امروز جمعیت کاربرانی که از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند روز به روز رو به افزایش است. غالب تماسها، پیامها و بسیاری کارهای روزانه، جستوجو، خرید و بسیاری سرگرمیها از طریق اپلیکیشنهای موبایلی انجام میشود و هر فرد دنیایی از اطلاعات را در روز از طریق یک گوشی موبایل حمل میکند.
اندروید بهعنوان یکی از مهمترین سیستمعاملهای گوشیهای هوشمند در بین کاربران استفاده میشود و برنامههای سازگار با این سیستم عامل هم کم نیستند. اما تهیه و دانلود این اپلیکیشنها نیاز به یک بستر مناسب دارد تا مخاطب دچار سردرگمی نشود.
گوگل پل و اپاستور از مهمترین نمونههای خارجی این بسترها هستند که بهدلیل تحریمها استفاده از این بسترها در کشور ما برای کاربران امکانپذیر نیست از این رو سرویسهای جایگزینی چون بازار، اپینیک، ایران اپس و کافه بازار در سه سال اخیر به یاری کاربران موبایلی آمدهاند تا اپلیکیشنهای مورد نیاز به راحتی در دسترس باشد.
اپینیک تابستان سال 1391 با هدف پشتیبانی از طرحها و برنامههای توسعهدهندگان ایرانی/خارجی و ارائه خدمت به کاربران تلفنهای هوشمند اندروید کلید خورد و در تابستان سال 1392 راهاندازی شد. در حال حاضر این برنامه توسعههای زیادی داشته و با نصب آن شما بهراحتی میتوانید به طیف گستردهای از بازیها و برنامهها در شاخههای مختلفی نظیر پزشکی، کاربردی، اجتماعی و. . . در تلفن یا تبلت اندرویدی خود دسترسی پیدا کنید. «فرصت امروز» سراغ طراح این برنامه رفته است تا چگونگی ورود به این حوزه، مسائل و مشکلات و مسیر طی شده توسط او را بررسی کند.
علی قانعی جوان پرانرژی و پرتلاشی است که در رشته مهندسی برق در حال تحصیل است و علاقهاش از نوجوانی به حوزه برنامهنویسی و نرمافزار مسیر زندگی امروز او را رقم زده است. او مدیرعامل شرکت همراه گستر شریف است و در پارک علم و فناوری گیلان فعالیتهای مربوط به حوزه تولید نرمافزارهای موبایلی را انجام میدهد.
تحریمی که سبب ایجاد بازاری پردرآمد شد
قانعی در خصوص ایده اولیه راهاندازی اپینیک میگوید: سال 1390پلتفرم اندروید به صورت رسمی وارد ایران شد و اندروید مارکت که فروشگاه عرضه محصولات اندرویدی بود بهدلیل تحریمها برای ایرانیها بسته بود، از این رو باتوجه به نیاز بازار تیم ما را که آن زمان چند دانشجوی رشتههای مهندسی بودیم بر آن داشت تا نمونه مشابهی از اندروید مارکت را برای دسترسی کاربران ایرانی به اپلیکیشنهای اندرویدی طراحی کنیم، در واقع وجود همین تحریمها موجب ایده طراحی اپینیک شد که بعدها همین محدودیتها بازار پردرآمدی را برای بسیاری بهوجود آورد.
حمایتهای پارک از یک کسب و کار استارتاپ
قانعی در خصوص چرایی حضور در فضای پارک علم و فناوری میگوید: سال 90 وقتی که ما قصد راهاندازی شرکتی را برای رسمیت دادن به فعالیتهایمان داشتیم مفهوم استارتاپها به شکل امروزی تعریف نشده بود و امروزه شاید شتابدهندهها یا ویسیها کمک زیادی به استارتاپها برای شروع فعالیت و لانچ در بازار به عمل بیاورند اما آن زمان مناسبترین بستر برای فعالیتهای استارتاپ همین پارکهای علم و فناوری بودند، ضمن اینکه ما آشنایی کافی با بازار و مارکتینگ نداشتیم و زیرساختهایی که برای حضور در بازار لازم بود هم در دسترسمان نبود، ما نیروهای تازه کار و آموزش ندیده بودیم و پارک با برگزاری ورکشاپهای مخصوصی که دارد ورود به بازار را آموزش میداد، به علاوه مسئله دوم، مسئله سرمایه بود که در آن زمان پارک حمایتهای مالی را از ما به عمل آورد و موجب راهاندازی ایده و ورود ما به بازار شد.
مسیری که اپینیک طی کرد
مدیر این مجموعه در خصوص ویژگیهای برنامه اپینیک میگوید: اگرچه ایده اولیه کپی از برنامههای مشابه خارجی بود اما دسترسی به کدهای برنامههای خارجی در دسترس ما نبود و صفر تا 100 این برنامه توسط کارشناسان خودمان نوشته و پیادهسازی شد و در حال حاضر ماهانه 200هزار کاربر از ایران و 150هزار نفر هم از کشورهای خلیجفارس از این برنامه موبایلی استفاده میکنند.
وی در خصوص تأمین سرمایه و طی مسیر برای شروع کار میگوید: ما برای شروع مبلغ کمی از پارک دریافت کردیم که آن مبلغ صرف هزینههای شروع کار برای تأمین سرور و زیرساختهای فنی شد. اما اصلیترین سرمایه مالی ما از طریق سرمایهگذاری روی فروش محصول بود و با فروش محصول درآمد و سرمایه خود را تأمین میکردیم. در شش ماه اول برنامه در داخل استفاده میشد و بعد ازلانچ از ترافیک خارج از کشور هم درخواست داشتیم و طبق بررسیها به این نتیجه رسیدیم که در حوزه خاورمیانه به این برنامه نیاز داشتند و ما هم در سطح بینالملل برنامه را ارائه کردیم.
بعد از مدتی که برنامههای زیادی با همین کاربری وارد بازار شدند و بازار اشباع شد ما هم پلن خود را تغییر دادیم و این برنامه را بهعنوان زیرساختی برای شرکتها هم استفاده کردیم، در واقع از اواسط سال 93 یک بیزینس پلن جدید طراحی کردیم و فروش بستر به شرکتهایی که به این بستر نیاز دارند، آغاز شد.
مزیت آفرینی برای کمک به درآمدزایی شرکتها
قانعی در خصوص مزیتهای اپینیک نسبت به سایر نرمافزارهای مشابه میگوید: در اپاستورهای رایج دنیا برای دریافت هر اپلیکیشنی باید مبلغی جداگانه پرداخت کنید اما در اپینیک شما یک مدلی از اشتراک را دریافت کرده و بلافاصله بعد از خرید این اشتراک کلیه اپهایی که نیاز دارید رایگان در اختیارتان قرار میگیرد. همچنین در بحث شرکتها امروزه دیگر درآمدزایی از طریق پیامکهای تبلیغاتی و برگزاری مسابقات اسام اسی جوابگو نیست و درآمد چندانی عاید شرکتهای موبایلی نمیکند.
ما این یکونیم سال اخیر به صورت آزمایشی پلتفرم اپینیک را در اختیار ایرانسل و همراه اول قرار دادهایم و بیشتر شرکتهایی که روی خدمات ارزشافزوده موبایلی کار میکنند این پلن در اختیارشان قرار میگیرد تا مشترکان آن بخش بتوانند به وسیله شارژ موبایل خود یا قبض پرداختی، اپهای مورد نیاز خود را دانلود کنند.
مزیتها نسبت به نمونههای خارجی برای مشترک داخلی
همچنین مزیتی که اپینیک میتواند برای مشترک داشته باشد تا به سمت نمونههای خارجی نرود این است که چون این بستر برای ایران فراهم شده تمام اپلیکیشنهای ایرانی که شما بهدنبال آنها هستید در آن به راحتی قابل دسترس است و این درحالی است که روی برنامههای اپ استور یا اندروید مارکت چنین نیست و بیشتر اپهای بینالمللی با زبان اصلی وجود دارد. دسترسی شرکتهایی که تولید محتوا و اپلیکیشن میکنند به ما برای ارائه محصولاتشان خیلی راحتتر است تا بسترهای خارجی.
روشهای درآمدزایی در هر مجموعهای یکی از مهمترین مقولهها بهشمار میآید که مدیر اپینیک در این خصوص میگوید: علاوه بر فروش برنامهها به کاربران عادی بستری که در اختیار شرکتها قرار میگیرد برای ما دریچه درآمدزایی است و همچنین در حال طراحی پلتفرمی هستیم تا با درج آگهی و تبلیغات در بستر مجازی ارزش افزودهای برای خود و شرکتهای برنامهنویسی به وجود آوریم.
حوزه آیتی یکی از روندهای رو به رشد در دنیا است که به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است و میتوان گفت در هر دقیقه که میگذرد برنامههای جدیدی به بازار میآیند و به سرعت جای برنامههای قدیمی را میگیرند، قانعی در خصوص این خطر میگوید: ما که در این حوزه کار میکنیم اهمیت به روز بودن را به خوبی حس میکنیم از این رو طراحی برنامههای بلندمدت در بخش تولید شاید چندان گزینه مناسبی نباشد و ما بیشتر در بحث تبلیغات و روشهای حضور در بازار برنامههای بلندمدت داریم، در بخش تولید و ارتقای نرمافزارها سعی میکنیم با نیاز بازار پیش برویم.
بهدنبال سرمایهگذار
جذب سرمایهگذار همواره یکی از دغدغههای کارآفرینان و استارتاپها به حساب میآید، در خصوص این مقوله قانعی معتقد است: متأسفانه مقوله استارتاپها هنوز در ایران به صورت مشخصی معرفی نشده و تعاریف متعدد و اغلب اشتباهی از این فضا برای مردم و حتی سرمایهگذار شکل گرفته است، از طرفی سرمایهگذاران بهدنبال سرمایهگذاری روی مقولههای صنعتی و تولیدات فیزیکی هستند و هنوز به فضاهای آیتی و میزان تأثیرگذاری آنها در بازارهای آینده اعتقاد ندارند.
وی میافزاید: از طرفی به مفهوم واقعی ویسیها یا همان سرمایهگذاران ریسکپذیر در ایران وجود ندارند و ما در تلاشیم تا بتوانیم سرمایهگذار خارجی برای کارمان جذب کنیم، برای این منظور با چند کشور در حوزه خاورمیانه مذاکراتی انجام دادیم و بیزینس مدل کاری خود را ارسال کردهایم اما یکی از مشکلات اساسی این است که ترس از سرمایهگذاری در ایران برای سرمایهگذاران خارجی وجود دارد که شاید بعد از برجام این مسئله قدری تسهیل یابد و فضا مهیاتر شود. اما در مجموع بازار آیتی ایران در آیندهای نزدیک باتوجه به ضریب بالای نفوذ اینترنت و گرایش جوانان به این فضاها روشن است.
ارتباط با نویسنده: shokoofehmirzaee@yahoo.com