بزرگترین نمایشگاه صنایع مخابراتی و اطلاعرسانی کشور که با هدف ارائه جدیدترین تکنولوژیهای مخابراتی برگزار شده بود، پنجشنبه گذشته پس از چهار روز فعالیت به کار خود پایان داد.
به گزارش «فرصت امروز» در تلکام امسال بیش از ۲۱۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۶۸ شرکت خارجی یا نمایندگیهای آنان از ۱۴ کشور جهان حضور داشتند که آخرین دستاوردهای خود را در زمینه ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعات در معرض دید علاقهمندان گذاشتند. اما طبق عادت هر ساله حضور پررنگ اپراتورهای تلفن همراه و شرکت مخابرات ایران چشمنوازی میکرد و کمتر بازدیدکنندهای بود که یکی از محصولات تبلیغاتی آنها را همراه خود به اینطرف و آنطرف نبرد. شرکت مخابرات با برگزاری رایگان بازی پینت بال در غرفه خود بازار گرمی خاص خود را انجام میداد و طبق عادت سالهای گذشته خودروهایی که برخی اپراتورها برای مسابقات یا قرعهکشیهای خود در نظر گرفته بودند، توجه بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه را به خود جلب میکرد. بهویژه مازراتی مشکیرنگی که یکی از اپراتورها آن را به نمایش گذاشته بود تا با برگزاری مراسمی آن را به قید قرعه واگذار کند.
اپراتور دیگری که برای مسابقات تلویزیونی رقابتهای ورزشی وعده داده بود سه خودروی ام.وی.ام جایزه میدهد نیز در آخرین روز نمایشگاه مراسم اعطای این خودروها را برگزار کرد. ارائه سیمکارت های رایگان نیز از سوی اپراتورهای موبایل از جمله دلایلی بود که بسیاری از مردم را به این نمایشگاه تخصصی کشانده بود. این اپراتورها علاوه بر ارائه سیمکارتهای رایگان، همه روزه مسابقات قرعهکشی هم برگزار میکردند که این موضوع باعث ایجاد صفهای طویل و چند کیلومتری در نمایشگاه تلکام شده بود.
در این نمایشگاه یکی از اپراتورهای موبایل یک خودرو میلیاردی از برندی مشهور را برای برنده یکی از مسابقاتش به نمایش عموم گذاشته بود.در تلکام 2014 گروه شرکتهای مخابرات، در سالن اختصاصی خود برای نخستین بار بخشی را به رسانههای فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص دادند. این عملکرد حمایتی مخابرات باعث شد رسانهها و سایتهای تخصصی این بخش بهصورت منسجم فعالیتهای خود را عرضه کنند.
بخش خصوصی فعالتر از دولتیها
در این نمایشگاه که گفته میشود، هر سال بیش از 150 هزار بازدیدکننده دارد غرفههای مربوط به بخش دولتی کمترین فعالیت را از خود نشان میدادند و آن تعداد از مسئولانی که قرار بود پاسخگوی سوالات خبرنگاران در غرفههای خود باشند، از این کار اجتناب میکردند.
این درحالی بود که در روز اول برگزاری این نمایشگاه وزیر ارتباطات به بازدید از بخشهای مختلف از نمایشگاه پرداخت و تلاش کرد که به اکثر غرفهها سر زده باشد؛ بازدیدی که در نهایت بیش از سه ساعت طول کشید و در تمام مدت علاوه بر وزیر، معاونان مختلف وی از جمله رییس سازمان تنظیم مقررات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت وی را همراهی میکردند. اما پس از آن غرفههای دولتیها کمترین فعالیت را از خود نشان میدادند. در حالی که نمایشگاه امسال میزبان کشورهای خارجی همچون ایتالیا، اسلوونی، اتریش، اماراتمتحده عربی، آلمان، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، چین، ژاپن، کرهجنوبی، کانادا، لهستان، مالزی و هند بود، اما حضور این کشورها نیز آنچنان پررنگ به نظر نمیآمد و تنها چینیها بودند که در این نمایشگاه به چشم میآمدند.
اپلیکیشنهای بومی تسخیرکنندگان نمایشگاه
اما بعد از اپراتورهای مخابراتی طراحان و تولیدکنندگان اپلیکیشنهای موبایل پیشرفت قابلتوجهی نسبت به سالهای گذشته از خود نشان دادند و توانستند بازدیدکنندگان فراوانی را جذب غرفههای خود کنند. در نمایشگاه امسال از چندین اپلیکیشن ساخت داخل رونمایی شد که از مهمترین آنها میتوان به «ساینا» و «بیسفون» اشاره کرد که عملکردی مانند اپلیکیشنهای اجتماعی وایبر و واتسآپ دارند. در تلکام امسال شبکه اجتماعی هنرمندان و ورزشکاران نیز بهصورت رسمی راهاندازی شد و به همین دلیل تلکام 2014 شاهد پیوند هنرمندان و ورزشکاران با ارتباطات و فناوری بود. در این شبکه هنرمندانی مانند رضا عطاران، نیوشا ضیغمی، لیندا کیانی، تینا آخوندتبار و ورزشکارانی چون مهدی زرینچه به عضویت شبکههای اجتماعی داخلی درآمدند و برخی از آنها با حضور در نمایشگاه روح تازهای به نمایشگاه بخشیدند.