معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باوجود افزایش سالانه سرمایه در حوزه قیر و آسفالت، متاسفانه روند بهبود کیفی راهها را طی نکردهایم، گفت: سازمان راهداری برای مدیریت و نگهداری راهها سالانه به ۸هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان در هفتمین همایش ملی قیر و آسفالت ایران با بیان اینکه سالانه دههامیلیون تن قیر و آسفالت در کشور مصرف میشود، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰میلیون تن آسفالت فقط توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای در راههای اصلی کشور مورد استفاده قرار گرفت. این در حالی است که قیر و آسفالت در پروژههای استانی، پروژههای راهسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و شهرداریها نیز از محل اعتبارات هریک از این دستگاهها مصرف میشود، بنابراین موضوع قیر و آسفالت بسیار مهم است و درباره آن باید علاوه بر بحثهای فنی و تخصصی در حوزههای کلان فنی و مدیریتی بحث و تحقیق و آسیبشناسی شود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: باوجود اینکه هر سال سرمایه بیشتری در حوزه استفاده از قیر و آسفالت اختصاص مییابد اما متاسفانه روند بهبود کیفی را طی نکردهایم که این موضوع را میتوان در مقایسه راههایی که طی چند دهه اخیر ساخته شدهاند با راههایی که طی چند سال اخیر احداث شدند مشاهده کرد. بعضا مشاهده میشود راههایی که طی دهههای گذشته قیر و آسفالت شدهاند از کیفیت مطلوبتری نسبت به راههایی که در چند سال اخیر ساخته شدهاند برخوردارند.
کشاورزیان به موضوع رتبهبندی پیمانکاران اشاره کرد و افزود: امروز رتبهبندی پیمانکاران صرفا براساس فعالیت کمی آنها صورت میگیرد و مقوله کیفی در این نظام و رتبهبندی دخیل نیست. وی کمبود نظام تامین مالی را از دیگر مشکلات حوزه ارتقای کیفیت سطح راههای کشور عنوان کرد و گفت: بهعنوان مثال وقتی A ریال منابع داریم چندین برابر آن هزینه میکنیم. ضمن اینکه کمتر پیمانکارانی هستند که با وجود مشکلات مالی به موضوع کیفیت توجه کنند بنابراین برای پروژهها نظام تامین مالی مشخص وجود ندارد و متاسفانه یک پروژه چند صدمیلیون تومانی با چندمیلیارد تومان کلنگ زده میشود. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور، ما بهعنوان کارفرما در زمان اجرای پروژهها هیچ تضمینی مبنی بر اینکه عمر پروژه بعد از اجرا چقدر خواهد بود دریافت نمیکنیم. این موضوع باعث میشود حتی پیمانکاران خبره نیز دلسرد شوند.
کشاورزیان با بیان اینکه سازمان راهداری برای ایمنی راهها، روکش راهها و نگهداری پلها سالانه نیازمند 8هزارمیلیارد تومان اعتبار است، گفت: مجموعه اعتباراتی که سال گذشته داشتیم ۵۰درصد اعتبارات بودجه بود. امسال به دلیل کاهش منابع مالی بسیاری از پیمانکاران متضرر شدند و بدهی آنها افزایش یافت که امیدواریم با گشایشهایی که صورت میگیرد این بدهیها هر چه سریعتر پرداخت شود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: در راستای استانداردسازی کارخانجات قیر و آسفالت تمام این کارخانجات باید دارای گواهینامه معتبر از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باشند و فقط کارخانجات دارای این گواهینامه مورد تایید هستند اما فعالیت کارخانجاتی که گواهینامه مرکز تحقیقات را نداشته باشند متوقف میشود و با آنها قرارداد بسته نمیشود.