شرکتهای تولیدی در 12 سال تحریم ایران توانستند با بومیسازی بسیاری از دانشهای جهانی، اقدامات قابل توجهی انجام دهند که این نشان از فعالیت جهادی و برنامهریزی دقیق آنها دارد، حال این سوال پیش میآید که برنامه این شرکتها در دوران پساتحریم چیست؟ علیرضا خزاعی، مدیرعامل شرکت صنایع گلدیران و مشاور کمیسیون صنایع مجلس در گفتوگو با «فرصت امروز» درباره برنامهریزی این شرکت در دوران پس از لغو تحریمها میگوید: «امیدوارم که در دوران پساتحریم با کشورهای صاحب تکنولوژی و برندهایی که در این حوزه در بازار ایران فعال بودهاند، ارتباط بیشتری داشته باشیم و این ارتباط را از حالت تجاری به ارتباط تولیدی تبدیل کنیم که میزان موفقیت ما در این مسیر بستگی به آینده دارد.به نظر میرسد با ارتباطهایی که با کشورهای صاحب تکنولوژی در زمینه صوت و تصویر و لوازم خانگی طی مدت اخیر که بحث اجرای برجام مطرح بود داشتیم، بسیاری از شرکتهای اروپایی در ایران حضور یافته و از واحدهای تولیدی مختلف در این زمینه بازدید و با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای ذیربط نیز مذاکراتی داشتند.»
خزاعی در ادامه درباره برنامههای این شرکت در پساتحریم میگوید: «به طور حتم ما هم مثل سایر واحدهای تولیدی برنامه دقیقی برای روزهای بعد از لغو تحریمها داریم. یکی از اهداف مهم ما واردات ماشینآلات متعدد برای تولید است اما در زمینه صادرات نیز شرایط پیچیدهتر و سختتر است زیرا اگر اکثر برندها در ایران حضور یابند و تولید مشترکی داشته باشند، باید این کشورها را تشویق کرده تا تکنولوژی و دانش فنی را به داخل منتقل کنند و هنگامی که این کشورها از تولیدات با کیفیت ما و تامین استانداردهای موردنظر آنها مطمئن شدند، به طور حتم به صادرات تولیدات مشترک خود با ایران علاقه خواهند داشت.»
با بدنهای قوی وارد دوران پساتحریم خواهیم شد
سیدروحالله حسینی، مدیر عامل هلدینگ دارویی یاسین در گفتوگو با «فرصت امروز» درباره برنامه این هلدینگ در پساتحریم میگوید: «به طور حتم با توجه به اینکه مجموعه ما برای فعالیتهای خود در دوران پیش از تحریمها که برای کشور و صنعت دوران سختی بود، برنامهریزی دقیقی داشته است، به طور حتم برای دوران پس از لغوتحریمها نیز برنامهریزی دقیقی خواهد داشت اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که ما در دوران پیش از لغو تحریمها با در نظر گرفتن منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی سعی کردیم تا بدنه سازمان را قوی و مستحکم کنیم تا با این بدنه قوی وارد دوران پس از تحریم بشویم که به طور حتم نبرد در این برهه زمانی راحتتر خواهد شد.هرچند در این دوره وارد نبرد جهانی با حضور کشورهای خارجی خواهیم شد، اما از نظر سیستمی که در داخل کشور و موانعی که ایجاد شده بود با گام راحتتر و قویتری پیش خواهیم رفت.»
او در ادامه درباره برنامههای این شرکت در این دوران میافزاید: «ما در دوران تحریم با بومیسازی بسیاری از دانشهای جهانی در ایران، توانستیم با قیمت تمام شده بسیار پایینی محصول تولید کنیم. همچنین برندسازی که محصولات با توجه به سلامتمحور بودن آنها، کیفیت محصولات و بستهبندی آنها را بالاتر ببریم و از طرفی دیگر امیدواریم با افزایش قدرت نفوذ در بازار در دوران پس از لغو تحریمها گام مفیدتری برداریم.»
درونگرایی در دوران تحریم به نفع ما بود
محمدرضا صدری، مدیرعامل شرکت پتروکامرز کیش فعال در زمینه تولید و تزریق نیتروژن به چاههای نفت برای فرازآوری چاهها در ادامه درباره شرایط شرکت در پساتحریم به «فرصت امروز» میگوید: «ما برای بومیسازی و انتقال تکنولوژی این صنعت که تکنولوژی «هایتک» است یکسری اقدامات انجام دادهایم و مشکلات در دوران تحریم باعث شده تا حدودی درونگرا باشیم و از صنایع و توان داخلی استفاده کنیم که به نفع ما بود. ما در این دوران توانستیم حدود 80 تا 90درصد انتقال دانش فنی را انجام دهیم که در دوران پساتحریم به دلیل باز شدن بسیاری از این گرهها و دسترسی دقیق به قطعات میتوانیم راحتتر به کار خود ادامه دهیم.»
او در ادامه درباره برنامههای این شرکت در پساتحریم تاکید کرد: «برنامهریزی دقیق ما در این دوران، تولید و توسعه این تکنولوژیها است.»برهمین اساس، دوران تحریم برخلاف انتظاری و هدفی که در سایر کشورها وجود داشت، توانست بهترین استفاده را از این دوران داشته باشد و از ظرفیتهای موجود داخل کشور استفاده کنند که به طور حتم با باز شدن درهای تجاری سایر کشورها، شرایط بهتری پیش روی شرکتهای تولیدی خواهد بود.
ارتباط با نویسنده: sanazkolahdooz@yahoo.com