صنعت حملونقل و خدمات جانبی آن در شمار بخشهایی از اقتصاد ایران قرار میگیرد که سهم قابل توجهی در تولید و اشتغال دارند. همچنین اثرات غیرمستقیم این صنعت نشان میدهد اهمیت اقتصادی آن در مقایسه با بسیاری از بخشها و صنایع کشور قابل توجه است. این صنعت از سه بخش هوایی، زمینی و دریایی تشکیل شده است. در حال حاضر حدودا 8 شرکت فعال همچون حکشتی، حتاید، حپترو، حخزر و... در صنعت حملونقل بازار سرمایه ایران وجود دارند. البته صنعت حملونقل دریایی با توجه به تاثیرگذاری آن بر قیمت تمام شده کالا بهخصوص در کشورهای توسعهیافته از جایگاه ویژهای برخوردار است.
یکی از چالشهای صنعت حملونقل در ایران تحریمهای بینالمللی است، با وجود تحریمها هزینههای جابهجایی کالا به داخل کشور یا خارج کشور افزایش یافته است، همچنین در دوران تحریمها، تحریم شرکتهایی همچون تاید واتر باعث شد صنعت حملونقل با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم کند. به هر حال هرکدام از چالشها که بر اثر لغو تحریمها بتواند مرتفع شد به بهبود شرایط حملونقل در کشور کمک خواهد کرد اما این بهبود شرایط زمانبر خواهد بود.
گفتنی است که صنعت حملونقل رابطه تنگاتنگی با قیمت نفت و فرآوردههای نفتی دارد. نوسانات قیمت نفت، رکود و صعود بازار حملونقل را تحت تاثیر خود قرار میدهد که بااهمیتترین مولفه این امر قیمت سوخت است، از آنجا که قیمت سوخت تاثیر مستقیمی بر قیمت حمل بار دارد، با کاهش قیمت سوخت بهخصوص کشتیرانیها از سودهای بالاتری بهرهمند میشوند. اما از سوی دیگر افزایش قیمت ارز که در روزهای اخیر با آن مواجه هستیم احتمالا تاثیرات مطلوبی برصنعت حملونقل نخواهد داشت.
در نمادهای این گروه اخیرا شرکت حملونقل توکا که با استقبال سهامداران به موجب برنده شدن در دو مزایده مواجه شده بود طی اطلاعیهای اعلام کرد با توجه به برنده شدن این شرکت در دو مناقصه تامین و بکارگیری مکانیزمهای بالابر دائمی و موردی شرکت فولاد مبارکه و همچنین حمل لولههای فلزی حفاری جهت مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران، این قراردادها اثر قابل توجهی بر سود و زیان سال 1394 نداشته و تاثیر آن در صورت پیشبینی سال 1395 ارائه میشود.
مدیر مالی و اداری كارگزاری بانك شهر