مشتری منافع حاصل از محصول را میخرد، نه ویژگیهای محصول را. ذکر ویژگیهای محصول زمانی که با منافع محصول همراه شود هیچ اشکالی ندارد. اما ذکر منافع در تبلیغات باید تا حدی برجستهتر از هر چیز دیگری باشد. ویژگیهای محصول واقعیاتی را درباره محصول میگوید، اما مزایای محصول از منافع حاصل از این ویژگیها برای مشتری صحبت میکند. پس از اینکه شما نیاز مشتری را تشخیص دادید، نوبت به ارائه کالا، مزیت و منفعت محصول شما به مشتری میرسد. لازم است که فروشنده اطلاعات کافی درباره محصول و مزایا و منافع آن داشته باشد. بنابراین پیشنهاد فروش باید همراه با اطلاعاتی راجع به ویژگیها، مزیتها و منافع محصول باشد.
ویژگیها در واقع خصوصیات منحصر به فرد یک محصول است، مزایا همان عملکرد بهتر محصول منحصر به فرد است و منافع بیانکننده کارایی ایجاد شده از مزیت محصول برای مشتری است که معمولاً باعث ایجاد انگیزه خرید در مشتری میشوند. از آنجاکه در بازارهای رقابتی، مشتری جایگاه ویژهای دارد و نقش اصلی را در موفقیت و شکست سازمان ایفا میکند، انگیزه دادن به مشتری برای خرید مداوم، موضوع با اهمیتی است. گاهی اوقات افراد کم تجربهای که با سختیهای فروش محصول مواجه میشوند و به زبان ساده، در فروش محصولات موفق عمل نمیکنند به جای اینکه مشکل را درون خود جستوجو کنند، به دنبال عوامل بیرونی میگردند.
گاهی اوقات آنها احساس میکنند محصولات شرکت، محصولات مناسبی نیستند و شرکت باید محصولات دیگری را به سبد کالا بیفزاید. حتی خیلی از افراد جدیدالورود تحت تأثیر اطرافیانی که احیاناً دستی در تولید یا حتی خریدوفروش دارند، با شوق و ذوق به حامیان خود یا مدیران شرکت پیشنهاد محصول میدهند. درحالیکه محصولات سبد فروشگاه، تابع سیاستهای خاص و از پیش تعیین شده بلندمدت شرکت هستند و معمولاً اگر قرار بر تغییر و تحولاتی در سبد باشد هم در راستای همین سیاستها خواهد بود و در اکثر مواقع، خواستههای اعضای جدیدالورود به دلیل ناپختگی و ضعف محتوا قابل اجرا و انجام نیست. گاهی تمام این مشکلات ناشی از اشاره نشدن به منافع محصول است، در شرایطی که ذکر و تمثیل منافع حاصل از محصول یا خدمت میتواند بسیار کمککننده و حائز اهمیت باشد.
در بازار رقابتی امروز هر محصولی بهراحتی فروخته نمیشود. هر روز محصولات زیادی با شکست مواجه میشوند و تولید آنها کمتر شده یا متوقف میشود، راهحلی که در این مقاله به آن پرداخته شده است میتواند در موارد زیادی کمککننده باشد. پرداختن به منافع یا ویژگیهای جانبی، محصول را برای مشتری سودمندتر کرده یا استفاده از آنرا آسانتر میکند. حتی ممکن است محصول شما قیمت بالاتری نسبت به محصولات رقبا داشته باشد ولی اگر محصولی ممتاز باشد یا تجربه منحصربهفردی ایجاد کند و میزان زمان هدررفته ناشی از استفاده محصولات و خدماتی با کیفیت پایینتر را کاهش دهد، مردم حاضرند پول بیشتری برای خرید آن بپردازند، در واقع به همین سادگی پرداختن به منافع حاصل از کاربرد یک محصول میتواند فروش آن را بهطور چشمگیری افزایش دهد.