حضور تبلیغاتی برندها در روزهای مناسبتی همیشه جالب توجه بوده و به چشم میآید. برای مخاطبان ارزشمند است برندهایی که به آنها خدمات ارائه میدهند، مانند یک دوست در روزهای احساسی و معنوی همراهشان باشند. در این راستا برندهایی که برای حضور در روزهای مناسبتی از قبل برنامهریزی کرده و آگهی متفاوتی را ارائه کنند، بیشتر از مابقی مورد توجه قرار میگیرند. به هرحال این نیز شیوهای از احترام گذاشتن به مشتریان است که شاید در کشور ما برخی برندها نسبت به آن بیاعتنا باشند.
بانک سامان یکی از معدود برندهایی است که در ایام محرم امسال، طرح مناسبی متفاوتی را منتشر کرد. طرحی مینیمال که کاملا مشخص بود بانک برای آن وقت و حوصله زیادی صرف کرده است. این طرح مناسبتی میان مخاطبان و اهالی تبلیغات مورد توجه زیادی قرار گرفت و برای همه نگاه متفاوت این برند نسبت به این ایام جالب توجه بود. «فرصت امروز» با همراه علیرضا رستگارفرد، طراح گرافیک و کارشناس تبلیغات اقدام به بررسی و تحلیل دقیقتر این آگهی مناسبتی کرده است که در ادامه میخوانید.
اجرای کمپینهای متفاوت و هوشمندانه برای ایجاد رابطه دوستی با مشتری
علیرضا رستگارفرد درباره آگهی مناسبتی بانک سامان میگوید: روند تبلیغاتی بانک سامان در چند وقت اخیر نشان از این دارد که این سازمان در تلاش است با ایجاد کمپینهای متفاوت و هوشمندانه در موقعیتهای مناسب بستری را برای ایجاد دوستی و همیاری با مشتریانش فراهم کند. این بانک همواره سعی کرده در فضای ایدهآل خود را دوستدار محیط زیست، ورزش و همراه دغدغههای مردم نشان دهد. روند حرکتی بانک سامان تا حدود زیادی در کمپین والیبال موفقیتآمیز بود اما همزمانی ورود بانک سامان در چند کمپین مختلف باعث شده، تبلیغات این بانک در حوزه چاپی دچار مشکل طراحی و آشفتگی شود بهطوری که مخاطب یونیفورم یکسانی را در طرحهای چاپی این بانک شاهد نباشد.
رستگارفرد میگوید: حال با این مقدمه بهتر است سراغ طرح مناسبتی ایام محرم بانک سامان برویم. معمولا به خاطر نوع نگاه خاصی که سازمانها و عموم مردم نسبت به این ایام دارند، طراحان تبلیغاتی نسبت به اجرای ایدههای متفاوت بسیار محتاطانه عمل میکنند. در واقع طراحان سعیشان بر این است که سراغ ایدههایی بروند که قبلا اجرا شده و امتحان خود را پس داده است. چون هر لحظه امکان دارد طرحی با برداشتهای مناسبی روبهرو نشود و سازمان بهطورکلی زیر سوال برود. به نوعی کمتر سازمانی در این دوران ریسک میکند. از این رو به نظرم طرح بانک سامان به خاطر متفاوت بودن آن قابل تحسین است و نشان از جسارت، ریسکپذیری بالای بانک دارد اما نکته مهم این است، باید دید این طرح متفاوت روی مخاطب بانک سامان اثر خواهد گذاشت یا نه.
طرحی عاری از شلوغیهای همیشگی طرحهای مذهبی
رستگارفرد میگوید: مخاطب در نگاه اول در مورد آگهی بانک سامان با یک طرح ساده مینیمال و عمودی روبهرو است. طرحی که به دلیل عدم حضور شلوغیهای همیشگی طرحهای مذهبی، مثل علم، کتل و انواع لنزفلر و کبوتر و... به چشم میآید ولی همین به چشم آمدن حساسیت را هم بالاتر برده است، چرا که طراح سعی داشته یک کار با حال و هوای مذهبی را به سمت سبکی مینیمال بکشاند. سبکی که با نوشتار عربی و فارسی و انگلیسی و شعار کمپین بانک سامان که در میان طرح آمده در تناقض است. این تناقض تا حدودی نظم کار را برهم زده و سوالات مختلفی را در ذهن مخاطب ایجاد میکند. شاید بهتر بود لوگو و اسلوگان بانک در طرح کوچکتر بهکار رود تا طرح در حصار لوگو و اسلوگان بانک دچار خفگی نشود. علاوه بر این لوگوی بانک سامان در این طرح به خاطر ایام محرم تغییر رنگ داده که این تغییر رنگ شاید در ظاهر یک احترام محسوب شود که به نظرم جالب است ولی در دنیای تبلیغات هر تغییری باید براساس هویت بصری ثبت شده سازمان باشد. در واقع اگر قرار بود بانک سامان بهصورت مناسبتی تغییر رنگ دهد، بهتر بود کل یونیفورم رنگی بانک سامان در تمام مکانها دچار تحول شود. این درحالی است که مخاطب اگر سری به سایت بانک یا شعب آن بزند، با رنگ سازمانی همیشگی لوگوی بانک مواجه خواهد شد.
نقطه آبی محصور شده در تمپلت قرمز سنگینترین بخش آگهی مناسبتی
این طراح گرافیک میگوید: نقطه آبی محصور شده در تمپلت قرمز یا همان قطره چکیده شده آبی که میتواند یادآور قطره اشکی بر غم این دوران باشد به نظرم سنگینترین بخش این طراحی به حساب میآید و به دلیل به فکر فروبردن مخاطب میتوان گفت نقطه قوت طرح نیز محسوب میشود. در واقع این نقطه کوچک دارای انرژی ذخیره شده بسیاری در خود است که چشم مخاطب را جذب میکند و بهعنوان آغاز یک تجربه بصری، در راه شناخت مبانی ارتباطات بصری در این آگهی به کار گرفته شده است. پس در نظر گرفتن این لکه آبی از این زاویه جالب است اما به نظر طراح فقط به این نکته دقت کرده و در نظر نگرفته که نقطه آبی رنگ را در کجای طرح رها میکند و آیا این محل قرارگیری، مفهومی را در ذهن مخاطب القا میکند یا خیر. نقطه قرار گرفته در طرح اگر چه از نظر نمادین ساکت و بیصداست ولی از نظر بصری بیسروصدا نیست و باید بامعنا باشد.
در واقع وقتی نقطهای در یک کادر قرار میگیرد، بهخاطر جاذبه بصری زیاد خود سر و صدای بسیاری به پا میکند و برای خاموش کردن صدای آن تنها میتوان عناصر بصری دیگر در کنارش قرار داد یعنی اگر عناصر به درستی کنار هم قرار نگیرند، جاذبه بصری همدیگر را کاهش میدهند. برای مثال در این طرح در کنار این عنصر پرسروصدا به یکباره مخاطب با عنصر بصری اسلوگان کمپین آب هست ولی کم است مواجه میشود. نزدیک به یک سال از اجرای کمپین بانک سامان بهعنوان «آب هست و لی کم است» میگذرد.
برگزاری این کمپین از طرف بانک سامان جالب توجه است و نشاندهنده همراهی بانک با مشتریانش در لحظات بحرانی دارد. این بانک پس از اجرای این کمپین سعی کرده که از اسلوگان آن در تمام آگهیهای تبلیغاتی خود استفاده کند. اسلوگانی که شاید استفاده مداوم آن در طرحهای تبلیغاتی جالب نباشد. حال تلاقی این تگلاین با لکه آبی در این طرح مناسبتی، در جای مناسبی شکل نگرفته است. این یادآوری اگر در نقطه عطف طرح صورت نمیگرفت، تاثیر طرح مناسبتی را دوچندان میکرد.
هارمونی رنگهای مکمل استفاده شده در آگهی مناسبتی
رستگارفرد میگوید: وقتی طراح از سبک مینیمال استفاده میکند باید در استفاده از تعدد فونت و نوشته دقت کند. چون این سبک به تنهایی مخاطب را به فکر فرومیبرد و استفاده متعدد از فونت و لوگو و... جز آزار بصری ارمغان دیگری به همراه نخواهد داشت. در این طراحی یک اشتباه بصری صورت گرفته و آن استفاده از سرکش عربی حمزه روی حرف ک در کلمه «السلام علیک» است. علاوه براین اگر شما جستوجویی در منابع مختلف کنید، در هیچ منبعی نخواهید یافت که روی حرف الف دوم کلمه «السلام» اعراب فتحه گذاشته شود. این طرح مناسبتی است و دقت به این مسائل از اهمیت زیادی برخوردار است.
این طراح گرافیک میگوید: در این طرح از هارمونی رنگهای مکمل Split-Complementary استفاده شده که به نظرم انتخاب جالبی است. چون در این روش علاوه بر رنگ اصلی، دو رنگ همجوار را هم میتوان بهعنوان رنگ مکمل انتخاب کرد و به نوعی یک الگوی متساویالساقین را در طرح شکل داد. این روش هارمونی بسیار جالبی را شکل میدهد، چون به سختی میتوان ترکیب بدی از رنگهای مختلف را با آن ساخت. اما همین روش جالب برای چاپ بهخصوص در روزنامه نیاز به یک ناظر فنی قوی دارد. اگر نظارت درستی در این زمینه نشود، آگهی دچار مشکلات جدی خواهد شد و مخاطب پی به مفهوم اصلی طرح نخواهد برد. اتفاقی که به نظر در مورد طرح آگهی بانک سامان نیز افتاده است. اگر بعد از چاپ، طرح را با دقت بیشتری نظاره کنید، متوجه این مشکلات خواهید شد. کمرنگی و پررنگی رنگها در چاپ در انتقال مفهوم تاثیر خواهد گذاشت.
رستگارفرد در پایان میگوید: به هرحال به شخصه از ریسک بالای طراح این اثر خرسندم و باز تاکید میکنم که اجرای چنین طرحهایی ریسک بالایی دارند و کوچکترین اشتباهی در آنها منجر به ایجاد سوءتفاهمهای بزرگی خواهد شد. با وجود ایراداتی که شاید به طرح وارد باشد، حضور این برند و ارائه طرحی مناسب در این ایام از نظر مخاطبان دور نخواهد ماند و برای آنها همراهی این برند جالب خواهد بود، چون بسیاری از برندها به راحتی از چنین مناسبتهایی میگذرند.