چهار، پنج سالی میشود که بازیسازان ایرانی با محصولات موفق خود سهم زیادی از بازار گیم کشور را به خود اختصاص دادهاند و حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و محصولات خود را کم وبیش به کشورهای دیگر صادر کردهاند. شاید در نگاه اول فعالیت شرکتهای ایرانی در تولید بازیهای دیجیتالی اهمیت چندانی نداشته باشد اما اگر کمی عمیقتر به این موضوع بنگریم میبینیم در شرایطی که غولهایی همچون Electronic Arts، Ubisoft و حتی مایکروسافت سایه سلطه خود را بر صنعت گیم جهان گسترانیدهاند، فعالیت در چنین بازاری، کاری نفسگیر خواهد بود.
طبق آمارهای ارائه شده درآمد حاصل از فروش بازیهای رایانهای تا پایان سال 2015 میلادی از 91میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و این در حالیاست که تنها 20 کشور فعال در تولید این بازیها بیش از 90درصد این درآمد هنگفت را به خود اختصاص دادهاند.
علیرضا شیرزادی، یکی از تولیدکنندگان بازیهای ویدئویی درباره میزان درآمد بازیسازان ایرانی به «فرصتامروز» گفت: با اینکه کشور ما هنوز سابقه چندانی در تولید بازیهای ویدئویی ندارد اما توانسته با ارائه محصولات خوب خود، سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد.
وی افـــزود: صنــعــت بــــازیســـازی یکــــی از درآمدزاترین صنایع دنیاست که کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و ژاپن توجه زیادی به این بخش دارند.
این بازیساز رایانهای با اشاره به سهم بالای چین در تولید بازی اظهار کرد: با اینکه کشور چین سابقه چندانی در تولید بازیهای رایانهای ندارد، اما توانسته بیش از 22میلیارد دلار از این صنعت در سال 2015 درآمدزایی داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر چینیها در صدر جــدول پــردرآمــدتــرین بازیسازان جهان هستند و با سرمایهگذاریهای هنگفتی که در این زمینه دارند پیشبینی میشود در سالهای آینده باز هم پررنگتر از قبل ظاهر شوند.
شیرزادی درپاسخ به این سوال که چگونه چینیها توانستهاند با شرکتهای پرسابقه آمریکایی و اروپایی رقابت کنند؟ گفت: همانطور که میدانید کشور چین تقریباً در تمامی صنایع توانسته بازار را از غربیها برباید و به یک رقیب بسیار سرسخت برای آنها تبدیل شود. به همین علت از چند سال گذشته سرمایهگذاریهای زیادی در چین به منظور ارتقای صنعت بازیسازی انجام شد و حالا میبینیم که به موفقیت چشمگیری در این زمینه دست یافتند.
وی با اشاره به موانع پیشروی بازیسازان ایرانی گفت: متأسفانه در کشور ما حمایتها بهطور مستمر نیست و هر روز شاهد یکسری از قوانین جدید هستیم که مشکلات را برای تولیدکنندگان بیشتر میکند.
این بازیساز رایانهای افزود: ما انتظار نداریم حمایت مالی از این بخش انجام شود اما این انتظار را داریم که موانع موجود را هموارتر کنند.
شیرزادی اظهار کرد: ما در کشور خود پتانسیل بالایی در تولید بازیهای ویدئویی داریم که متأسفانه از آن استفاده نمیکنیم.
مصطفــی خیــرانــدیـش، کارشناس فناوری اطلاعات درباره مشکلات پیشروی بازیسازان رایانهای به «فرصت امروز» گفت: با اینکه کودکان و نوجوانان کشور ما علاقه زیادی به بازیهای ایرانی از خود نشان دادهاند اما جدی گرفته نشدن قانون کپیرایت آسیبهای فراوانی را به صنعت بازیسازی وارد کرده است.
وی با اشاره به نقش فرهنگی بازیهای ایرانی بین نوجوانان گفت: کودکان و نوجوانان با توجه به سن کمی که دارند بازیهای کامپیوتری به شکل گستردهای روی روحیه آنها تأثیرگذار است که بیشتر نمونههای خارجی در تضاد با فرهنگ ایرانی - اسلامی ما هستند و به همین دلیل بیشتر والدین ترجیح میدهند از بازیهای ایرانی برای سرگرم کردن کودکان خود استفاده کنند.
این کارشناس افزود: ازاینرو ما باید شرایط را برای فعالیت بازیسازان ایرانی بهبود بخشیم و از سوی دیگر عرصه را برای حضور بازیهای خارجی تنگتر کنیم تا بتوانیم از تولیدات کشور خودمان حمایت کنیم.
خیراندیش اظهار کرد: در حال حاضر بازیهای خارجی با قیمت بسیار ناچیزی در بازار حضور دارند که قیمت یک دیویدی آنها نصف نمونههای داخلی است که یکی از بزرگترین مشکلات پیشروی صنعت بازی کشور ماست.
وی افزود: از سوی دیگر بازیسازان ما مجالی برای نشان دادن محصولات خود ندارند و نمایشگاهی که چند سال گذشته به منظور حمایت از بازیسازان ایرانی برگزار میشد دو سالی است که به فراموشی سپرده شده و این معضل فضای رقابت از بازیهای ایرانی را گرفته است.
این کارشناس درباره نوع حمایتهایی که باید از بازیسازان داخلی شود گفت: صداوسیما، شهرداری و دولت میتوانند تعرفه تبلیغات خود را برای بازیسازان ایرانی تا مقدار زیادی کاهش دهند و حتی فضای معرفی بازیهای ایرانی بهطور رایگان فراهم شود تا شرکتهای تولیدکننده بازی، محصولات خود را به بازار معرفی کنند و این حداقل کاری است که میتوان برای فعالان این صنعت انجام داد.