در حالی از چند روز پیش مجلس دهم به شکل رسمی کار خود را آغاز کرده است که قاعدتا پس از تشکیل کمیسیونها و سر و سامان یافتن امور مجلس، نمایندگان متناسب با وعدههایی که در حوزههای انتخاباتی مطرح کردهاند، طرحهای مدنظر خود را تهیه و به صحن علنی مجلس ارائه خواهند کرد.
ولی یک دیدگاه که در حال حاضر وجود دارد این است که آیا مجلس دهم باید طرحهایی که مدنظر مجلس نهم بود و نیمهکاره باقی ماند را در دستور کار قرار بدهد و به عبارت دیگر اولویتهای مجلس قبلی را همچنان پیگیری کند یا اینکه باید اولویتهای مجلس نهم را کنار بگذارد و اولویتهای مورد نظر خود را در تهیه و بررسی طرحها لحاظ کند؟
اما نکتهای که باید در رابطه با این مسئله به آن اشاره کرد این است که موضوع پیگیری طرحها و لوایح با توجه به شرایط و فضای مجلس تعیین و مشخص میشود. در خصوص لوایحی که دولت به مجلس ارسال میکند، قاعدتاً نمایندگان در تعیین محتوای آن خیلی دخیل و تأثیرگذار نیستند و اینکه اولویتی را قبول داشته باشند و بررسی کنند یا نکنند، حتماً میتواند اثرگذار باشد. اما در خصوص طرحها، اگر محتوای طرحها محتوای قابل قبولی باشد، نباید فرقی کند که این طرح در مجلس نهم مطرح شده یا در مجلس دهم و باید به محتوا توجه شود و نه به زمان تهیه و رسیدگی به آن.
بهعنوان مثال امروزه اعلام میشود که یکی از موضوعات مهم دخیل در مشکلات اقتصادی مربوط به نظام بانکی است و اگر مجلس نهم در این رابطه طرحی را ارائه داده اما به جمعبندی نرسیده است چنانچه نمایندگان مجلس دهم موارد مندرج در این طرح را قبول داشته باشند، میتواند چنین طرحی اولویت آنها هم باشد.
نگاه من بیشتر معطوف به این موضوع است که نمایندگان دوره دهم مجلس به اولویتهای محتوایی نظر داشته باشند نه به این موضوع که طرحی دستور کار قبلی مجلس بوده است یا خیر. حتی اگر طرحی قبلا رأی نیاورده است اما در حال حاضر ضرورت آن احساس میشود، دوباره در قالب طرح تهیه و در صحن مجلس بررسی شود. این موضوع کمک میکند ما از موضوعاتی که در مجلس قبلی مطرح بوده است، استفاده کنیم.
ضمن اینکه نکته مهم این است که طرحهایی که در مجلس نهم تبدیل به گزارش شدند و به هر دلیلی نهایی نشدهاند، از آنجا که مدتها در کمیسیونها کارشناسی شده و حتی در صحن علنی اظهارنظرهایی در مورد آنها انجام شده است، این قبیل طرحها کار جلو افتادهای هستند که میتواند هزینه زمان را از نمایندگان فعلی بگیرد. بنابراین اگر نگاه منطقی نسبت به این طرحها وجود داشته باشد، میتواند مبنای خوبی برای تصمیمگیریهای نمایندگان باشد.
البته نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که بهعنوان مثال ممکن است برخی نمایندگان با تعدادی از مواد مندرج در طرح بانکداری بدون ربا مخالف باشند و این اشکالی ندارد و میتوان ایرادات و اشکالات موجود در چنین طرحهایی را برطرف کرد. البته آنچه مسلم است دولت، بانک مرکزی و وزرای مرتبط با طرحی مانند بانکداری بدون ربا در مجلس نهم مخالف نیستند، اما معتقد هستند که باید اصلاحاتی در آن انجام و ایرادات آن برطرف شود و متناسب با این اصلاحات بتوان اقداماتی را انجام داد.
اما حتی پیش از آغاز به کار مجلس دهم این موضوع مطرح شد که اولویت نخست مجلس دهم موضوعات اقتصادی خواهد بود و این مسئله مطرح میشود که نمایندگان مجلس دهم تا چه اندازه به دنبال ارائه طرحهایی در زمینه موضوعات اقتصادی خواهند بود.
در خصوص این مسئله باید به این نکته اشاره کرد که بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه یکی از موضوعات مهم پیش روی مجلس دهم است و زمانیکه در دستور کار قرار بگیرد و براساس آن عمل شود، بسیار اثرگذار خواهد بود. ضمن اینکه اولویتی که مقام معظم رهبری و مردم نسبت به آن مطالبه دارند، موضوعات اقتصادی است و براساس این رویکرد باید نمایندگان مجلس دهم در مورد تهیه و ارائه طرحها اقدامات لازم را انجام دهند. آنچه مسلم است موضوعات اقتصادی اعم از رونق تولید، اشتغالزایی و خروج از رکود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و زندگی مردم را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار داده است.
قاعدتاً در چنین شرایطی نمایندگان مجلس هم رویکرد توجه ویژه به مسائل و مشکلات اقتصادی را در تهیه و بررسی طرحها دنبال خواهند کرد تا حداقل به وسیله تولید قانون در این زمینه بخشی از مشکلات موجود برطرف شود.
نماینده کرمان و راور در مجلس