شنبه, ۱۲ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sat, 2 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

سیلیکون به‌عنوان نمادی از تکنولوژی و فناوری سال‌های زیادی است که یادآور پیشرفت و توسعه در ذهن کارآفرینان جهان است. «دره سیلیکون ولی» که نام منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو است شرکت‌های مطرح دنیا در حوزه انفورماتیک و آی تی را سال‌هاست در دل خود جا داده و امروزه بیشترین حجم از اطلاعات و توسعه فناوری برخاسته از این منطقه است. در این بین کشورهای زیادی سعی کرده‌اند سیلیکونی برای خود بیافرینند تا منبع الهام و نوآوری شود.

سیلیکون ایران هم در جریان نمایشگاه اینوتکس امسال برای نخستین‌بار با حمایت معاونت علمی و فناوری و پارک علم و فناوری پردیس در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، درواقع گردهمایی کارآفرینان موفق ایرانی داخل و خارج از کشور، سرمایه‌گذاران، مدیران موفق شرکت‌های نوآور و فعالان اکوسیستم کارآفرینی ایرانی بود.

به گزارش خبرنگار «فرصت‌امروز» مدیران این گردهمایی هدف از برگزاری آن را آشنایی فعالان نوآور با هم و همچنین استفاده از تجربه‌ها و فراز و نشیب‌های کارآفرینی، روش‌های موفقیت و مدیریت کسب‌و‌کار‌های نوپا، چالش‌های حال و آینده کارآفرینی در ایران، تطابق تجربیات موفق جهانی با واقعیت‌های ایران و راهکارهای توسعه اقتصاد نوآورانه و فناورانه بیان کردند.

سیلیکون ایران تلاش می‌کند تا فرصت‌های جدید همکاری و راه‌های توسعه کسب‌و‌کارهای نوپا را از طریق آشنایی با تجربه کارآفرینان موفق و شنیدن تجارب آنها، یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک و همچنین شناخت دقیق وضعیت حال و آینده اکوسیستم کارآفرینی ایران ایجاد کند.

پنل‌های متنوع و بازدیدهای هدفمند

در جریان این رویداد دو روزه پنل‌های تخصصی از قبیل پنل ایده‌پردازی (چگونگی انتخاب ایده مناسب برای کسب‌و‌کار)، پنل شتاب‌دهنده (تجربه شتاب‌دهنده‌های نوآوری خارجی و داخلی)، پنل سرمایه و مالی (بررسی روش‌های تامین مالی و سرمایه انسانی در شرکت‌های نوآور)، پنل نوآوری (روش‌های مدیریت نوآوری در شرکت‌های نوآور) و پنل بازار (چگونگی توسعه بازار به خارج از مرزهای ایران) برگزار شد، همچنین شرکت‌کنندگان در این رویداد توانستند از برخی مراکز نوآوری و نمونه‌های موفق کارآفرینی بازدید کنند و این رویداد بهانه‌ای شد برای اینکه فعالان مختلف حوزه کارآفرینی دور هم جمع شوند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و چگونگی از میان برداشتن چالش‌های پیش رویشان را مطرح کنند.

پنل شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها

یکی از پنل‌های نشست کارآفرینان ایرانی (سیلیکون ایران) به موضوع شکل‌گیری شتاب‌دهنده‌های کسب‌و‌کارهای نوپا و استارتاپ‌ها اختصاص داشت که مدیران دانشگاهی و شرکت‌های خلاق و نوآور ایرانی و دانش‌بنیان در این پنل به بازگویی تجربه شتاب‌دهنده‌های نوآوری خارجی و داخلی پرداختند.

نبود فرهنگ استارتاپی در کشور

حمیدرضا ربیعی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف در این پنل گفت: کارآفرینی یک زیست‌بوم است که درون محیطی قرار می‌گیرد که برای آن آمادگی وجود دارد؛ در این زیست‌بوم، نیروی انسانی، آموزش، قوانین، خلاقیت و نوآوری وجود دارد. تمام مدل‌هایی که در دنیا هستند، منطبق بر زیست‌بوم خودشان توسعه‌یافته‌اند. بدین‌معنا که اگر سیلیکون‌ولی موفق بوده دلیلی نمی‌شود که در ایران نیز موفقیت‌آمیز باشد. باید با واقعیت‌ها و بازارهای بومی منطبق شود نه آنکه یک تقلید محض باشد.

مدیر این مرکز در ادامه موضوع فرهنگ را به‌عنوان یکی از عناصر اصلی پذیرش کارآفرینان و صاحبان ایده‌های خلاقانه در ایران مطرح کرد و عدم وجود فرهنگ مناسب برای پذیرش کارآفرینی در کشور را یک معضل معرفی کرد.

فاصله عمیق بین دانشگاه و بازار

در ادامه رضا کلانتری‌نژاد، مدیر مرکز نوآوری و آفرینشگاه شزان گفت: همواره فاصله‌ای عمیق میان خروجی مراکز دانشگاهی و آنچه در بازار قابل تبدیل شدن به ارزش است، وجود دارد.

شرایط خاص کسب‌و‌کارها در ایران

احمدرضا مسرور، مدیر شتاب‌دهنده دیمونمد هم در مورد راه‌اندازی مراکز شتاب‌دهی در کشور گفت: اوایل تصور ما این بود که در طول ۱۰ هفته می‌توان روی ایده‌ها برای تبدیل شدن به شرکت کار کرد اما در طول مسیر، برنامه‌مان را تغییر دادیم و به فرآیندی ۹ ماهه رسیدیم و دریافتیم که بیش از ایده، باید روی تیم سرمایه‌گذاری کنیم. تیم در کنار اینکه باید محصول اولیه داشته باشد، باید کوچک بوده و بتواند نیازهای اولیه خود را تامین کند.

به گفته وی، مرحله پیش‌شتابدهی سه ماه به طول می‌انجامد و مبلغی که روی تیم سرمایه‌گذاری می‌شود از این بازه زمانی به بعد است. کمترین سرمایه‌گذاری که تا به حال توسط مرکز شتابدهی دیموند انجام شده ۳۰میلیون تومان و بالاترین رقم سرمایه‌گذاری نیز ۱۶۰میلیون تومان بوده است.

وی افزود: در طول این فعالیت‌، ۴۵۰ ایده دریافت کرده‌ایم که از این تعداد، ۳۳ ایده به مرحله پیش‌شتابدهی راه یافته‌اند و از مجموع آنها نیز روی ۵ ایده تا به حال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. مسرور خروج تیم‌ها از شتاب‌دهنده‌ها و آشنا نبودن مربیان خارجی با زیرساخت‌های بومی ایران را از جمله چالش‌های استارتاپ‌ها عنوان کرد.

ارتباط با نویسنده: shokoofehmirzaee@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DrWf26On
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه