یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

توسعه بخش ریلی ایران در بیش از سه‌دهه گذشته کند بوده و دولت امیدوار است که تا مارس ۲۰۲۱ بتواند ظرفیت حمل مسافر شبکه ریلی کشور را دو برابر کند.

به گزارش تسنیم به نقل از المانیتور، توسعه بخش ریلی ایران در بیش از سه‌دهه گذشته کند بوده است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تنها 3 هزار و418 مایل خط راه‌آهن احداث شده تا 2هزار و 796 مایل خط ریلی موجود را توسعه دهد.

براساس گزارشی که در ماه ژانویه توسط مرکز تحقیقات مجلس ایران منتشر شده، بودجه سالانه پیشنهادی از سوی حسن‌ روحانی، دولت بودجه اختصاص یافته برای توسعه بخش ریلی را 12.8درصد افزایش داده و به حدود 21.26 تریلیون ریال (702 میلیون دلار) برای سال مالی منتهی به 20 مارس 2017 رسانده است. اما افزایش بودجه بخش ریلی هنوز فاصله زیادی با رقم مورد نیاز دارد. حل مشکل واگن‌های قدیمی و دیگر نارسایی‌های زیرساختی مستلزم میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری است.

34534347357834583573462423623623473473457835

شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ایران که از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است، از نظر طول شبکه ریلی و خدمات مسافری و باری از کشورهای منطقه و کشورهای صنعتی عقب‌افتاده است. این شرکت هنوز برای اتمام 46 پروژه‌ای که قرار بوده تا 19 مارس امسال عملیاتی شود با مشکل مواجه است. بنابراین براساس گزارش مرکز تحقیقات، بودجه پیشنهادی برای سال مالی 17-2016 قرار است 8.78 تریلیون ریال (290میلیون دلار) به پروژه‌های نیمه تمام اختصاص داده شود و مابقی بودجه بخش ریلی یعنی حدود 12.48 تریلیون ریال (412.2 میلیون دلار) صرف یک پروژه ریلی برقی بین اصفهان و اهواز خواهد شد. 

با تکمیل این پروژه‌ها، طول خطوط شبکه ریلی در ایران به 7 هزار و 456 مایل خواهد رسید. ایران همچنین قصد دارد شبکه ریلی خود را طی یک دهه آینده دو برابر کند و واگن‌های قدیمی را که با سرعت 55 مایل در ساعت حرکت می‌کنند با ترن‌های پرسرعتی که روی خطوط برقی حرکت می‌کنند جایگزین کند. به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی این کار برای تکمیل شدن در طی پنج سال به 28 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد. یک شبکه ریلی توسعه‌یافته‌تر مزایایی برای ایران خواهد داشت.

به گفته یونیسف، نرخ تصادفات جاده‌ای در ایران حدود 20برابر متوسط جهانی است. ایجاد یک شبکه حمل‌و‌نقل ریلی مدرن و توسعه‌یافته همچنین به کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا کمک خواهد کرد. این دو از چالش‌های عمده دولت ایران در مناطق شهری در سال‌های اخیر بوده‌اند. به گفته مجید بابایی، کارشناس صنعت ریلی، شبکه ریلی ایران سالانه حدود 35میلیون تن بار و حدود 27 میلیون مسافر جابجا می‌کند. دولت امیدوار است که تا مارس 2021 بتواند ظرفیت حمل مسافر شبکه ریلی کشور را دو برابر کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/T1BN2PZH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه