف و قابلیت های رقبا متمرکز می کند، همچنین از این اطلاعات درجهت ایجاد مشتری دایم بهره گرفته می شود.
به دست آوردن مکان مناسب از نظر مولفه های ذکر شده می تواند برای خدمتی که ارائه می شود بیشترین اندازه سودمندی را به ارمغان بیاورد.