وقتی نگین فتحیدسمل که یک تاجر اماراتی است سالن معروف کاشت ناخن خود را در تهران افتتاح کرد، با تردید و کنجکاوی زیادی از سوی جوانان ایرانی روبهرو شد. احتمالا فروش لوازم آرایشی در ایران بیشتر از هر کشور دیگری در خاورمیانه است. حالا که تحریمهای اقتصادی علیه ایران در پی توافق هستهای برداشته شدهاند، فتحیدسمل معتقد است که زمان حضور برندهای معتبر دنیا در ایران رسیده است.
برند زنجیرهای او-N. Bar- همین حالا هم جایگاه خوبی در میان زنان ایرانی دارد. خانم فتحیدسمل که در ایران متولد شده و تابعیت اماراتی دارد، میگوید: «این برند برای زنان ایرانی جذاب است. تا حالا کالاهای تقلبی زیادی در ایران بوده است. آنها تشنه هر چیزی هستند که واقعی و اصل باشد و از غرب وارد شده باشد.»
با این حال او میگوید که مشتریان زیادی در تهران درباره کیفیت استاندارد این شعبه تردید دارند. آنها معتقدند خدماتی که در دوبی ارائه میشود با همان کیفیت در تهران عرضه نمیشوند. جمعیت جوان ایران از طریق شبکههای اجتماعی و سفر به خارج خودش را با مدهای جهانی هماهنگ نگه داشته است. خانم فتحیدسمل میگوید که تردیدهای مشتریان ایرانیاش را درک میکند. حتی در دوران تحریمها، مغازههای مستقل در منطقه مرفهنشین شمال تهران آخرین محصولات فصل برندهای معتبری مانند دولچه و گابانا، لویی ویتون، گوچی و روبرتو کاوالی را تهیه میکردند.
حالا برخی برندهای لوکس مستقیما در حال ورود به ایران هستند و دیگر برندهای آرایشی و زیبایی هم میتوانند شانس مشابهی در بازار بزرگ ایران داشته باشند؛ براساس گزارش مرکز تحقیق پارلمان ایران، بازار محصولات آرایشی و زیبایی در ایران 4میلیارد دلار در سال است. با این حال این برندها احتمالا با مقاومتهایی در لایههای محافظهکار در ایران مواجه خواهند شد.
سعید قطبزاده، مشاور مدیریت برند در تهران و سردبیر سابق مجله ایران استایل میگوید: «برندهایی که به ایران میروند باید آماده مقاومت از سوی محافظهکاران و حتی بسته شدن و اخراج از ایران باشند.» برخی محافظهکاران برندهای لوکس خارجی را حتی بخشی از جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران میدانند. خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نزدیک است هفته گذشته گزارش داد که سیآیای میتواند از طریق لوسیونهای مراقبتی پوست و مژههای مصنوعی جاسوسی کند.
دیگر مانعی که بر سر برندهای خارجی است، موانع اداری و قوانین بانکی است. خانم فتحیدسمل قبلا این مشکل را داشته است و تجارت او در تهران به نام یک شریک محلی در تهران است. وجود قوانین سخت و گرانی اجارهها هم به این مشکلات اضافه میشوند. فتحیدسمل میگوید: «به خاطر پیچیدگیها و قوانین سخت، ایران جای آسانی برای تجارت نیست اما در عین حال بازار لوکسی به شمار میرود. به همین دلیل بود که ما وارد این بازار شدیم.»
برخی برندها در پیدا کردن یک شریک بومی که مناسب تجارتشان باشد و همینطور شامل تحریمهای آمریکا که همچنان برپاست نباشد دچار مشکل شدهاند. ژان کاسگران، مدیر اجرایی برند کیفهای دستی لانشان میگوید: «ایران پتانسیل دارد اما ما همچنان در مرحله پیدا کردن شریک هستیم.» او همچنین اضافه میکند که این پروسه میتواند زمان زیادی طول بکشد.
اما فتحیدسمل نمیخواهد پا پس بکشد و در حال بررسی وارد کردن یک برند دیگر به ایران است: جتست، سالنهای موی مخصوص خانمها که از تمهای هوانوردی الهام میگیرد. او درباره افتتاح برند جدیدش در ایران میگوید: «چرا که نه؟»