هرچه به عید نوروز نزدیک میشویم، توجه خانوادهها و خانمهای خانهدار بیش از پیش به استفاده از محصولات شوینده باکیفیت جلب میشود که بدون زحمت زیاد بتوانند خانه و سرویسهای بهداشتی را تمیز کنند. یکی از برندهای حوزه پاککننده و شوینده که بسیاری از خانوادهها از دیرباز آن را میشناسند محصولات شوینده «من» است. این شوینده اخیرا ظاهر بستهبندیهای سنتی خود را که مدتهاست با آن در بازار شناخته میشود تغییر داده و بستهبندیای کاملا متفاوت با آنچه قبلا بوده به مرحله اجرا درآورده است.
افشین نجفزاده، طراح این بستهبندی در گفتوگو با «فرصت امروز» بر صادراتی بودن این محصولات تاکید کرد و گفت: «این طرحها عمدتا به منظور صادرات و برای کشورهای خارجی همسایه طراحی شده و سپس وارد بازار داخلی شده است، در کنار آن محصولات با بستهبندی قدیمی همچنان در بازار داخلی وجود دارد. او هدف از تغییر بستهبندی را اصولی طراحی نشدن لیبلها دانست و بیان کرد: لیبلهای قدیمی ایرادات کلی داشت. لیبل یک رو بود و همه اطلاعات تنها روی یک طرف محصول وجود داشت. طراحی نام برند یاBrand name واضح نبود. در طراحی جدید، نام برند به زبان انگلیسی تغییر کرد. سایز برچسب تغییر کرد تا تصویر اصلی و متن جدا شود و تصویر واضحتر دیده شود. از دو لیبل برای محصول استفاده و سعی شد که آنها دارای جذابیت و کنتراست باشد. دیزاین این محصول با هدف صادراتی انجام شده است،زیرا برای رقابت با بازارهای خارجی، بسته بندیها قدیمی معیارهای رقابت با آنچه در دنیا وجود دارد را نداشتند.»
وی همچنین درباره گمراهی مشتری در خصوص بستهبندی جدید محصول بیان کرد: این بستهبندیها چون برای بازار خارجی به انجام رسیده است، بیشتر جنبه معرفی محصول را دارد و بنابراین مشتری در مرحله اول است و تنها با برند آشنا میشود و گمراهیای صورت نمیگیرد. در رابطه با بازار داخلی نیز معمولا شرکتها قبل از ارائه محصول جدید یا تغییر بستهبندی یک کمپین تبلیغاتی برای آگاهسازی مشتریان ترتیب میدهند. آنها با استفاده از بیلبورد و دیگر ابزارهای تبلیغاتی میتوانند مشتری را با بستهبندی جدید محصول آشنا کنند تا وی در هنگام خرید در میان انبوهی از قفسههای فروشگاه سردرگم نشود. تغییر بستهبندی که بسیاری از شرکتهای ایرانی از آن گریزان هستند، امری شدنی است اگر در کنار آن عنصر تبلیغات و آگاهسازی وجود داشته باشد.