موجی که بحران اقتصادی چین به راه انداخته، به جاهای زیادی در دنیا رسیده و حالا نوبت صنعت کشتیرانی دنیاست که ضربه سختی بخورد. این صنعت همین حالا هم در یک بحران است. سقوط قیمت جهانی نفت، عرضه و تقاضا را کم کرده و همین باعث کسادی صنعت کشتیرانی شده است. نزدیک به 90 درصد کالاها در سراسر دنیا توسط کشتیها جابهجا میشوند و به همین خاطر وقتی که تقاضا کم میشود، شرکتهای کشتیرانی نخستین تجارتهایی هستند که ضربه میبینند.
در همین حال رشد اقتصادی دنیا نامطمئن است و فضایی سرشار از شک و ناامیدی اقتصاد چین را دوره کرده است. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا و همینطور بزرگترین صادرکننده در دنیاست اما به تازگی ضعیفترین رشد اقتصادی در یک ربع قرن اخیر را تجربه کرده و پیامد این شرایط بد اقتصادی، دامن صنعت کشتیرانی را گرفته است. براساس آمارهای رسمی دولت چین، صادرات این کشور در دو ماه ابتدای سال کاهش یافته. در مقابل واردات هم افت کرده. همین یعنی کشتیهای بیشتری به خاطر این بحران بدون استفاده ماندهاند.
لودویچ رنو، مسئول حوزه دریای چین جنوبی در شرکت بزرگ CMA CGM از تغییرات بزرگ در بازار شرکتهای کشتیرانی خبر میدهد و میگوید: «بازار (چین) چیزی نیست که ما به آن عادت داشتیم. قبلا رشد دو رقمی چیزی عادی بود اما حالا شرایط خیلی فرق کرده است. همیشه میتوان با شرایط کشتیرانی در دنیا تشخیص داد که اقتصاد دنیا در چه وضعی است. الان شرایط واقعاً بد است. ما به خوبی آن را احساس میکنیم.»
شاخص بالتیک درای که قیمتهای تجارت دریایی را مشخص میکند، در ماه فوریه 290 واحد افت داشت. از آن زمان هرچند شرایطی کمی بهتر شده اما چشماندازی که پیش روی شرکتهای کشتیرانی است، نگرانکننده است. شرایط چنان بد است که بزرگترین شرکت کشتیرانی دنیا یعنی A. P. Moller-Maersk هم ضربههای سختی متحمل شده است. در یک چهارم پایانی سال گذشته میلادی، این شرکت عظیم دانمارکی 182 میلیون دلار ضرر ثبت کرد. این شرکت برای اینکه بتواند با شرایط سازگار باشد، 4هزار نفر را اخراج کرده است و ظرفیت ناوگانش را پایین آورده است.
با وجود اینکه کارشناسان پیشبینی کردهاند شرایط کمی بهتر خواهد شد، دوران سخت کشتیرانی در راه است. در چند سال گذشته، صنعت کشتیرانی ساخت شناورهای بسیار بزرگتر را آغاز کرده است. برخی از این ابرکشتیها میتوانند 18 هزار کانتینر را جابهجا کنند. ایده ساخت این کشتیهای بزرگتر این بود که کالاهای بیشتری در یک سفر دریایی حمل شود و در نتیجه سود بیشتری حاصل شود. اما این استراتژی نتیجه عکس داده چون رقابت بیشتر شرکتها، قیمتها را پایین آورده است. کشتیهای بزرگ در بندرهای بینالمللی لنگر انداختهاند و منتظر سفارش هستند.
ولیبرو کارپن کاپیتان شرکت CMA CGM میگوید: «رشد صنعت کشتیرانی آنطور که انتظار میرفت نشده است.» دروری که یک شرکت مشاور در صنعت کشتیرانی است، پیشنهادهای انقلابیای به شرکتهای کشتیرانی داده و به آنها توصیه کرده نیمی از کشتیهای خود را از رده خارج کنند. اما مسئله این است که مدتی طول میکشد تا تأثیرات هر قدمی که حالا برداشته شود احساس شود. دروری پیشبینی کرده صنعت کشتیرانی همچنان افت داشته باشد و در سالهای بعدی هم ضعیف باقی بماند.
* منبع: Cnn