در دو شماره گذشته ستون «ستاره های تبلیغات» به مرور زندگی نامه آقای تد ترنر پرداختم. در این شماره سومین قسمت از فراز و نشیب های زندگی کاری وی را مطالعه کنید. همان طور که اشاره شد، تد ترنر پس از طی دوران نوجوانی و چند مورد ناکامی در ادامه تحصیلات آکادمیک در دانشگاه های مطرح ایالات متحده به همکاری با پدرش روی آورد که کارش در زمینه بیلبوردهای تبلیغاتی بود.
موفقیت در یکی از شعب شرکت پدرش و ادامه همکاری به صورت مشترک با وی و اخذ تصمیم برای گسترش رسانه های شرکت از بیلبرد به رادیو و سپس تلویزیون از اهم فعالیت وی در سال های نخستین فعالیت تد ترنر بود.
شاید نقطه عطف کار او در خرید شبکه های ورشکسته ای بود که با امواج UHF کار می کرد و او توانست با اجاره یک کانال در ماهواره SATCOM II و انتقال برنامه های شبکه های یاد شده به کانال ماهواره ای و ارسال مجدد آن به هزاران مایل دورتر در سراسر ایالات متحده برای ایستگاه های یاد شده شهرتی به ارمغان بیاورد.
در سال بعد او تیم بیس بال آتلانتا بریوز (Atlanta Braves) را خریداری و شروع به پخش مسابقات این تیم به صورت زنده کرد. به همین شیوه او تیم بسکتبال آتلانتا هاوکس(Atlanta Hawks) را نیز خرید و پخش بازی های این تیم را نیز به رسانه های خود منتقل کرد.
ترکیبی ازپخش زنده مسابقات ورزشی، باز پخش برنامه های کمدی و فیلم های قدیمی برای این شبکه مخاطبان ملی را به ارمغان آورد. او شبکه ماهواره ای خود را به WTBS تغییر نام داد و می توان از این شبکه به عنوان نخستین ایستگاه مهم رسانه ای ماهواره ای در جهان یاد کرد.
در سال 1980 میلادی تد ترنر در راستای گسترش فعالیت های رسانه ای خود، تلویزیون شارلوت (Charlotte) را فروخت تا با استفاده از درآمد حاصل شده، سرمایه گذاری بلندپروازانه ای را برای راه اندازی یک شبکه خبری 24 ساعته آغاز کند و بدین سان شبکه معروفCNN (Cable News Network) آغاز به کار کرد. البته در ابتدا حرفه ای ها شروع چنین شبکه ای را ناامید کننده می دانستند و حتی برخی افراد آن را غیرعملی می دانستند.
در آن زمان این شبکه مشهور برنامه های خبری و برنامه های گفت وگوی صبحگاهی را پخش می کرد. به علاوه گل سرسبد برنامه های CNN برنامه خبری بود که در هنگام صرف شام در ایالات متحده پخش می شد. همچنین شبکه های وابسته محلی هر نیم ساعت اخبار محلی را پوشش می دادند و این شیوه خبر رسانی روشی بود که وجودش در سایر شبکه های تلویزیونی جهان احساس شد و تا آن زمان در هیچ شبکه کابلی به این روش اجرا نشده بود.
تد ترنر این شیوه اطلاع رسانی را با استقرار دومین شبکه با نام CNN Headline News در سال 1982 میلادی قوت بخشید. هرچند شیوه نگاه او با انتقاداتی همراه بود اما او مصمم به ادامه همین مسیر بود. در سال 1985، شاخص های مالی سوددهی را در سی ان ان نشان می داد و تد ترنر بخش های دیگری نیز به آن افزود. CNN Radio و CNN International دو سرویس جدیدی بودند که گستره خدمات این شبکه خبری رسانه را افزایش دادند.
در این زمان آقای تد ترنر پس از سال ها تلاش، یک فرد ثروتمند تمام عیار شده بود و با اشتیاق فراوان در مواردی که فکر می کرد سود ده یا جالب توجه است سرمایه گذاری می کرد. البته او در همان سال انجمنی با نام Better World Society را برای مبارزه با برنامه های اتمی که در آن سال ها به خاطر رقابت میان بلوک شرق و بلوک غرب در اوج قرار داشت، راه اندازی کرد.
تد ترنر مانند همیشه به استفاده از شیوه های جدید در کسب و کار خود پرداخت. به عنوان نمونه او از تکنولوژی پرتابلی با نام «flayaway» استفاده کرد که به این وسیله می توانست در هرگوشه از جهان اخباری را به صورت زنده برای بینندگان مخابره کند. شیوه ای که تا آن زمان در روش های ارسال خبر وجود نداشت. در شماره آینده نقش تد ترنر و شبکه خبری اش در پوشش ناآرامی های کشور چین، خرید مجموعه MGM و دیگر فعالیت های رسانه ای او را مورد بررسی قرار خواهم داد.
ادامه دارد...
ارتباط با نویسنده: alijah. ir
مشاور تبلیغات و برندسازی