تعارض، یک واقعیت سازمانی است. یکی از دلایل اجتنابناپذیری تعارض این است که مدیران و سایر کارکنان سازمان همیشه بر سر منابع کمیاب رقابت میکنند. در نتیجه یکی از وظایف مهم مدیریت، حفظ سطح بهینهای از تعارض است که به سازمان و اعضای آن، ویژگی منحصر به فردی بدهد.
کارشناسان بر این باورند که هیچ راهحل نهایی برای تضاد و تعارض سازمانی وجود ندارد. تعارض، خصلت پایدار و ثابت تمام سیستمهای سازمانی است که به دست انسان ساخته شدهاند. کتاب «تعارض سازمانی؛ مفاهیم، الگوها، ابزارها» تالیف دکتر امید مهدیه با اشاره به همین موضوع، به بررسی و تعریف رشتههای تعارض در سازمانها میپردازد.
این کتاب در 12 فصل تدوین شده است. در قسمتهایی از کتاب با تاکید بر ضرورت توجه به تعارض آمده است: شواهد و مدارک بسیاری نشان میدهد که غالبا در مدیریت و کنترل تعارضات و همچنین ابراز واکنش مناسب و موثر نسبت به پدیده تغییر، با شکست مواجه میشویم و تواناییهای لازم را جهت سازگاری و مطابقت با تعارضات پیچیده میانفردی، سازمانی و جهانی نداریم. همچنین مولف در فصول مختلف دیگر درباره سیر تکامل دیدگاههای تعارض، انواع تعارض (تعارض احساسی، تعارض کاری، تعارض در منافع، تعارض در ارزشها، تعارض در هدف، تعارض واقعی و غیرواقعی، تعارض تلافیجویانه و...)، سطوح تعارض، تعارض سازنده، علل بروز تعارض، فرآیند تعارض، گونههای مدیریت تعارض، رابطه تعارض و ارتباطات، رابطه تعارض و عملکرد و... میپردازد.
این کتاب به انضمام چندین پرسشنامه درباره مدیریت تعارض در 79 صفحه به همت انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر منتشر شده است.