شرکت دخانیات ایران قصد دارد سال آینده برای نخستین بار در جهان، سیگارهایی با فیلتر «بیو» را تولید و وارد بازار کند که دارای ویژگیهای بهداشتی است. به گفته محمد حسین برخوردار، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، فیلترهای بیو تا 80 درصد قطران سیگار را جذب میکنند.
وی این محصول جدید را تحولی شگرف در صنعت دخانیات جهان میداند که میتواند صنعت دخانیات ایران را به اوج برساند. در همین زمینه با وی گفت و گویی انجام دادهایم که در پی میآید.
***
سیگارهای جدید در چه مرحلهای از تولید قرار دارند و چه زمانی وارد بازار میشوند؟
سیگارهای جدیدی که در دست تولید داریم در کلاسهای A و B طبقهبندی شدهاند. این محصول جدید پس از گذراندن آزمایشهای کلینیکی و در صورت مطابق بودن با ذائقه مصرفکنندگان، به تولید انبوه رسیده و دو تا سه ماه پس از بازاریابی وارد بازار مصرف میشوند.
برای تولید فیلترهای بیو از چه کشورها یا افراد و مراکز علمی کمک گرفتهاید؟
برای تولید این نوع فیلترها از برخی کشورهای بزرگ و پیشرو در صنعت مانند آلمان، اسپانیا و ترکیه دعوت کردیم و نمایندگانشان به ایران آمدند و از تکنولوژیهای ما دیدن کردند. گامهای نخست همکاری را برداشتهایم. اما برای طرح جدید از یک دانشمند و استاد دانشگاه در کشور کمک گرفتهایم. این نوع سیگارهای جدید با جذب 80درصدی قطران و کاهش مضرات آن، تحولی شگرف در صنعت دخانیات جهان ایجاد خواهد کرد که ایران پایهگذار تولید آن در جهان است.
در حال حاضر این طرح در چه مرحلهای قرار دارد؟
این طرح در دست مطالعه و بررسی نهایی است. تولید آزمایشی این نوع سیگارها پایان یافته و قراردادی نیز با پژوهشگر به امضا رسیده است. این محصول در آزمایشگاه شرکت دخانیات که یکی از آزمایشگاههای قدیمی و معتبر علمی با پیشینه 70 ساله است، نیز تست شده و به تایید رسیده است. ناگفته نماند که این فیلتر بیو سیگار در آمریکا به ثبت رسیده است.
موانع تولید انبوه این محصول چیست؟
برای تولید انبوه نیاز به جذب منابع مالی از محلهای مناسب داریم. به همین منظور از دولت خواستیم تا از محل بودجه فناوریهای نوین نهاد ریاست جمهوری برای تولید این نوع سیگارها به ما کمک کند. از بخشهایی که زیر نظر نهاد ریاست جمهوری هستند نیز خواستیم تا از صنایع «های تکنیک» حمایت کنند. اگر نتوانیم از منابع دولتی برای تولید انبوه سیگارهای بیو استفاده کنیم، از سرمایهگذاران بخش خصوصی دعوت به همکاری خواهیم کرد. مشکل اصلی ما برای تولید انبوه و بازاررسانی سیگارهای جدید ایرانی، تامین منابع مالی و جذب سرمایه است.
با توجه به حجم گسترده قاچاق سیگار در کشور، آیا محصولات جدید توان رقابت دارند؟ چه برنامههایی برای تحقیقات بازاریابی و فروش انجام دادهاید؟
رقابت در همه جا وجود دارد و صنعت دخانیات با توجه به سودآوری آن مستثنا نیست. صنایع در گیرودار مشکلات و موانع باید راه خود را پیدا کنند. در سالهای گذشته صنعت دخانیات آسیبهای جدی دیده است و بخشهای اصلی آنکه باید تقویت میشد، از کار افتاد. موتور محرکه هر کارخانهای بازاریابی و تحقیقات بازاریابی و فروش است که این مهم در صنعت دخانیات طی سالهای گذشته به فراموشی سپرده شد. در ماههای اخیر در این زمینه هزینههایی کردهایم و برنامههای مدونی داریم. تلاش میکنیم کاستیهای گذشته را جبران کنیم و صنعت دخانیات ایران را دوباره به اوج برسانیم.
در حال حاضر وضعیت تولید سیگار کشور چگونه است؟
وضعیت کنونی تولید سیگار در کشور نسبت به سال 93 بهتر شده و افزایش رشد تولید و صادرات را داشتهایم. صادرات سیگار از ابتدای امسال چهار برابر بیشتر از سال 93 بوده که جای امیدواری دارد. در مدت کوتاهی که مدیریت دخانیات را بر عهده گرفتهام، بخش صادرات را فعال کردهایم و کیفیت تولید نیز روزبه روز افزایش داشته است. بیشترین حجم صادرات ما به کشورهای همسایه و آمریکای جنوبی است که مورد استقبال مصرفکنندگان این کشورها قرار گرفته است.