مدت زمان زیادی از ارائه بسته اقتصادی توسط دولت نمیگذرد که دولت در این بسته از پرداخت وام خودرو 25میلیون تومانی و تسهیلات خرید کالا خبر داده، حال پرداخت این تسهیلات آغاز شده و متقاضیان نیز استقبال خوبی از این طرحها داشتند. حال این سوال مطرح است که با افزایش تقاضای خودرو و افزایش مصرف قطعات و مواداولیه و بالطبع افزایش استفاده از صنایع معدنی، آیا میتوان شاهد رونق در معادن و صنایع معدنی بود و میتوان رکودی را که بر معادن کشور حاکم شده است، کمرنگ کرد یا خیر؟ در همین راستا محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «فرصت امروز» در این خصوص اظهارکرد: اگر بخواهیم صنایع معدنی یا هر صنعت دیگر را از رکود خارج و تغییری اساسی در آن ایجاد کنیم، باید بستهای در این باره از سوی دولت تهیه کنیم تا صنایع مادر از خواب خود بیدار شده که از نظر من تنها بازاری که میتواند دراین راستا تغییر جدیدی ایجاد کند، مسکن وساختوساز است و بازار خودرو یا کالا خیلی نمیتواند در این شرایط کمک جدی به معادن داشته باشد.
وی افزود: از نظر من معادن با طرح وام خودرو یا کالا نمیتواند تغییر جدی داشته باشد و از رکود فعلی خود بیدار شود، زیرا وام خودرو محدود بوده و نمیتواند همه نیازهای خودروسازان را پوشش دهد. بیاتیان در ادامه افزود: اگر بخواهیم صنایع معدنی ما تغییر جدی داشته باشد، باید به فکر رونق در سایر بازارها ازجمله بازار مسکن باشیم تا با رونق در ساختوساز، معادن و صنایع معدنی با رونق جدی روبه رو شوند.
دولت منابع خود را در اختیار صنایع زیر بنایی قرار دهد
در ادامه این موضوع کامران وکیل دبیر اتحادیه صــادرکـنـنـدگـان مـواد معدنی در گـفـتوگـو با «فرصتامروز» در خصوص پرداخت تسهیلات خودرو و کالا و تاثیر آن بر رونق صنایع معدنی گفت: از نظر من یکی از بدترین سیاستهایی که دولت به کار گرفته، پرداخت این نوع تسهیلات است، زیرا منابع کشور را بهعنوان وام ارزان قیمت برای کمک به رونق خودروسازان کشور و فروش محصولات در انبار کارخانهها در اختیار آنها قرار داده است.وی افزود: دولت میتوانست این منابع را در اختیار صنابع قرار دهد تا بهصورت زیربنایی به تولید و صادرات کشور کمک کرده و درآمد قابل توجهی برای کشور داشته باشد اما متاسفانه دولتهای ما به ارائه برنامهها و مسکنهای کوتاهمدت عادت دارند و کمتر به فکر صنایع زیربنایی و برنامهای بلندمدت برای کشور هستند.
مواد مصرفی در خودروسازی کشور، وارداتی هستند
همچنین خسرو خندان، کارشناس معدن در گفتوگو با «فرصت امروز» در خصوص تاثیر وام خودرو و کالا بر رونق معادن و صنایع معدنی گفت: شاید این طرحها بتواند کمی جنبوجوش در این حوزه ایجاد کند اما خیلی نه، زیرا اکثر مواد مصرفی این صنعت وارداتی و مونتاژ هستند. وی در ادامه افزود: بیشترین مشتری فولاد ما در کشور بازار ساختمان و ساختوساز است و خیلی در صنعت خودرو کارآمد نیست. خندان تصریح کرد: در کشور ما صنعت فولاد بهگونهای است که بیشترین سرمایهگذاری در این زمینه به کمیت تولید و نه کیفیت آن اختصاص دارد.این کارشناس معدن گفت: از نظر من ربودن بازارهای صادراتی از رقبا کار بسیار دشوار و سختی است.
تاثیر ناچیز صنعت خودرو کشور بر معادن
در ادامه وحید لک، صادرکننده مواد معدنی در گفتوگو با «فرصت امروز» درباره این موضوع گفت: مطمئنا حتی اگر در بخش کوچکی از بازار اتفاق خاصی بیفتد در کل بازار موثر بوده اما میزان تاثیر آن متفاوت است. وی با بیان اینکه از نظر من صنعت خودرو کشور تاثیر ناچیزی در معادن ما دارد، گفت: اتفاق جدیدی که در صنعت خودرو رخ داده است اگر بهگونهای باشد که بتواند بر معادن ما تاثیرگذار باشد، تاثیر خود را یک سال بعد بر معادن و صنایع معدنی ما خواهد گذاشت. براساس این گزارش، مطمئنا استفاده از برنامههای کوتاهمدت و مسکنهای مقطعی تنها تا پایان عمر دولت، اوضاع را آرام میکند یا در مقطعی از زمان میتواند اعتراض و دلخوری مردم را از اقتصاد کشور رفع کند، اما باید به این نکته توجه شود که صنایع زیر بنایی ما از جمله منابع با بیتوجهی در حال نابودی هستند و اگر این منابع، هرچند اندک در اختیار معدنداران قرار گیرد مطمئنا میتواند هم در رونق معادن کمک بسزایی داشته باشد و هم درآینده اقتصاد کشور و معادن موثر باشد.