بیرون غذا خوردن یکی از مرسومترین تفریحات ما ایرانیهاست. بسیاری از ما برای جشن تولد، همراه شدن با دوستان، شیرینی دادن به این و آن و دورهمیهای خانوادگی یک گزینه بیشتر نداریم و آن غذا خوردن در رستوران است. برای رستوراندارها هیچچیز بهتر از این نیست چون مشتریان زیادی میتوانند جذب کنند. آنها از این فرصت بسیار خوب استفاده میکنند. پیشنهاد منوهای وسوسهانگیز تنها یکی از راهکارهای آنها برای پول گرفتن بیشتر از مشتریان است. اگر از جمله افرادی هستید که وقتی به رستوران میروید، اختیار جیبتان از دست میرود، حتما این مطلب را بخوانید. اثر مثبت تمامی این ترفندها از نظر روانشناسی ثابت شده است:
1- عدم درج قیمت
رستورانها معمولا در منوی خود قیمت نمیزنند. چون مشتریها به محض دیدن قیمتها از سفارش غذای موردنظرشان پشیمان شده و ناخودآگاه به سراغ غذاهای ارزانتر میروند.
2- بازی با اعداد
تجربه ثابت کرده اگر غذای 12 هزار تومانی 11900 قیمت بخورد، فروش بیشتری خواهد داشت. نوشتن قیمتها بهصورت چند هزار و 900 تومان خیلی کارساز است. این راهکار برای سایر اصناف هم کاربرد زیادی دارد.
3- اسمهای عجیب و غریب
استفاده از اسمهای عجیب و غریب و لاتین بسیار معمول است. بسیاری از رستورانها با انتخاب نامهای سخت و پیچیده برای غذاهای خود حس کنجکاوی مشتری را برمیانگیزند. اسمهای عجیب و غریب بسیاری از مشتریها را ترغیب به امتحان غذاها میکند.
4- غذا در سایز خانواده
بسیاری از رستورانها و بهویژه فستفودها غذاهای خود را در اندازه یک نفره، دو نفره و خانواده تعریف میکنند. غذاهایی که سایز خانوادگی دارند، شاید به زور دو نفر را سیر کنند، اما پول یک خانواده را از مشتری میگیرند!
5- غذاهای محلی
برای تهیه غذاهای محلی معمولا باید به مواداولیه مرغوب همان محل دسترسی داشت. بسیاری از رستورانها غذاهای محلی را در منوی خود قرار میدهند، اما آنها را با مواد اولیه مرغوبی تهیه نمیکنند و همین امر باعث میشود طعم غذا واقعا محلی نباشد، اما پول غذای محلی از مشتری گرفته میشود.
6- عکسهای وسوسهانگیز
عکسهایی که معمولا از اینترنت گرفته میشوند و هیچ ربطی به غذای واقعی ندارند، راهکار بسیار خوبی برای گول زدن مشتری است.
7- منوی محدود با قیمت بالا
بعضی از رستورانها منوی متنوعی ندارند. آنها گزینههای محدودی در منوی خود قرار میدهند، اما قیمتشان بسیار گران است. مشتری ناخودآگاه به سراغ ارزانترین غذا در آن منوی گران میرود. کاری که از نظر خودش بسیار هم منطقی است.
8- جعبه شادی بچهها
بعضی از رستورانها گزینههایی در منو دارند که مختص یک گروه خاص است. برای مثال جعبه شادی بچهها. چنین بستههای پیشنهادی، گروههای مختلف را ترغیب به خرید آنها میکند. در حالی که خبر خاصی در این بستهها نیست.
9- بررسی الگوی خواندن افراد
بعضی از رستورانها تا آنجا پیش میروند که الگوی خواندن منو را هم رصد میکنند. اینکه در لحظه اول چشم مشتری کدام قسمت را میبیند برای رستورانها بسیار مهم است و به این ترتیب بهترین و سودآورترین غذاهایشان را آنجا مینویسند.
10- موسیقی زنده یا لایت
استفاده از امکانات حاشیهای چون موسیقی زنده یا لایت یکی از راهکارهای رستورانها برای جذب مشتری است. بسیاری از مردم به خاطر موسیقی زنده به رستوران میروند و نه غذا.