چهارشنبه, ۷ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Wed, 27 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

تناسب بین فرد و فرهنگ سازمان

9 سال پیش ( 1394/5/10 )
پدیدآورنده : نغمه عبادی  

فرهنگ سازمانی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها و اصول زیربنایی است که مبنایی برای سیستم مدیریت سازمان شکل می‌دهد. به بیان دیگر فرهنگ سازمانی به‌عنوان پیش‌فرض‌ها، ارزش‌ها و باورهای اساسی مشترکی تعریف می‌شود که متمایزکننده یک سازمان از دیگری بوده، به تازه‌واردان به‌عنوان شیوه صحیح تفکر و احساس آموخته می‌شود و از طریق اسطوره‌ها و داستان‌ها به سایرین منتقل می‌شود. این تعریف فرهنگ سازمانی که توسط شاین مطرح شده ناظر بر هر سه لایه فرهنگ یعنی مفروضات اساسی مشترک، باورها و ارزش‌ها و مصنوعات است.

در سازمان‌های امروزی هنگامی که از بهترین تناسب صحبت به میان می‌آید تناسب بین فرد، نیازمندی‌های شغل و محیط سازمانی هر سه مدنظر قرار می‌گیرد. به بیان دیگر از یک‌سو باید دانش، توانایی‌ها، مهارت‌ها و به‌طورکلی شایستگی‌های افراد با نیازمندی‌های شغل یعنی وظایف و نقش‌ها همراستا باشد و از سوی دیگر باید چشم‌انداز، سیستم باورها و ارزش‌های آنها با مجموعه ارزش‌ها و هنجارهای سازمان متناسب باشد.

76876978070

به بیان دیگر علاوه بر تناسب شاغل با شغل باید ارزش‌ها و انتظارات افراد با ویژگی‌های موقعیت شغلی مانند هنجارها و سیستم‌های انگیزشی در ارتباط باشد تا پاسخ‌های رفتاری و نگرشی افراد را به‌گونه‌ای تحت تأثیر قرار دهد تا اقدامات فرد در راستای مأموریت و چشم‌انداز سازمان قرار بگیرد. وجود این تناسبات حداکثر عملکرد، انگیزه و تعهد را برای سازمان به ارمغان می‌آورد. در چنین سازمانی افراد خود را با سازمان‌شان تعیین هویت کرده و به آن افتخار می‌کنند. علاوه بر این، همراستایی متضمن تحقق مفهوم فرهنگ سازمانی قوی است. فرهنگ سازمانی‌ای قوی تلقی می‌شود که تعداد بیشتری از اعضای سازمان و با تعهد قوی به آن پایبند باشند. زمانی که بین سیستم ارزشی اعضا و سازمان تناسب وجود دارد، اعضا پذیرای فرهنگ غالب سازمان بوده و به‌شدت به آن متعهد هستند. 

در این میان یکی از مدل‌های فرهنگ سازمانی که بررسی این تناسب می‌پردازد مدل نیم‌رخ فرهنگ سازمانی است. در این مدل مجموعه‌ای از ارزش‌های کلیدی فهرست شده‌اند و از اعضای ارشد سازمان که شناخت عمیقی از فرهنگ سازمان دارند خواسته می‌شود این ارزش‌ها را با توجه به فرهنگ موجود اولویت‌بندی کنند. همچنین افراد متقاضی نیز این اولویت‌بندی را براساس باورها و مفروضات خود انجام می‌دهند، اگر بین این اولویت‌بندی‌ها تناسب وجود داشته باشد، تحقق فرهنگ قوی تسهیل خواهد شد.

یکی دیگر از شیوه‌هایی که به بررسی این تناسب کمک می‌کند دقت به موضوع فرهنگ در مصاحبه‌های استخدامی است. این مصاحبه‌ها عمدتاً باید توسط افراد قدیمی سازمان که بیشترین شناخت را از فرهنگ سازمانی دارند صورت گیرد. آنها با مطرح کردن ارزش‌های کلیدی سازمان که عمدتاً در فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک نیز مشخص می‌شوند، نگرش فرد را نسبت به این ارزش‌ها جویا می‌شوند. افرادی که پذیرای این ارزش‌ها بوده و بتوانند در راستای تحقق آنها تلاش کنند، پتانسیل بالایی برای محقق کردن چشم‌انداز و مأموریت سازمان دارند.

* کارشناس منابع انسانی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/j30mk7Sl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتامحاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه