زمانیکه لی کی سانگ بهعنوان مدیر بخش تولید پیشرانههای اقتصادی گروه خودروسازی هیوندای انتخاب شد، شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن بهعنوان رقیب مستقیم هیوندای، از سابقهای هشت ساله در رابطه با تولید خودروهای هیبریدی برخوردار بود. به دلیل کمبود مهندسان مورد نیاز و باتجربه در حوزه تولید خودروهای هیبریدی در کره جنوبی، شرکت هیوندای برای ایجاد یک تیم کامل از مهندسان مورد نیاز خود به دو سال زمان نیاز داشت. سرانجام این خودروساز کرهای موفق شد تا در سال 2010 میلادی نخستین پیشرانه هیبریدی خود را روی مدل سوناتا نصب کند. حال دو خودروساز بزرگ کره یعنی کیا و هیوندای قصد دارند با سرمایهگذاری و حضوری فعال در بازار خودروهای برقی و هیبریدی و با کنار زدن رقبای خود، رهبری بازار این خودروها را در دست گیرند.
براساس گزارشهای منتشر شده، برنامهریزی اخیر هیوندای و کیا شامل تولید 26 مدل خودروی هیبریدی و برقی تا سال 2020 میلادی است. در همین ارتباط آقای سانگ معتقد است در صورت تحقق برنامهریزی مذکور، هیوندای و کیا پس از تویوتا به دومین تولیدکننده خودروهای برقی و هیبریدی بدل خواهند شد. در پی برنامهریزی اخیر خودروسازان کرهای برای حضور در بازار خودروهای برقی، کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو معتقدند اگرچه سرمایهگذاری روی تولید خودروهای هیبریدی و برقی نوعی ریسک ضروری محسوب میشود، پس از سالها بیتوجهی و عقبماندگی کرهایها در زمینه طراحی و ساخت خودروهای برقی، هیوندای و کیا برای تطابق خود با استانداردهایی که در آینده برای میزان آلایندگی خودروها وضع خواهد شد، چارهای جز حضور فعال در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی نخواهند داشت.
تلاش هیوندای و کیا موتورز برای گسترش حضور خود در صنعت خودروسازی به واسطه حضور پر رنگ در بازار خودروهای برقی و هیبریدی در حالی است که این دو خودروساز کرهای با وجود سلطه بیچون چرای خود بر بازار داخلی کرهجنوبی، شدیدا به صادرات محصولاتشان وابسته هستند چرا که بازار خودرو در کره جنوبی به اندازه کافی بزرگ نبوده و فروش قابل توجهی را برای هیوندای و کیاموتورز تضمین نمیکند. این در حالی است که سایر خودروسازان بزرگ دنیا نظیر جنرال موتورز و فولکس واگن از بازار بسیار بزرگتری بهرهمند هستند.
مدیر بخش تولید پیشرانههای اقتصادی هیوندای در حاشیه نمایشگاه خودروهای برقی و در راستای تلاش کرهایها جهت توسعه محصولات برقی و هیبریدی خود به خبرنگاران گفت: «ما باید تمامی احتمالات را در نظر بگیریم، حضور در این بخش از بازار برای ما بسیار دشوار است اما چارهای جز حضور در آن نداریم و باید خود را با آن مطابقت دهیم.»گفتنی است براساس برنامهریزیهای صورت گرفته، از 26 مدل خودروی برقی –هیبریدی جدیدی که خودروسازان کرهای قصد تولید آن را دارند، 12 مدل به صورت هیبریدی، 6 مدل به صورت برقی – هیبریدی و دو مدل به صورت تماما برقی در سراسر خطوط تولید کیاموتورز و هیوندای تولید شده و روانه بازارهای جهانی خواهد شد.
تولید مدلهای برقی – هیبریدی در حالی صورت میپذیرد که دو خودروساز قصد دارند بسیاری از مدلهای فعلی خود را در برنامه گنجانده و نسخه برقی - هیبریدی آنان را به تولید انبوه برسانند. مدلهایی نظیر «سوناتا، گرنجور و توسان» از جمله محصولات هیوندای محسوب میشوند که این شرکت قصد دارد نسخه برقی – هیبریدی آنها را نیز تولید کند. کیا موتورز نیز در همین ارتباط قصد دارد خودروهایی نظیر «کادنزا، اپتیما و سول» را وارد برنامه تولید خودروهای برقی – هیبریدی خود کرده و از این حیث در برنامهریزی صورت گرفته مشارکت کند.
با وجود تلاشها و برنامهریزیهای مذکور، خودروهای برقی و هیبریدی تنها یک درصد میزان کل فروش هیوندای و کیاموتورز را به خود اختصاص میدهند و این موضوع ممکن است سرمایهگذاری کلان روی تولید این دست خودروها را زیر سوال ببرد. با این همه لی کی سانگ معتقد است دو خودروساز بزرگ کرهای انتخاب دیگری نداشته و با توجه به تحولاتی که در آینده رخ خواهد داد، نیازمند حضور موثر در این بخش از بازار خواهند بود.
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای هیوندای به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.